Hvordan fordeler dere permisjon?

Får man overført 5 uker ferie fra i år til neste år? Da har du en snill arbeidsgiver. For i følge ferieloven kan kun 12 feriedager flyttes til neste år. Men arbeidsgiveren kan gi tillatelse til mer. Om ikke arbeidsgiveren er så medgjørlig og følger loven, så er det nesten like greitt å ta ut ferien i permisjonstiden samme år. Så får man det man har krav på.

Dersom du har permisjon eller er sykemeldt skal resterende ferie overføres automatisk

Sjekk lov om ferie: https://lovdata.no/lov/1988-04-29-21/§9

"
§9 (2) (Ferieavvikling under foreldrepermisjon mv.)
Arbeidsgiver kan ikke uten arbeidstakers samtykke legge ferie til permisjonstid hvor det ytes foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15. Det samme gjelder under permisjon som fedre og andre omsorgspersoner har i tilknytning til fødsel i medhold av arbeidsmiljøloven § 12-3 første ledd.

Arbeidstaker kan kreve å avvikle lovbestemt ferie i løpet av permisjonstid hvor det ytes foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-9 og 14-16.

Faller permisjonstid som nevnt i første ledd sammen med allerede fastsatt ferie, kan arbeidstaker kreve utsettelse av de virkedager ferie som er blitt omfattet av permisjonstiden.

Mange her jeg bor som automatisk går ut i fra at far skal ta sine magre 10 uker, og jeg kan ikke skjønne det. Det hadde blitt rabalder i heimen om jeg skulle kreve å ta ut hele fellesperioden. Han er en like god omsorgsperson som meg, og forutsatt at alt fungerer med amming og helse, så tar jeg de første 6 mnd, og så tar han resten. Det er mulig jeg tar noen uker underveis for å ha permisjon mens han tar ut ferie, men det er alt. Jeg kunne gjerne vært hjemme mer enn 6 mnd, men han gleder seg enormt til å bli kjent med barnet sitt, og ville blitt oppriktig lei seg om jeg antydet at det var viktigere at jeg var sammen med barnet.

Jeg skal ha 100% permisjon, mens min mann skal ta ut sin del i friperiodene hans (jobber på båt
Men for din egen del så er det vell nesten hipp som happ om ferien blir innimellom permisjonen eller etter. Det blir bare litt mer styr for kommunen du jobber for [emoji39] De sa hvertfall det til meg og da ble det bare sånn da [emoji4]
Okei :) Så heldig du er :) Har ikke snakket med arbeidsgiveren min angående dette enda, men må gjøre det i løpet av mars. Jeg jobber hos et stort privat selskap, så tenker at de har en innarbeidet praksis på det. Skal uansett få utnyttet ferien i permisjonstiden, om det blir i år eller neste år :)

Jeg skal ha fellesperioden, mannen skal ha 10 uker pappaperm for så å gå rett ut i ferie, så han får 15/16 uker hjemme med mini :)

Må bare spørre for det er AAP her på meg også. Hvordan blir det for permisjonen for meg og for mannen? Forstod jeg deg riktig som i at mannen ikke får permisjon? Jeg er under behandling for uføretrygd. Hvordan blir det med fødselspenger da? Vet du hvordan det funker?

Om du har et tiltak å gå til så kan mannen ta del i fellespotten. Dere får normalt sett ikke gå hjemme samtidig. Om du ikke har noe så får han bare pappakvoten (men det er litt forskjellig hva som kvalifiserer som tiltak. Det kan være i en bedrift, eller det kan være behandling). Om du har uføretrygd og ikke har rett på foreldrepenger så får heller ikke mannen fedrekvoten. Jeg har søknad inn om uføretrygd, men siden aap gir rett til foreldrepenger så blir det nok det. Økonomisk sett hadde det vært supert med engangsstønad og så uføretrygd etter fødsel, men jeg vet ikke om man faktisk kan velge å gjøre det sånn. Det virker ulogisk. Men så har jeg minstelønn og da, kanskje er det derfor det ville vært lønnsomt for oss å ta engangsstønad.
Men jeg tror at om du får innvilget uføretrygd før fødsel så vil det ikke ta vekk din rett til foreldrepenger, så fremt du har hatt aap i 6 av de siste 10 månedene. Men jeg mener å huske at det er regler på når pappaen må ta ut kvoten. Her måtte han ta den ut rett etter at jeg var ferdig med min del og felleskvoten. Husker ikke om han kunne søke om å få utsette det, men det var noe med det der. Det må du spørre Nav om, vi rakk det bare akkurat. Måtte han søke før fødsel tro? Uansett så endrer regler seg fort.

Jeg har akkurat snakket med NAV om dette. Om søknaden for uføretrygd er sent inn, går man gjerne ikke på tiltak og har bare fått forlenget AAP fram til søknaden er behandlet. Om man har hatt AAP seks av siste ti måneder før fødsel, har man krav på foreldrepermisjon og dermed også foreldrepenger. Tar du ut foreldrepermisjon basert på AAP, har far krav på sine ti uker. Men om du tar ut engangsstønad, mister far i utgangspunkter sine ti uker. Det er jo gjerne mer lønnsomt å ta ut foreldrepenger enn engangsstønad, så man bør jo helst ta ut det om man har opparbeidet seg rettigheter til det.

