Hvordan fordeler dere permisjon?

Preggosaurus

Blir kjent med forumet
Vi blir ikke enige. Jeg synes det er tidlig å overlate baby til pappa ved 6-7 mnd alder, han på sin side vil ha mest mulig permisjon... hvordan løser dere det?

Pappaen tar sine ti uker, jeg tar resten. Han vil gjerne ha mer, han ville nok tatt alt om han kunne, men vi er begge enige om at det er en forskjell på mamma og pappa, og for ammingens skyld skal jeg være lengst mulig hjemme. I tillegg er det bedre økonomisk at han jobber mest. Han kommer til å starte sin permisjon i april, da babyen er omtrent 9 mnd :)

Her skal også pappaen ta sine 10 uker og jeg resten :) vi er ikke helt sikre på om hvilken dekingsgrad vi skal ha enda, men tenker det blir 100% lønn. Da begynner vel jeg på jobb igjen i midten av mars om vi har regnet riktig. Skal også overføre 5 ferieuker til neste år og bruke de slik at jeg forlenger permisjonen.

Samboeren tar sine 10 uker og jeg tar resten [emoji4] han er selvstendig næringsdrivende og bestemmer egen arbeidstid og dager så han har naturlig nok mer fri enn meg.. f.eks så har jo han fri i påsken og jeg jobber turnus, så her falt det naturlig for oss at jeg tar mest. Han syns også at mor er viktigste personen for babyen i det første året.

Samboeren tar sine 10 uker og jeg tar resten [emoji4] han er selvstendig næringsdrivende og bestemmer egen arbeidstid og dager så han har naturlig nok mer fri enn meg.. f.eks så har jo han fri i påsken og jeg jobber turnus, så her falt det naturlig for oss at jeg tar mest. Han syns også at mor er viktigste personen for babyen i det første året.
Forresten så har jeg overført mine 5 uker med ferie fra dette året til neste år som jeg tar ut før han begynner i permisjon, så han ikke går ut i pappaperm "for tidlig". Vi tar 100% dekningsgrad.

Vi har 49 uker. Her tar jeg hele fellesperioden pluss 5 uker ulønnet ferie. Også tar han sine 10 uker pluss 4 uker ferie.

Jeg tar vel all fellespotten tenker jeg. Mannen ville ha halvparten sist, det var vondt å tenke på. Men han fikk kun pappakvoten da og. Det viste seg at vi ikke hadde noe valg, da jeg gikk på aap og sto på venteliste for tiltak. Hadde ikke taklet å jobbe så tidlig etter fødsel heller, vi var jo godt knyttet sammen jeg og babyen. Og det var mye styr med pumping.
Å gi mme var ikke et alternativ når puppene funket som de skulle.

Her tar vi 24,5 uker hver plus 5 uker ferie. Jeg har også en del avspaseringstimer å gå på (blir vel rundt 3 uker) som jeg kan fordele litt utover mens pappaen har permisjon ☺ Pappaen har hjemmekontor mye av tiden til vanlig, så han og baby blir nok godt kjent før pappapermen starter ☺ Far gleder seg mye til å bli godt kjent med babyen, og denne fordelingen passer oss også godt ifht sesongmessige svingninger i min jobb

Her tar pappaen hele fellesperioden+sine egne uker, så han starter permisjonen rundt mndskiftet juli/august. Jeg starter med studier i august, og er kun ansatt som tilkallingsvikar så i praksis blir vi begge hjemme nesten hele tiden. Syns det er godt for pappaen å få være hjemme og bli kjent med den lille, han gleder seg minst like mye som meg. Så vi er heldige som får til å ordne det slik som vi gjør.

Her tar pappaen sine 10 uker, og så tar jeg resten :) Det passet best økonomisk for oss. Samtidig har han ganske fleksibel arbeidstid, så han får uansett mye tid hjemme med babyen

Her kommer jeg til å ta fellesperioden, og han kommer til å dele sin opp etter det. Da tar han permisjon i friperiodene sine. Det er denne måten vi kommer best ut av det.

Han tar 16 uker og jeg tar resten.

Sist tok jeg hele fellesperioden. Pappaen ville egentlig ha mer, men tror han syns det var greit det ikke ble mer i etterkant når han så hvor mye jobb det er å være i permisjon [emoji4] Nå er han sykemeldt, så det må vi finne ut av...

Mannen tar hans ti uker og det er vi begge enig i :) Så kommer ferien hans i tillegg. Dette er en vurdering ut i fra hvor mye jeg har ammet tidligere og jobbene våre.

