Hvordan forløp din MA seg?

mamat2prinsesser&4prinser

2007♡ 2009♡ 2012♡ 2018♡ 2021♡ 2023♡
VIP
Vi som prøver :)
September 2012
Novemberlykke 2018
Oktoberbarna 2021♡
Novemberfnuggene 2023
✨️Julestjernene2023✨️
Fant dessverre ut at jeg har en MA(8+2), er idag 8+4 og ikke skjedd noe ennå. Ny kontroll til uka. Blir ikke prioritert på sykehuset, men skal ringe og purre. Jeg har mistet i SA, og hatt mange kjemiske før, men aldri selv opplevd en MA før. Er mindre kvalm idag og har ikke trengt kvalmestillende, så håper jo det er tegn på at hCG'et synker. Målte hCG 8+2 og det var på 67.000.

Så, jeg lurer veldig på hvordan din MA forløp seg fra start til slutt?❤️

Å nei så utrolig trist å høre! :arghh:

For min del hadde det jo stoppet opp nesten 2 uker før jeg var på ultralyd på sykehuset, så siden det var sykehuset som oppdaget det fikk jeg tablettene med en gang og skulle ta den første tabletten for å løsne ting morgningen etter, også komme tilbake på sykehuset dagen etter det for å gjennomføre aborten.

Det at du er mindre kvalm er jo et godt tegn på at kroppen din kanskje har begynt å ordne opp selv. Man kan gå i mange uker uten at symptomene minker i det hele tatt. Selv merket jeg ingenting, så etter å ha fått beskjeden på sykehuset og blitt spurt om jeg ville få de første tablettene med en gang, så hadde jeg ikke fått prosessert noe. Satt og gråt hele tiden de neste to dagene. Fikk ikke sove :smiley-ashamed004 Men jeg trengte bare den første tabletten jeg tok selv (det er visst en del som ikke trenger tablettene som starter riene). Natt til dagen jeg skulle på sykehuset så aborterte jeg. Lå i fosterstilling og var på do hele tiden. Når ting endelig kom seg ut så slapp liksom bare all smerten taket med en gang (dette var klokken 4 på natten). Når jeg kom på sykehuset morgningen etter tok de en ultralyd og dobbeltsjekket at alt hadde kommet seg ut. Det var utrolig behagelig å få vite det, og kunne se de neste dagene at hcg sank veldig raskt. Kom litt rester ut 2 og 4 dager etter. Dagen etter jeg aborterte hadde jeg den beste natten med søvn jeg noensinne har hatt. Fikk 99 i søvnscore. Bare var så utslitt fysisk og mentalt.

Jeg regnet dag 1 av syklusen den dagen jeg aborterte, og fikk kun 3 dager forsinket syklus (PP 1 etter MA). PP 2 etter MA var den der jeg var i ikm gruppen med deg, da jeg plutselig hadde 24 dager syklus.

Hvis du blir tilbud abort på sykehuset anbefaler jeg å si JA for å få kanskje få den ultralyden etterpå. Det er veldig behagelig å vite at man ikke har masse rester.

Man opplever sorg ulikt, men for min del ville jeg bare få det overstått for å få starte på nytt. Det var da jeg startet dagboken min her inne pga jeg måtte ha et sted å bearbeide litt det å miste.

Jeg føler absolutt med deg og håper du får tid til å bearbeide følelsene dine litt :Heartred Jeg ble skikkelig trist på dine vegne nå :arghh:

Veldig leit :Heartred
Min ble oppdaget 7+4. Ble henvist til sykehuset og fikk time 2 dager senere. Det var ingen tvil om at det ikke var liv da fostersekken var tom og holdt på å kollapse, så jeg kunne i utgangspunktet fått tablettene med en gang. Men jeg skulle på reise den helgen og måtte derfor vente 5 dager. Kom tilbake og fikk første pille på sykehuset og fikk med meg resten hjem som jeg skulle ta 48t senere. Begynte å blø samme kveld som jeg tok første pille, men ingen klumper. Tok pillene som planlagt 48t senere sammen med smertestillende jeg fikk med meg. Det kom ordentlig igang kanskje 1-2 timer senere. Blødde en del, men det verste var over 5-6 timer etter at jeg tok pillene. Hadde ingen smerter, så smertestillende fungerte veldig bra. Litt murringer på kvelden da effekten gikk ut bare og når jeg gikk mye de neste dagene. Blødde i 11 dager etter aborten, men det var minimalt de siste dagene. Ingen rester og el kom 17 dager etter aborten. Tok lang tid å bli gravid igjen da, så tydelig at kroppen var litt i ulage etterpå.
Håper du får en så bra opplevelse som mulig gitt situasjonen :Heartred

