Hvordan fortelle kollegaer at du er gravid?

Jeg tenker å fortelle sjefen rundt uke 13/14, men venter til etter OUL med å fortelle resten. Jeg får to tette og føler jeg nettopp har vært gravid. Er lei før vi er ordentlig igang her. :p Jobben er derfor mitt lille fristed hvor det ikke bare handler om graviditet og barn. Orker ikke å være «hu gravide på jobben» før om en goood stund.
 
Men man bør vel vente til uke 12 uansett?
Jeg bare lurer på hva jeg bør si når jeg kjenner at jeg trenger et ekstra måltid per dag. Da bør jeg på en måte fortelle hvorfor også.
Hvis du mener man bør vente så er jo det best :)
Men ville ikke hørt på hva andre mener man skal gjøre, går an å fortelle både tidligere og senere
 
Så rart av sjefen din å si noe sånt! Hun har jo ikke noe med når du fortelle folk at du er gravid, annet enn at det kan være greit for henne å vite om det skal være hemmelig eller ikke så hun ikke sier noe du ikke vil at hun skal si. Jeg håper hun sa det fordi hun tenkte at kanskje det ville være vanskelig for deg hvis alle visste og det gikk galt (kanskje har hun selv opplevd å miste?), men det er jo helt opp til deg! For noen er det best at alle vet, så man kan få støtte og forståelse hvis det skulle skje noe, andre vil helst holde det for seg seg. Du forteller det til hvem du vil akkurat når du vil:)
 
Men man bør vel vente til uke 12 uansett?
Jeg bare lurer på hva jeg bør si når jeg kjenner at jeg trenger et ekstra måltid per dag. Da bør jeg på en måte fortelle hvorfor også.
Det vurderer du helt selv:) jeg venter til 12 uker fordi jeg ikke trenger å si det før. Men hvis du er redd kollegaer skal reagere pga du tar ekstra lunchpause så vurderer du selv om du vil fortelle. Trenger jo ikke si det til alle, 1 eller 2 hvis du har lyst. Hovedpoenget mitt er at det er du som bestemmer:) ditt liv, din mage!
 
Har ikkje bestemt meg endo. Men vil helst vera over 12 veker når eg seier noko. Aller helst ville eg ha vore på ordinær ultralyd før nåken får veta noko:) men da trur eg blir litt vanskelig
 
Så rart av sjefen din å si noe sånt! Hun har jo ikke noe med når du fortelle folk at du er gravid, annet enn at det kan være greit for henne å vite om det skal være hemmelig eller ikke så hun ikke sier noe du ikke vil at hun skal si. Jeg håper hun sa det fordi hun tenkte at kanskje det ville være vanskelig for deg hvis alle visste og det gikk galt (kanskje har hun selv opplevd å miste?), men det er jo helt opp til deg! For noen er det best at alle vet, så man kan få støtte og forståelse hvis det skulle skje noe, andre vil helst holde det for seg seg. Du forteller det til hvem du vil akkurat når du vil:)

Jeg har selv opplevd å miste, jeg var like åpen om å være tidlig gravid både før som etter den spontanaborten. Jeg sa til henne også at jeg har mistet før, det kan gå galt, men jeg håper jo at dette går bra.
 
Jeg måtte dele det i dag, syns jeg. For jeg har hatt behov for et ekstra måltid. Jeg fikk bare gratulasjoner og alle vet at dette er tidlig.
 
Sa det etter en uke. altså 7+4 orket ikke vente mer. eller late som jeg kunne ta prosjekter. Fikk dessuten ikke gjort noe på jobb for jeg bekymret meg sånn for hvor tidlig jeg kom til å bli sykemeldt og sånn. utrolig deilig å få det ut. PUH. Sa også at det kunne gå gale. Ventet en time så sa jeg det til resten i lunsjen.
 
Tenker å legge ut på sosiale medier etter uke 12, har laget pepperkakefigurer (to store og en liten sammen med et hjerte). Flere kolleger vil se dette, regner da med at det sprer seg selv :smiley-angelic006
 
Back
Topp