Han skal ha 10 uker. Vi satser på at jeg skal være hjemme i 2 år[emoji5]

Forresten så har jeg overført mine 5 uker med ferie fra dette året til neste år som jeg tar ut før han begynner i permisjon, så han ikke går ut i pappaperm "for tidlig". Vi tar 100% dekningsgrad.
Får man overført 5 uker ferie fra i år til neste år? Da har du en snill arbeidsgiver. For i følge ferieloven kan kun 12 feriedager flyttes til neste år. Men arbeidsgiveren kan gi tillatelse til mer. Om ikke arbeidsgiveren er så medgjørlig og følger loven, så er det nesten like greitt å ta ut ferien i permisjonstiden samme år. Så får man det man har krav på.

Jeg tar vel all fellespotten tenker jeg. Mannen ville ha halvparten sist, det var vondt å tenke på. Men han fikk kun pappakvoten da og. Det viste seg at vi ikke hadde noe valg, da jeg gikk på aap og sto på venteliste for tiltak. Hadde ikke taklet å jobbe så tidlig etter fødsel heller, vi var jo godt knyttet sammen jeg og babyen. Og det var mye styr med pumping.
Å gi mme var ikke et alternativ når puppene funket som de skulle.

Må bare spørre for det er AAP her på meg også. Hvordan blir det for permisjonen for meg og for mannen? Forstod jeg deg riktig som i at mannen ikke får permisjon? Jeg er under behandling for uføretrygd. Hvordan blir det med fødselspenger da? Vet du hvordan det funker?

Får man overført 5 uker ferie fra i år til neste år? Da har du en snill arbeidsgiver. For i følge ferieloven kan kun 12 feriedager flyttes til neste år. Men arbeidsgiveren kan gi tillatelse til mer. Om ikke arbeidsgiveren er så medgjørlig og følger loven, så er det nesten like greitt å ta ut ferien i permisjonstiden samme år. Så får man det man har krav på.
Har en veldig snill arbeidsgiver [emoji4] sjefen som først sa at jeg kunne gjøre det om jeg hører med lønningskontoret, de er også veldig greie og bare gjorde det og sa at hvis det blir feil så er det på henne [emoji4]

Har en veldig snill arbeidsgiver [emoji4] sjefen som først sa at jeg kunne gjøre det om jeg hører med lønningskontoret, de er også veldig greie og bare gjorde det og sa at hvis det blir feil så er det på henne [emoji4]
Men for din egen del så er det vell nesten hipp som happ om ferien blir innimellom permisjonen eller etter. Det blir bare litt mer styr for kommunen du jobber for [emoji39] De sa hvertfall det til meg og da ble det bare sånn da [emoji4]

Må bare spørre for det er AAP her på meg også. Hvordan blir det for permisjonen for meg og for mannen? Forstod jeg deg riktig som i at mannen ikke får permisjon? Jeg er under behandling for uføretrygd. Hvordan blir det med fødselspenger da? Vet du hvordan det funker?

Om du har et tiltak å gå til så kan mannen ta del i fellespotten. Dere får normalt sett ikke gå hjemme samtidig. Om du ikke har noe så får han bare pappakvoten (men det er litt forskjellig hva som kvalifiserer som tiltak. Det kan være i en bedrift, eller det kan være behandling). Om du har uføretrygd og ikke har rett på foreldrepenger så får heller ikke mannen fedrekvoten. Jeg har søknad inn om uføretrygd, men siden aap gir rett til foreldrepenger så blir det nok det. Økonomisk sett hadde det vært supert med engangsstønad og så uføretrygd etter fødsel, men jeg vet ikke om man faktisk kan velge å gjøre det sånn. Det virker ulogisk. Men så har jeg minstelønn og da, kanskje er det derfor det ville vært lønnsomt for oss å ta engangsstønad.
Men jeg tror at om du får innvilget uføretrygd før fødsel så vil det ikke ta vekk din rett til foreldrepenger, så fremt du har hatt aap i 6 av de siste 10 månedene. Men jeg mener å huske at det er regler på når pappaen må ta ut kvoten. Her måtte han ta den ut rett etter at jeg var ferdig med min del og felleskvoten. Husker ikke om han kunne søke om å få utsette det, men det var noe med det der. Det må du spørre Nav om, vi rakk det bare akkurat. Måtte han søke før fødsel tro? Uansett så endrer regler seg fort.

Back
Topp