Hvordan forbereder du deg til fødsel?

Lille.meg

Forelsket i forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
JuniJubel2021
Oktoberbarna 2021♡
Junibollene 2023
Som førstegangsfødende så vet man liksom ikke kordan man skal forberede dæ..ka jør du?
Ser jo at det finnes noen kurs man kan ta på nett, men hadde ikke så lyst å betale flere tusen kroner før nå æ ikke helt vet ka e..
Ka jør du? Kor forberedt e dokker på fødsel? Eller tar dokker det som det kommer?
 
Jeg fikk tilbud om fødselsforberedende kurs gjennom jordmor og helsestasjon, ganske sikker på at jeg ikke betalte noe for det forrige gang. Men ellers tar jeg fødselen som den kommer, men synes det er viktig å være obs på ulike situasjoner som kan oppstå. Kunne ønske jeg satt meg mer inn i hva som skjer med kroppen etter fødsel, siden det er lite snakk om det. Hadde tatt en samtale med jordmor om det er noe du er usikker på. Masse lykke til, dette kommer til å gå fint!:shy:
 
Som nevnt over har veldig mange helsestasjoner tilbud om fødselsforberedende kurs for førstegangsfødende. Syns du skal spørre jordmor du går til om de har slikt tilbud i din kommune.
Selv var jeg på slikt kurs og syns det var veldig nyttig og lærerikt. Så også mye på programmer som "jordmødrene" og "fødeavdelingen", leste i materialet jeg fikk på kontroller hos jordmor og spurte henne om alt jeg kunne komme på.
Prøv også å være forberedt på at alt ikke nødvendigvis går som man hadde tenkt, tror man da kan sitte igjen med en litt bedre følelse etterpå om man er det, enn bare følelsen av skuffelse over at ting ikke gikk som man hadde planlagt. En fødsel går svært sjeldent som planlagt, men det trenger ikke alltid være en negativ ting :)

Som Lillemy_ over her nevner, så skulle jeg også ønske at jeg hadde sjekket mer ut i forhold til hva som skjer med kroppen etterpå. Jeg var fullstendig uforberedt på etter rier, barsel tårer, at det tok tid for amming å komme i gang (hørte alltid bare om de som hadde full melkespreng dagen etter, selv tok det ca 1 uke før melka kom skikkelig hos meg).

Snakk med jordmor, prøv å tenk på hva som er viktig for deg i det store bildet når det kommer til fødsel og prøv å senke skuldrene :) Vi kvinner er skapt for å føde, selv om det er slik at noen av og til trenger litt ekstra hjelp i prosessen fra helsepersonell, og hell og lykke for at vi lever i en tid hvor vi kan få det :)


Lykke til med forestående ❤️
 
Som førstegangsfødende så vet man liksom ikke kordan man skal forberede dæ..ka jør du?
Ser jo at det finnes noen kurs man kan ta på nett, men hadde ikke så lyst å betale flere tusen kroner før nå æ ikke helt vet ka e..
Ka jør du? Kor forberedt e dokker på fødsel? Eller tar dokker det som det kommer?
Nå er jeg gravid med nummer 2,men med nr 1 så hadde jeg skikkelig angst for å føde og gruet meg hele svangerskapet :( jeg eller vi forberedte oss ikke i det hele tatt og jeg personlig mener at hva hjelper det? :p man vet aldri hvordan eller når fødselen starter og man vet aldri hvordan den forløper. Det eneste jeg gjorde var å lese litt om forskjellig smertelindrende og leste meg litt opp på amming. Det er mange som er på fødselsforberedende og har nytte av det og det er veldig individuelt, men vet man øver på pusten hvertfall :) men vi kommer ikke til å forberede oss noe nå i forkant annet enn at jeg har et stort ønske om å ta imot lillesøster selv <3 og sist husker jeg at jeg hadde lyst til å føde i badekaret men når jeg var i åpningsfasen så så jeg bare rart på jordmor når hun sa jeg kunne føde der :p DENNE gangen gleder jeg meg til fødsel selvom det er sykt vondt (det er ingen hemmelighet), men man er i sin egen boble og det er den boblen jeg gleder meg til. Man får krefter man ikke ante man hadde.. Jeg har veldig veldig lav smerteterskel så familien lurte på hvordan jeg skulle klare å føde for jeg får vondt bare noen klyper meg i armen :p haha..Men det gikk fint, selvom jeg sa rett etter at jeg skal aldri føde vanlig igjen, så sitter jeg her 2 år etter og GLEDER meg :p Men jeg har hvertfall forstått at det er bra man ikke vet hvordan det blir FØR man er i fødsel <3
Håper du finner ut av det da :)
 