Om mor blir ufør/er ufør, har far fortsatt krav på sine ti uker. Man kan i tillegg søke om at far får hele fellesperioden, om det kan dokumenteres at mor ikke er i stand til å ta vare på barnet alene. Man mister forøvrig ikke retten til foreldrepermisjon om uføresøknaden behandles før fødsel uansett utfall, så lenge man har AAP de siste seks av ti måneder :)

Jeg har akkurat snakket med NAV om dette. Om søknaden for uføretrygd er sent inn, går man gjerne ikke på tiltak og har bare fått forlenget AAP fram til søknaden er behandlet. Om man har hatt AAP seks av siste ti måneder før fødsel, har man krav på foreldrepermisjon og dermed også foreldrepenger. Tar du ut foreldrepermisjon basert på AAP, har far krav på sine ti uker. Men om du tar ut engangsstønad, mister far i utgangspunkter sine ti uker. Det er jo gjerne mer lønnsomt å ta ut foreldrepenger enn engangsstønad, så man bør jo helst ta ut det om man har opparbeidet seg rettigheter til det.

Om mor blir ufør/er ufør, har far fortsatt krav på sine ti uker. Man kan i tillegg søke om at far får hele fellesperioden, om det kan dokumenteres at mor ikke er i stand til å ta vare på barnet alene. Man mister forøvrig ikke retten til foreldrepermisjon om uføresøknaden behandles før fødsel uansett utfall, så lenge man har AAP de siste seks av ti måneder :)

Det med å velge engangsstønad er noe jeg ikke finner informasjon om noe sted. Jeg tviler på at jeg får svar på søknad før fødsel, men la oss si at jeg får det og får innvilget ufør. Kan jeg velge engangsstønad selv om jeg har rett på foreldrepenger? Og når kommer da uføretrygd igang? Kan det stemme at det er 6 uker etter fødsel? Eller blir det annerledes når man velger det selv? Tenkte å spørre Nav selv, men det er jo så lenge til fødsel enda.
Og blir det aktuelt så må mannen få bestemme hva han synes er best. Jeg hadde ikke kunnet velge bort hans permisjon :)

Det med å velge engangsstønad er noe jeg ikke finner informasjon om noe sted. Jeg tviler på at jeg får svar på søknad før fødsel, men la oss si at jeg får det og får innvilget ufør. Kan jeg velge engangsstønad selv om jeg har rett på foreldrepenger? Og når kommer da uføretrygd igang? Kan det stemme at det er 6 uker etter fødsel? Eller blir det annerledes når man velger det selv? Tenkte å spørre Nav selv, men det er jo så lenge til fødsel enda.
Og blir det aktuelt så må mannen få bestemme hva han synes er best.Jeg hadde ikke kunnet velge bort hans permisjon :)

Jeg skal ikke si det for sikkert, for NAV er ikke alltid enig med seg selv engang - så sjekk det opp. Men som jeg forstod det på NAV så kan man ta ut engangsstønad selv om man har krav på foreldrepenger. Men da mister man foreldrepengene. Og om man tar ut engangsstønaden, mister far som regel sin rett på ti uker.

Om uføresøknaden går igjennom før fødsel, forstod jeg det som at den slår inn fra og med den dagen vedtaket gikk igjennom, uavhengig av fødsel. Og at man da kan velge når fødsel nærmer seg om man vil ha uføretrygden eller foreldrepenger og heller gå tilbake på ufør etter endt permisjon. Noen kan jo gå ned i sats på ufør kontra AAP, så her lønner det seg jo å se hva man kommer best ut av. Det beste hadde jo vært å fått ufør, og tatt ut engangsstønaden, men det spurte jeg ikke om da min søknad ikke er ferdig behandlet enda og nok ikke vil bli det før fødsel.

Men som sagt, Nav er ikke alltid enig med seg selv, så jeg ville sjekket dette nøye :)

Jeg skal ikke si det for sikkert, for NAV er ikke alltid enig med seg selv engang - så sjekk det opp. Men som jeg forstod det på NAV så kan man ta ut engangsstønad selv om man har krav på foreldrepenger. Men da mister man foreldrepengene. Og om man tar ut engangsstønaden, mister far som regel sin rett på ti uker.

Om uføresøknaden går igjennom før fødsel, forstod jeg det som at den slår inn fra og med den dagen vedtaket gikk igjennom, uavhengig av fødsel. Og at man da kan velge når fødsel nærmer seg om man vil ha uføretrygden eller foreldrepenger og heller gå tilbake på ufør etter endt permisjon. Noen kan jo gå ned i sats på ufør kontra AAP, så her lønner det seg jo å se hva man kommer best ut av. Det beste hadde jo vært å fått ufør, og tatt ut engangsstønaden, men det spurte jeg ikke om da min søknad ikke er ferdig behandlet enda og nok ikke vil bli det før fødsel.

Men som sagt, Nav er ikke alltid enig med seg selv, så jeg ville sjekket dette nøye :)

Ja Nav er et kapittel for seg selv!
Jeg skal være heldig om jeg får svar før fødsel. Det hadde jo vært veldig kjekt, så står vi mye friere til å bestemme fars permisjon. Om jeg f.eks. kan ta mine uker som mammapermisjon, og han sin kvote rett etterpå, eventuelt alt av fellesperioden. Men det er vel regler på det og. Det hadde vært fint å få bestemme selv når han skal ta permisjon, det fikk han jo ikke sist. Valgfrihet er digg!
Men men, typisk min flaks tar det vel hele 8 måneder før jeg får svar, og g da er jo ungen født for en stund siden :P

Han får kvota si. Jeg vil være hjemme lengst mulig, lenger enn perm. Han har også en del ferie til gode fra i fjor, så han kan bruke av den.

Back
Topp