Det er så trist! :Heartred :smiley-angry017
Min ble oppdaget i uke 9. Oppsøkte privat ultralyd fordi jeg hadde en vond følelse og spottet brunt. Hadde stoppet utviklingen rundt 6+3. Dro på sykehuset dagen etter, de ville vente en uke for å se at det ikke hadde vært utvikling. Fikk medisinsk abort akkurat en uke etter det var oppdaget, da det fortsatt ikke var liv.
Fikk aldri den første tabletten, hoppet rett på cytotec (som skal starte rier). Måtte ha maaange tabletter før det startet.. Hadde mye blødning og pos graviditetstest 8 uker senere, men sykehuset nektet å ta meg inn igjen. Oppsøkte igjen privat gynekolog og fikk påvist MYE rester. Henvist tilbake på sykehuset på utskrapning dagen etter. Hadde valgt utskrapning 10/10 ganger om det skjer igjen.

Nå trengte ikke jeg de tablettene som starter riene, men jeg opplevde tidsrommet på den verste biten på ca 5 timer selv. Jeg hadde ikke tatt smertestillende, for har høy smerteterskel og liker å vite hvordan kroppen vil at jeg skal bevege meg hvis den har vondt. Men du får en del smertestillende med deg fra sykehuset.

Blødningen varte i 7 dager hos meg. Siste 3 dagene var lite.

Å nei så utrolig trist å høre! :arghh:

For min del hadde det jo stoppet opp nesten 2 uker før jeg var på ultralyd på sykehuset, så siden det var sykehuset som oppdaget det fikk jeg tablettene med en gang og skulle ta den første tabletten for å løsne ting morgningen etter, også komme tilbake på sykehuset dagen etter det for å gjennomføre aborten.

Det at du er mindre kvalm er jo et godt tegn på at kroppen din kanskje har begynt å ordne opp selv. Man kan gå i mange uker uten at symptomene minker i det hele tatt. Selv merket jeg ingenting, så etter å ha fått beskjeden på sykehuset og blitt spurt om jeg ville få de første tablettene med en gang, så hadde jeg ikke fått prosessert noe. Satt og gråt hele tiden de neste to dagene. Fikk ikke sove :smiley-ashamed004 Men jeg trengte bare den første tabletten jeg tok selv (det er visst en del som ikke trenger tablettene som starter riene). Natt til dagen jeg skulle på sykehuset så aborterte jeg. Lå i fosterstilling og var på do hele tiden. Når ting endelig kom seg ut så slapp liksom bare all smerten taket med en gang (dette var klokken 4 på natten). Når jeg kom på sykehuset morgningen etter tok de en ultralyd og dobbeltsjekket at alt hadde kommet seg ut. Det var utrolig behagelig å få vite det, og kunne se de neste dagene at hcg sank veldig raskt. Kom litt rester ut 2 og 4 dager etter. Dagen etter jeg aborterte hadde jeg den beste natten med søvn jeg noensinne har hatt. Fikk 99 i søvnscore. Bare var så utslitt fysisk og mentalt.

Jeg regnet dag 1 av syklusen den dagen jeg aborterte, og fikk kun 3 dager forsinket syklus (PP 1 etter MA). PP 2 etter MA var den der jeg var i ikm gruppen med deg, da jeg plutselig hadde 24 dager syklus.

Hvis du blir tilbud abort på sykehuset anbefaler jeg å si JA for å få kanskje få den ultralyden etterpå. Det er veldig behagelig å vite at man ikke har masse rester.

Man opplever sorg ulikt, men for min del ville jeg bare få det overstått for å få starte på nytt. Det var da jeg startet dagboken min her inne pga jeg måtte ha et sted å bearbeide litt det å miste.

