Hvordan fortelle familie og venner?

Katma

Forelsket i forumet
Augustbarna 2021
✨️Julestjernene2023✨️
Er kanskje litt tidlig enda for noen, men hvordan skal dere fortelle om graviditeten til familien eller venner. Skal noen overraske de på julaften med forskjellige hint? Eller bare fortelle det på vanlig måte?
Til dere som har vært gravid før, hvordan fortalte du det forrige gang? :)

Forrige graviditet fortalte vi på julaften, da var jeg akkurat 12 uker. Da pakket vi inn en kopp til alle hvor det sto deres tittel ift barnet + ultralydbilde. Denne gangen blir jeg nesten 8 uker og vi tenker igjen å fortelle det på julaften. Planen var å gi ei t-skjorte til 3åringen om at han skal bli storebror. Men tror nok ikke den kommer før julaften, så da skal jeg heller få en pakke innpakket bleier i størrelse 1. :hilarious:

Men svigermor var innom her to dager på rad, hvor jeg var hjemme fra jobb pga kvalme. Mannen, så naiv, sa at jeg var kvalm så jeg var hjemme. Og jeg sa til ham at du ikke kan si til en kvinne at en annen prøvekvinne er kvalm uten at hun skjønner hvorfor. Haha. Så da fortalte vi det da.

Last edited:
Vi har fortalt det til alle våre fordi vi er så mye med de i hverdagen! Denne gangen gjorde vi ikke noe spesielt ut av det, men fortalte det da de minst ventet å høre noe sånn og det var nok en overraskelse i seg selv! Forrige gang lagde vi et kort som liksom skulle være en førsteutgave av invitasjon til bryllup, men det sto noe helt annet.

Vi fortalte det til familien denne uken. Vi skulle ut på førjulsmiddag sammen og til vanlig er jeg veldig glad i vin, i tillegg ble det servert store fat med ulik spekemat og oster så derfor var det greit å si det nå. Skulle si det på julaften uansett. Vi pakket inn kopper som det sto bestemor og bestefar på. Var veldig koselig reaksjon, ble rørt til tårene hele gjengen. Litt spesielt og siden dette er deres første barnebarn.

Tanken er å prøve og holde det hemmelig til morsdag den 14. februar, så lenge formen holder, magen ikke popper, og alt annet går bra.
Husker ikke hva vi gjorde forrige gang.

Vi har vært litt frem og tilbake, men har landet på å fortelle det i januar, etter første ultralyden. Vi har kjøpt kopper med bestemor, bestefar, farmor og farfar på og tenker å invitere til kaffebesøk.

Men, som backup sier vi det om det skulle være mistanke i julen, spesielt nyttårsaften er litt risky da vi feirer med svigers og de vet jeg elsker champis :angelic:

Har lyst til å fortelle på julaften, men vet ikke helt hvordan. Dessuten syns jeg kanskje det er litt tidlig også, er bare 5+4 da..

Med ho første fortalte vi det på morsdagen. Til kommende farmor skrev vi et brev fra barnet i magen om ho kunne passe på klærne til ho lille kom. (Vi la body og sokker med ultralyd bilde i en eske) Og skrev på slutten at ho måtte returnere det tilbake før juni som var terminmåneden så ho slapp og fryse når ho kom. Det var en veldig overrasket og rørt farmor som smittet over på oss alle.

Til mine foreldre sendte vi bare et ultralyd bilde uten og si noen ting. Fikk raskt en tlf samtale etter da vi bor et stykke unna dem.

Til kommende oldeforeldre ringte vi dem og sa ‘’hei er det oldemor jeg prater med?’’ Kan tro de ble litt skeptiske og skjønte lite først og trodde vi sa feil xsmile9

Vi tenker og vente med nyheten til morsdagen igjen neste år hvis alt går etter planen. Gleder meg allerede til og planlegge overraskelser :D

Jeg har bare sagt det på vanlig måte til venninner når jeg har vært med dem. Har mistet både tidlig og sent da vi trodde vi var trygge, og synes det er fint å ha med de nærmeste på reisen :) Måtte også fortelle mamma det på fredag da vi trengte barnevakt da vi skulle på tul :angelic:

Mannen ble overrasket med en eske som ble gave nr 17 i hans pakkekalender, hvor det lå to positive tester, en teddybabydress, en bok om å bli pappa og et kort med hilsen fra lille i magen. Jeg hadde funnet det ut tidligere på dagen. Han kom hjem fra kveldsvakt og skjønte ingenting :happy:

Tror vi sier det til mammaen min lille julaften, fordi hun maser sånn om at jeg må komme på rakfisk og masse annet gravide ikke kan spise og vil skjønne det hvis jeg ikke vil :rolleyes: Tenker enten sende hunden vår inn med en lapp på seg hvor det står jeg skal bli storesøster, eller kjøpe en strikkeoppskrift, garn og skrive et kort med hilsen fra lille og et spørsmål om hun vil strikke den til bebisen kommer 24.08.21.

