Hvordan forbereder du deg til fødsel?

Carrefour

Flørter med forumet
MayDay2021
Tenkte det kunne være morsomt og lærerikt å høre hva akkurat du gjør for å forberede deg og kroppen din til fødsel! Dette er ting jeg har funnet at kan være lurt av blant annet google og YouTube :hilarious:

Ift mat og drikke husker jeg ikke nøyaktig hva det var bra for, men skulle være bra for livmormuskelen og slikt haha :D (Anbefaler å sette seg inn/lese om/spør jordmor før en evt starter selv, selvfølgelig)

Dette gjør jeg:
-Har god holdning og er framoverlent så ofte jeg kan (unngår å sitte bakovervendt i sofaen o.l)
-Går turer i ulent terreng og trener styrketrening når jeg orker
-Står i «forward leaning inversion» stillingen ca 30-60 sek pr dag
-Drikker ca 2 kopper med bringebærblad te og 1 kopp med brennesle te pr dag
-Spiser ca 4 dadler hver dag
-Tøyer (spesielt hofte) hver dag
-Øver på meditering (som kanskje kan brukes i startfasen av fødsel også)
-Har sett masse videoer om pusteteknikker
-Bouncer på yogaballen litt hver dag
-Ser masse YouTube videoer om fødsel og amming!

Gjør vel i grunn ikke noe annet enn å ta det med ro om dagene, pluss å fortelle meg selv/minne meg selv på at det er verdens mest naturlige ting vi snart skal gjennom :)

Aldri gjort nåken forberedelser. Utenom knipeøvelser då... men kroppen har gjort jobben sjøl dei 2 andre gongene uten nåke forberedelser så tenke da bør gå nåkenlunde greit denne gongen og :-)

Syns det er betryggende å forberede meg :p Skjønner at kroppen vet hva den skal gjøre og at vi er født for å føde, men vil gjerne hjelpe den og legge til rette så godt jeg kan :rolleyes:

Har hatt tre forskjellige fødsler så jeg går gjennom hver av dem og tenker på hva som fungerte og hva som ikke fungerte.
Øver på god puste teknikk for det hjalp meg mye, og prøver å tenke positivt ift at min flinke kropp har klart dette på egen hånd 3 ganger før.
Og jeg gleder meg noe helt innmari til å få den lille sparkebøtta ut, så for meg så gjelder det å tenke positivt og putte skumle tanker (for eks KS) langt bort !

Er vel dårlig på å gjøre fysiske ting for å forberede meg - for min del har jeg verken trent/vært mer aktiv enn hverdagsaktivitet, tøyd eller meditert. Jeg er av typen som har et enormt behov for kontroll i alle situasjoner, og har innsett at denne situasjonen har jeg overhodet ingen kontroll i. Så mine forberedelser går mest på å lese meg opp om ting som KAN skje, så jeg kan omstille hodet raskt mot HVORDAN de ulike situasjonene kan takles, og likevel da føle at jeg har en viss form for kontroll over egen psyke, i det minste. I tillegg har jeg noe helseangst, og kjenner den krype på i ny og ne, så jeg jobber mer med det psykiske i å være i en helsemessig sårbar posisjon, og håper bare jeg klarer å bevare roen når fødselen starter, slik at ikke tankene jeg sliter mest med tar overhånd når det stormer som verst:)

Jeg skulle veldig gjerne ønske at jeg kunne være mer aktiv, men jeg har bekkenløsning og får kynnere med en gang jeg går, så jeg er mer eller mindre sengeliggende. Dagene går i å holde meg i ro. Men jeg forbereder meg så godt jeg kan mentalt!
Jeg har lest om prosedyrene de har på sykehuset jeg skal føde på, sett en god del fødselsvideoer, skrevet fødebrev, snakket med mannen min om hva jeg ønsker fra han, osv.
Jeg har angst og PTSD, så jeg får en god del oppfølging og tilrettelegging. Det at jeg har forberedt meg så mye som jeg har på forhånd gjør at jeg har holdt roen :) så er jeg veldig forberedt på at jeg ikke kan kontrollere alt under fødselen, så jeg skal stole på kroppen min og de rundt meg.