Jeg føler absolutt med deg og håper du får tid til å bearbeide følelsene dine litt :Heartred Jeg ble skikkelig trist på dine vegne nå :arghh:

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg❤️ Er godt å ikke føle seg helt alene i samme situasjon, dessverre mange som opplever MA :smiley-angry017 Drit urettferdig er det:sad010Jeg går til min egen private gynekolog, som skulle henvise meg til sykehuset. Han har vært overlege på fødeavdelinger før. Og han sa jeg skal ha mifegyne, for det forbereder kroppen på at nå er svangerskapet over. Også cytotec 2 dager etter det for å få ut alt. Om man bare kjører cytotec-kur blir det ofte rester. Fordi kroppen på en måte ikke er forberedt på det som kommer❤️ det har hjulpet med 2 dager å tenke på. Har time hos gyn igjen torsdag. Da blir det ny ultralyd og evt hCG-måling. Tok det for to dager siden og da var den på 67.000. Vil bare få ting igang og overstått, så vi kan komme igang med en ny PP. Da blir det PP7, da..

Veldig leit :Heartred
Min ble oppdaget 7+4. Ble henvist til sykehuset og fikk time 2 dager senere. Det var ingen tvil om at det ikke var liv da fostersekken var tom og holdt på å kollapse, så jeg kunne i utgangspunktet fått tablettene med en gang. Men jeg skulle på reise den helgen og måtte derfor vente 5 dager. Kom tilbake og fikk første pille på sykehuset og fikk med meg resten hjem som jeg skulle ta 48t senere. Begynte å blø samme kveld som jeg tok første pille, men ingen klumper. Tok pillene som planlagt 48t senere sammen med smertestillende jeg fikk med meg. Det kom ordentlig igang kanskje 1-2 timer senere. Blødde en del, men det verste var over 5-6 timer etter at jeg tok pillene. Hadde ingen smerter, så smertestillende fungerte veldig bra. Litt murringer på kvelden da effekten gikk ut bare og når jeg gikk mye de neste dagene. Blødde i 11 dager etter aborten, men det var minimalt de siste dagene. Ingen rester og el kom 17 dager etter aborten. Tok lang tid å bli gravid igjen da, så tydelig at kroppen var litt i ulage etterpå.
Håper du får en så bra opplevelse som mulig gitt situasjonen :Heartred

Tusen takk for at du deler sin opplevelse og MA med meg❤️ Utrolig lei meg for at du også har opplevd dette.. urettferdig er det:smiley-angry017:Heartred

Det er så trist! :Heartred :smiley-angry017
Min ble oppdaget i uke 9. Oppsøkte privat ultralyd fordi jeg hadde en vond følelse og spottet brunt. Hadde stoppet utviklingen rundt 6+3. Dro på sykehuset dagen etter, de ville vente en uke for å se at det ikke hadde vært utvikling. Fikk medisinsk abort akkurat en uke etter det var oppdaget, da det fortsatt ikke var liv.
Fikk aldri den første tabletten, hoppet rett på cytotec (som skal starte rier). Måtte ha maaange tabletter før det startet.. Hadde mye blødning og pos graviditetstest 8 uker senere, men sykehuset nektet å ta meg inn igjen. Oppsøkte igjen privat gynekolog og fikk påvist MYE rester. Henvist tilbake på sykehuset på utskrapning dagen etter. Hadde valgt utskrapning 10/10 ganger om det skjer igjen.

Min private gynekolog har vært overlege på fødeavdelinger, og han sa at jeg skulle ta mifegyne for å forberede kroppen på at graviditeten er over, også ta cytotec 2 dager etterpå(hvis kroppen ikke begynner på abort av seg selv). Det at man tar mifegyne først gjør at det blir mindre rester, så kroppen ikke får sjokk på en måte når man tar cytotec(da er kroppen forberedt etter å ha tatt mifegyne). Jeg håper kroppen min skal gå igang selv, siden jeg er tydelig mindre kvalm idag.. Skal ringe A-hus mandag og høre med de, og har time hos min private gyn for ultralyd og hCG-måling torsdag. Fælt å høre om din opplevelse med din MA og ettertiden etter med mange rester:sad010

Min private gynekolog har vært overlege på fødeavdelinger, og han sa at jeg skulle ta mifegyne for å forberede kroppen på at graviditeten er over, også ta cytotec 2 dager etterpå(hvis kroppen ikke begynner på abort av seg selv). Det at man tar mifegyne først gjør at det blir mindre rester, så kroppen ikke får sjokk på en måte når man tar cytotec(da er kroppen forberedt etter å ha tatt mifegyne). Jeg håper kroppen min skal gå igang selv, siden jeg er tydelig mindre kvalm idag.. Skal ringe A-hus mandag og høre med de, og har time hos min private gyn for ultralyd og hCG-måling torsdag. Fælt å høre om din opplevelse med din MA og ettertiden etter med mange rester:sad010
Det er nok riktig at man skal ta mifegyne. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk det..
Lykke til! :Heartred Håper spiren sitter hele veien neste gang!