Vi er fremdeles tidlig i svangerskapet 5+0 i dag, så vil drøye med å si det til andre. Men tror bestevenninnen min har en anelse, hun ser så rart på meg og stiller mange rare spørsmål, så spørs om jeg ikke må si det :angelic:

Aner ikke hvordan vi skal si det denne gang. Med eldste kjøpte vi hver sin kopp med mormor, morfar og farfar på. Med nr 2 sendte vi eldste inn med body hvor det sto jeg skal bli storebror i juli, med nr 3 tror jeg vi bare fortalte det. Hadde håpet vi kunne drøye det til uti januar siden jeg har hatt ett par spontanaborter og vil vær sikker på at dette går bra. På en annen siden er jeg så trøtt og kvalm at det kan være vi må fortelle det til mine foreldre i julen siden vi skal sove der.

Kall meg gjerne kjip, men jeg bare slo på tråden til mamma og fortalte det :smiley-ashamed008 Samme med venner om temaet kommer opp... Er ikke typen som trenger å lage noen store greier ut av det :)

Forrige graviditet fortalte vi på julaften, da var jeg akkurat 12 uker. Da pakket vi inn en kopp til alle hvor det sto deres tittel ift barnet + ultralydbilde. Denne gangen blir jeg nesten 8 uker og vi tenker igjen å fortelle det på julaften. Planen var å gi ei t-skjorte til 3åringen om at han skal bli storebror. Men tror nok ikke den kommer før julaften, så da skal jeg heller få en pakke innpakket bleier i størrelse 1. :hilarious:

Men svigermor var innom her to dager på rad, hvor jeg var hjemme fra jobb pga kvalme. Mannen, så naiv, sa at jeg var kvalm så jeg var hjemme. Og jeg sa til ham at du ikke kan si til en kvinne at en annen prøvekvinne er kvalm uten at hun skjønner hvorfor. Haha. Så da fortalte vi det da.

Åh! Det høres så gøy ut å gjøre det på den måten. jeg er også 8uker på julaften, men er så redd for å gjøre en så altfor stor greie ut av det da. Jeg vet jo at det er en sjanse for å miste, selv om man ikke bør tenke slik. Men å invitere foreldre over på kaffi senere med spesial kopper høres også morsomt ut. Hvis vi ikke røper det på julaften, så tror jeg vi kan holde det hemmelig en stund.

Jeg er ikke så glad i å gjøre så mye ut av det. Forteller det bare på lik måte som andre nyheter.

Her blir storebror 5 år 24. januar, og familieselskapet skal være første helgen i februar. Jeg er i uke 12 enten 1.2 (min beregning) eller 21.1 (legens beregning), så da er planen at storebror får gave med storebrorskjorte og boken brillebjørn blir storebror, og så skal han få fortelle det til besteforeldrene på familieselskapet

Åh! Det høres så gøy ut å gjøre det på den måten. jeg er også 8uker på julaften, men er så redd for å gjøre en så altfor stor greie ut av det da. Jeg vet jo at det er en sjanse for å miste, selv om man ikke bør tenke slik. Men å invitere foreldre over på kaffi senere med spesial kopper høres også morsomt ut. Hvis vi ikke røper det på julaften, så tror jeg vi kan holde det hemmelig en stund.
Skjønner den. Jeg synes det er greit at de nærmeste rundt oss vet det uansett. Mister vi, så hadde jeg uansett fortalt dem om det. Foreldrene mine og søstera mi har fått vite det allerede.

Vi kommer til å dele nyheten med nærmeste familie i løpet av julen. Det blir første barnebarn på begge sider, så jeg håper å unngå altfor mye oppstyr ved å fortelle det så enkelt som mulig.

Venter til magen er stor nok til at folk ser det av seg selv? :p

har hatt t skjorte med «hjelp jeg skal bli storebror» på en gang.

Vurderer body med "storesøster" på til frøkna. Første gangen visste foreldrene våre det tidlig siden det var fjerde svangerskapet, tre mislykkede før det. Så denne gangen ønsker vi å holde det litt for oss selv først. Håper vi kan vente til etter uke 12 denne gangen.

Pga tidligere SA ville jeg at kjernefamilien skulle vite det tidlig, så jeg ringte bare mamma i bilen på vei til butikken og sa jeg hadde testa positivt. Jeg er sånn som til og med blir klein av min egen bursdag, så ville ikke falt meg inn å gjøre en stor greie av det :) syns derimot det har vært kjempekoselig når andre familiemedlemmer/venner har delt sin nyhet med ultralydbilde, kopp e.l.

Last edited:
Back
Topp