Er vel dårlig på å gjøre fysiske ting for å forberede meg - for min del har jeg verken trent/vært mer aktiv enn hverdagsaktivitet, tøyd eller meditert. Jeg er av typen som har et enormt behov for kontroll i alle situasjoner, og har innsett at denne situasjonen har jeg overhodet ingen kontroll i. Så mine forberedelser går mest på å lese meg opp om ting som KAN skje, så jeg kan omstille hodet raskt mot HVORDAN de ulike situasjonene kan takles, og likevel da føle at jeg har en viss form for kontroll over egen psyke, i det minste. I tillegg har jeg noe helseangst, og kjenner den krype på i ny og ne, så jeg jobber mer med det psykiske i å være i en helsemessig sårbar posisjon, og håper bare jeg klarer å bevare roen når fødselen starter, slik at ikke tankene jeg sliter mest med tar overhånd når det stormer som verst:)
Det var lurt å lese om hva som kan skje og hvordan situasjonene kan takles! Det skal jeg gjøre :finger:

Har forbredt meg med å trene en gang i uken hos fysioterapeuten, samt gått turer frem til uke 31. Nå har jeg så mye kynnere og er plaget med bekkenet så er lite mobil om dagen. Hviler mest mulig. Har så mye og kraftige kynnere i løpet av dagen at det er minimalt jeg får gjort. Kjenner også på kroppen at jeg blir fort sliten og trenger å hvile ut før fødselen. Vet at det er et marraton for kroppen, og at søvn/hvile/tyngde ikke blir noe bedre jo nermere man kommer.

Vasker å sorterer klær, får på plass det siste av "småplukk" som er utsatt. Skal snart pakke fødebaggen. Trener og får behandling hos fysioterapeuten hver 14 dag fortsatt. Mulig fredag blir siste trening da jeg har fått beskjed om å ta det rolig med tanke på kynnere.

Skal se gjennom et fødselforbredene kurs sammen med samboeren min en eller annen gang snart. Har også samtaler med jordmor ang. fødsel og tanker rundt det. Skal mest sannsynlig inn på sykehuset å prate med de, så jeg kan få lagt inn et par ting i journalen ang. fødsel. Skal til legen å snakke med han, så fort han er tilbake. Planlegge opptrening osv etter fødselen pga kronisk sykdom (derav fast fysioterapeut)

I tillegg har jeg mentalt gått gjennom forrige fødsel, samt lest meg en del opp. Så jeg er ganske klar på diverse forandringer jeg ønsker denne gangen, og kommer til å være ganske tydelig på det. Veldig viktig å være forbredt på hva som skal skje med kroppen gjennom de ulike fasene, og hvordan jeg selv kan gjøre det lettere for kroppen min å komme gjennom dette. Stole mer på meg selv og hva som fungerer for meg rett og slett.

Jeg tar nettkurs i hypnobirthing, anbefales virkelig! Ellers spiser jeg en dadler hver dag, slapper av, går turer, øver på avspenning/pusting, sex 2-3 ganger i uken. På mandag skal jeg kjøpe bringebærblad-te :)

Jeg tar nettkurs i hypnobirthing, anbefales virkelig! Ellers spiser jeg en dadler hver dag, slapper av, går turer, øver på avspenning/pusting, sex 2-3 ganger i uken. På mandag skal jeg kjøpe bringebærblad-te :)
Hvilket kurs tar du?:) Vurderer det selv!

Npr be
Når startet du å spise dadler? ☺️

De sier det kan modne mormunn slik at man ikke skal gå overtid og at man får en mykere fødsel. Ingen forskning på det, men det er et gammel kjærringråd fra østen, :)

Takk for svar! Så spennende - da skal jammen jeg også gjøre det! :) Kan jo ikke skade uansett!

Back
Topp