Så trist å høre sender deg god klem ❤️ min ble oppdaget i uke 12 og fosteret ble målt til 11+3 noe sånt husker ikke helt. Dette ble oppdaget på tidlig ultralyd når jeg hadde time. Men på denne dagen merket jeg mindre kvalme da jeg våknet opp. Dette var på en fredag, så jeg fikk tabletter fra gynekologen og hadde time på sykehuset allerede for medisink abort. Alt gikk smidig heldigvis men psykisk det var veldig belastende.

Veldig trist å høre :Heartpink :Heartpink

Oppdaget MA i uke 9+6 ifm UL. Kroppen viste ingen tegn på at noe var galt.

Ønsket ikke medisinsk abort så fikk snakket meg til å få kirurgisk abort. Måtte dog vente i 2 uker på å få time, selv om ventetiden var tung var den verdt det. Syntes det var en lettelse å få alt fjernet alt med en gang og bli ferdig med det. Kirurgen sa i ettertid det var lurt jeg ikke gikk for medisinsk abort siden det var veldig mye vev(?)rester? så det var stor sannsynlighet jeg uansett måtte gjort en utskraping. Blødde litt i rundt 1 uke etterpå. Ingen smerter.

Mandag denne uka ble min tredje MA oppdaget, 7+4. Var på Fertilitetsseksjonen på St Olavs, så fikk Mifegyne med en gang og cytotec, dexametason og paralgin forte med hjem. Onsdag gjennomførte jeg resten, og alt gikk fint, tror alt kom da. Litt kvalme, men lite smerter. I dag derimot har jeg økende ubehag i magen, men Paracet fungerer da.
Forrige gang måtte jeg ta to runder med cytotec, og selve embryoet kom ikke ut før fem dager etter siste runde (og da i do på jobb, rett før et møte :bag: :smiley-ashamed004). Men var da stoppet opp ca 8+6, oppdaget i uke 11. Omtrent som vanlig mens etterpå, og eggløsning omtrent som normalt også.

Fant dessverre ut at jeg har en MA(8+2), er idag 8+4 og ikke skjedd noe ennå. Ny kontroll til uka. Blir ikke prioritert på sykehuset, men skal ringe og purre. Jeg har mistet i SA, og hatt mange kjemiske før, men aldri selv opplevd en MA før. Er mindre kvalm idag og har ikke trengt kvalmestillende, så håper jo det er tegn på at hCG'et synker. Målte hCG 8+2 og det var på 67.000.

Jeg visste ikke at jeg hadde mista før det ble oppdaget på ultralyd. Men tok ultralyden pga en litt uggen magefølelse, men det var mer en følelse enn noe fysisk merkbart. Jeg blehebist rett til sykehuset fra privat ultralyd. Det fikk jeg noen piller og så skulle jeg ta selve abortpillene to dager etter. Blødde ganske mye, men trengte ikke de tablettene med de aller sterkeste smertestillende. Føler mesteparten var ferdig den dagen og var tilbake på jobb dagen etter.

I begge mine MAer fikk jeg mifegyne. Ved den første aborten (hjemmeabort) fikk jeg beskjed om å ta cytotec etter 24 timer, da hadde jeg rester og måtte til utskrapning senere. HCG steg videre etter aborten fordi morkaken satt igjen. Så selv om fosteret sluttet å utvikle seg i uke 6, og jeg gjennomførte medisinsk abort i uke 10, var hcgen min tilsvarende uke 12 når jeg fikk påvist rester og morkaken ble skrapt ut.

Andre gangen (sykehusabort pga tidligere erfaringer og størrelse på fosteret) fikk jeg beskjed om å ta cytotec 48 timer etter mifegyne og at det kunne være årsaken til restene første gangen, tviler selv fordi morkaka satt dønn fast ved utskrapningen.