Takk for goe tips:) æ har tengt litt at man tar d som det kommer men så vurdere æ å om det e litt domt:laughing002
Har jo lest endel om både de forskjellige fasan av fødsel, stillinge å smertelindring.. tenke at samtale me jordmor å evt ett sånn kurs ves di tilbyr bør vell vær nokk da:)
 
Fikk beskjed fra jordmor at det ikke er fødselsforberedende kurs her, vet ikke om det er pga korona? Men at vi får et slags "kurs" hos henne, for både meg og mannen.
Ellers har jeg lest litt bøker, men ikke spesielt kun om fødsel, men mer generelle.

Tenker det er lurt å være forberedt på forskjellige ting som kan skje under fødsel, at ting kan bli annerledes enn man så for seg osv. Mange anbefaler å skrive fødebrev, og da er det jo greit å vite hva man burde ønske og ikke ønske.
 
Jeg fødte mitt første barn juni 2020, leste alt av bøker, hørte på alle podkaster og så på fødsler til jeg fikk vondt i øynene på YouTube. Jeg tok også et relativt dyrt kurs gjennom positiv fødsel!

Men, når vannet ditt først går eller riene starter - så husker du ikke døyten av forberedelsene du har gjort. Det er i hvert fall min personlige erfaring! Jeg fikk ikke bruk for noe av det, kroppen går på autopilot og vet hva den skal gjøre.

Hvis du er spesielt engstelig, ville du nok fått mer utbytte av flere samtaler med jordmor enn et kurs o.l.

Denne gangen får jeg mer oppfølging, både på sykehuset og hos jordmor da min første fødsel endte i et traumatisk akutt keisersnitt - noe som også er noe man ikke kan forberede seg på. Man må rett og slett bare ta det som det kommer, huske å puste, og lytte til de som er rundt deg av personell på sykehuset :Heartred
 
Jeg fikk min første i 2018, da hadde jeg bare samtale med jordmor om fødsel. Så på fødeavdelingen og leste litt. Jeg fikk tidlig vite at det ble setefødsel på meg, noe som gjorde at jeg viste det ikke ble helt som jeg så for meg og heller kunne ta det som det kom, da slapp jeg å bli «skuffet» på noe vis. Jeg hadde en fin fødselsopplevelse, denne gangen kommer jeg til å danne meg noen tanker om hva jeg vil, men ellers ta det som det kommer ☺️
 
Jeg venter barn nr.6, og har skrevet fødebrev med div ønsker de siste gangene:) For min del går ønskene i at jeg vil få all informasjon og at de ikke snakker over hodet mitt, at jeg tar det som det kommer ang smertelindring (har født flere ganger uten noe, og flere ganger med), og at jeg ønsker å bli hørt dersom jeg er sikker på feks at babyen kommer straks (har kommet veldig raskt noen ganger her:hilarious:). I stor grad tenker jeg det viktigste er en god samtalepartner som feks jordmor underveis i svangerskapet, og utover det prøve å ta det som det kommer istede for å ‘låse’ seg til spesifikke scenarioer:) Var på fødselskurs med omvisning på sykehuset (Riksen) første gangen, og det var forsåvidt greit, men det er generell info, så vet ikke hvor nyttig det egentlig er.. Greit å ha vært der før fødsel da- hvis man har mulighet til det:)
 
Hvis du ønsker god i formasjon som du kan lese i ditt eget tempo anbefaler jeg deg å kjøpe heftene til fødebagen(selges på fodebagen.no):) Jordmor som har utarbeidet de, så var mye god informasjon til en ganske billig penge:Heartred
 
Back
Topp