Hvordan foregår OUL?

Maibaby

Flørter med forumet
Hei! Til dere som har gjort dette før! Jeg er nysgjerring, og sååå spent. Er en stund til enda, men tenker mye på det. Hvordan foregår oul? Skal man ta med urinprøve, veies etc som man gjør hos legen også? Eller er det KUN undersøkelse av fosteret? Gleder meg så masse til 18 desember :love017:love017:love017

Hei! Til dere som har gjort dette før! Jeg er nysgjerring, og sååå spent. Er en stund til enda, men tenker mye på det. Hvordan foregår oul? Skal man ta med urinprøve, veies etc som man gjør hos legen også? Eller er det KUN undersøkelse av fosteret? Gleder meg så masse til 18 desember :love017:love017:love017

Jeg er å skikkelig spent på oul, aner ikke hvordan det foregår:) Har ikke fått innkallelse ennå så har ingen dato å se fram til

Vet ikke om det er så mange som har vært på OUL av oss mai-mammaer enda. Jeg har termin 4. Mai og skal ikke før 5.12, så det er nok en liten stund før du får mange tilbakemelding her..:) flytt tråden til "generelt", så får du nok masse svar! :)

Oooops! Tenkte ikke på de som har vært på OUL i tidligere sv.skap :p ;)

Last edited:
Når jeg var med førstemann var det kun undersøkelse av fosteret :)
Utelukker misdannelser og sykdommer som kan ses via ultralyd, sjekker hjertet osv
Tok ikke med urinprøver eller noe :)

Litt usikker på hvordan OUL vil foregå når man tar den på sykehuset hos ei JM som en vanligvis ikke går til. Med mine to første så var det mi ega JM som tok OUL. Hun og gyn som ho samarbeida med hadde begge ul utstyr på kontora sine. Så de to svangerskapa jeg gikk hos ho var det vanlig kontroll først
- sjekk av urinprøve
- blodtrykk
- mål av magen (symfoni el hva det heter)
Veiing gjore jeg stort sett hjemme. Prata litt gjore vi vel også før vi gikk inn på "lillerommet" der hvor apparatet sto.
Så brukte hun god tid på den lille i magen. målte hode, magen og lårbeinet for å finne størrelsen på den lille. Gikk igjennom hele kroppen lagvis fra topp til tå og sjekka om det var veske i de organene det skulle, hvordan kammera i hjerte var. Om ryggraden så hel og fin ut. Hvor dan morkaka lå og blodgjennomstrømming på navlestrengen bla. Og kjønn om lille ville vise seg. Også pleide jeg få med meg en del bilder hjem.

Mulig ho gjore mer å... men 4-5 år siden min forrige OUL... har jo vært gravid ei gang etterpå, rakk akkurat å få dato til OUL men kom meg aldri dit.

Nå er jeg spent jeg å. For har flytta i mellomtida og skal til ho ene jm jeg har på sykehuset å ta det... så spent på hvordan ho pleier å gjøre og hvor nøye ho er, og om det blir noe av de vanlige kontroll-tinga i tillegg.

J+H=♡29.mai04 - ♡30.09.04 - ♡24.10.05 -
- Tordentroillet☆des'07 - Ulvesessa☆aug'10-
- Munin, ørlille englebror☆ventet 15.okt'13,kom som himmelskatt 24.april og satte dype spor-
- give me babydust ☆ drømmer og håper forsiktig om ☆♡lillePilten♡min♡☆ -

Var kun undersøkelse av fosteret på OUL i mitt forrige svangerskap. Ikke urinprøve og veiing slik som hos fastlegen.

Jepp kun undersøkelsen av fosteret - meen veldig spennende:) Alt d andre tar man lege/jm man vanligvis går til.

Når jeg var med førstemann var det kun undersøkelse av fosteret :)
Utelukker misdannelser og sykdommer som kan ses via ultralyd, sjekker hjertet osv
Tok ikke med urinprøver eller noe :)

Samme her :)

Tusen takk for at noen spør om sånne ting som det her... :-)

De oul jeg har vært på har det kun vært fokus på fosteret og utvikling.
Først kommer du inn i et rom og hilser på en veldig flink gyn/vaktinnhavende lege. De kan feks spørre om du har det bra, føler deg gravid. Føler bevegelser. Hvor langt du er på vei. De tar seg på oul goood tid. Det er fint. Så titter man på babyen at alt er bra. hode omkret, fingre, bein, nakke, magesekk(drikker fostervann), pusteøvelser om baby gjør det, bevegelser, blodsirkulasjon til fra morkaka, plassering av morkaka, pulsen til baby, lengde av bein og armer på baby. Så spør de, ønsker dere vite KJØNNEt og du kjenner det suuuuuger i magen! jaaaaa!!
Så får man bilder og etterpå kan man prate om det er noe man lurer på. spørre spørsmål Evt få ny time til oppfølging osv. veldig rolig, behagelig og trygge rammer <3 slik jeg har opplevd det tidligere.

De oul jeg har vært på har det kun vært fokus på fosteret og utvikling.
Først kommer du inn i et rom og hilser på en veldig flink gyn/vaktinnhavende lege. De kan feks spørre om du har det bra, føler deg gravid. Føler bevegelser. Hvor langt du er på vei. De tar seg på oul goood tid. Det er fint. Så titter man på babyen at alt er bra. hode omkret, fingre, bein, nakke, magesekk(drikker fostervann), pusteøvelser om baby gjør det, bevegelser, blodsirkulasjon til fra morkaka, plassering av morkaka, pulsen til baby, lengde av bein og armer på baby. Så spør de, ønsker dere vite KJØNNEt og du kjenner det suuuuuger i magen! jaaaaa!!
Så får man bilder og etterpå kan man prate om det er noe man lurer på. spørre spørsmål Evt få ny time til oppfølging osv. veldig rolig, behagelig og trygge rammer <3 slik jeg har opplevd det tidligere.

Høres ut som du har hatt en god opplevelse, det er bra! Takk for godt svar!

Back
Topp