Noen starter abortprosessen allerede etter inntatt mifegyne. Håper du får raskt time eller at kroppen din ordner opp selv :Heartred

Kom på tidlig ut uke 10 , fant da noe som hadde stoppet og utvikle seg rundt uke 6,7! Her startet det ikke av seg selv men fikk tabeletter , da jeg trodde alt kom ut så fikk jeg infeksjon å betennelse i livmor , var inne fire ganger til utskraping ! :sad010 Så lei meg på dine vegne :Heartpink

Så ufattelig leit❤️
I uke 7 viste ul at utviklingen hadde stoppet noen dager i forveien, symptomene var også borte. Kroppen ordnet ikke opp selv å jeg måtte inn et par uker etter for å få abortpiller. Eller var det kanskje tre? Hadde nettopp mistet bestevennen min, sto i begravelsesforberedelser å ville ikke deale med en abort samtidig. Orket ikke sterke smerter. Sykehuset hadde forståelse for det og sa det ikke var noen stress så lenge formen føltes fin ut å det ikke luktet vondt av utfloden.
Etter begravelsen var over dro jeg til sykehuset igjen, de hadde først en samtale med meg og jeg fikk abortpiller. Tok de før jeg reiste hjem. Fikk med et sett piller til jeg måtte ta hjemme, pluss smertestillende.
Begynte å blø allerede på reisen hjem(bor langt unna sykehuset). Blødde alt ut ila noen dager å hadde ingen komplikasjoner etterpå. Fikk oppfølgings time på sykehuset som jeg valgte å takke nei til, syntes det hadde gått veldig greit. Kom rett tilbake til vanlig syklus etterpå.

MA er så trist og urettferdig. Synd du måtte oppleve det.

Jeg hadde lite symptomer på graviditet og da jeg var rundt 7+6 fikk jeg bittelitt brun utflod som stoppet opp. Jeg hadde en dårlig følelse og ba fastlege henvise meg til ultralyd. Fikk komme inn til ultralyd 8+6. Der ble det konstatert MA. Embryoet hadde stoppet veksten rundt 7+6.

To dager senere fikk jeg ny ultralyd som fortsatt viste det samme. Fikk cytotec-kur som jeg tok hjemme. Fikk også med meg paralgin forte mot smerter. Selve aborten gikk greit for seg, noe smerter, men ikke noe annet å forvente. Fikk komme inn to dager senere på ny ultralyd hvor de kunne se at det ikke var noe rester.

Følte meg hormonelt ikke på plass før flere måneder etter MAen, dessverre. Dessverre tok det også lang tid for min del å bli gravid etter MAen :Heartpink

Åh, det er så urettferdig :sad010:Heartred

Jeg fikk påvist MA i uke 10, fosteret målte 6+ og noe. Ettersom jeg var i uke 10, skulle jeg gjennomføre aborten på sykehuset. Jeg oppdaget MA hos privat gynekolog, fikk komme inn på føden for ultralyd samme dag. Fikk mifegyne og fikk time for medisinsk abort dagen etterpå. Ettersom jeg hadde det på sykehuset fikk jeg cytotec i to runder på sykehuset med ultralyder for å kontrollere at alt kom ut. Fikk også med en tredje dose cytotec for å ta hjemme «for sikkerhets skyld». Gikk veldig komplikasjonsfritt. Kroppen min gav ingen tegn på at den ville fikse opp i noe selv.

Jeg følte meg relativt trygg på den medisinske aborten iom jeg var på sykehuset og fikk ultralyder på at alt var ute ❤️

Ååh så leit at det endte i MA hos deg også :sad010

Her så vi et bankende lite hjerte 6+1 men så lite at vi skulle komme tilbake 2 uker senere. Da 8+2 var det ikke liv og hadde nok ikke utviklet seg så mye siden vi var der sist men ingen blødning. Fikk henvisning til sykehuset og fikk time der to dager senere. Fikk første tablett der og begynte å blø samme kveld. Tok cytotec to dager etter det. Grusomme dager fra vi oppdaget det mens man bare går å venter.. Hadde hørt så mye om hvor vondt set kom til å bli, hva man kunne se og hvor voldsomt mye man kunne blø så gruet meg greit. Men det kom ikke mer enn en vanlig mestrasjon og litt tak i magen, så trodde ikke det hadde skjedd. Fikk kontroll to dager senere og fikk bekreftet at alt var ute, så egentlig gikk det veldig greit for seg:Heartred

Krysser fingrene at neste PP blir bedre for oss alle:love7

Back
Topp