Hvordan finner dere navn?

mto

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Julikulene 2020
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Lurer litt på hvordan dere lagde dere liste med alternativ. Leter dere aktivt (i så fall hvor/hvordan?), eller kom det av seg selv?
Her kom jentenavn litt av seg selv, plukket opp her og der, men guttenavn har ikke dukket opp :rolleyes: Vet ikke hvor vi skal lete :p
 
Det startet med brainstorming uten hjelpemidler, nå sitter jeg ssb.no og snl.no. sliter også med guttenavn, men jeg har aaaaalt for mange forslag. på jentenavn sliter jeg litt med å finne flere som ikke gir meg dårlige assosiasjoner fra de jeg gikk på skole med ol.o_O liker "normale"/"kjedelige" navn, så kjenner alltid noen som heter forslagene :wacky:
 
Det startet med brainstorming uten hjelpemidler, nå sitter jeg ssb.no og snl.no. sliter også med guttenavn, men jeg har aaaaalt for mange forslag. på jentenavn sliter jeg litt med å finne flere som ikke gir meg dårlige assosiasjoner fra de jeg gikk på skole med ol.o_O liker "normale"/"kjedelige" navn, så kjenner alltid noen som heter forslagene :wacky:
Jeg liker også ganske vanlige navn, men vil gjerne ha et vanlig navn som allikevel er uvanlig :hilarious: Så det er ikke så lett :p Prøvde meg på å bla igjennom topp 1000, startet i fra ca midten og bladde opp (mye veldig spesielt i bunnen), men syntes ikke jeg fant noe selv da :rolleyes:
 
Fikk for meg navnet skulle starte på samme bokstav som mitt eller barnefar sitt. Fant to jeg vurderte, ble aldri fortrolig med dem og syns heller ikke lillegutt passet de. Brukte ett par uker etter fødsel for å finne navn og se om han passet dem. Samboer ville ha et norsk/nordisk navn og jeg ville ha ett som ikke hele skolen heter. Så når han foreslo ett ble det bare det, jeg hadde ikke noe bedre forslag uansett :p
Leste navnelister på babyverden, ssb og det jeg kom over. Tygget litt på navnene og la dem i bakhodet til vurdering hvis jeg likte dem.
 
  • Liker
Reactions: mto
Vi fikk en nacnebok. Synes det var lettere og mer oversiktlig enn listene du finner på nett. Også var det bare å lese gjennon og merke seg aktuelle navn. Skrev ned på en lapp for å se om navnene ble bedre eller kjentes mer riktig ut, også må mannen gjøre det samme. Så kan man finne ut hva man liker begge to. Lang prosess, det er jeg enig i :p
Liker også å lese hva navnene betyr og om det kan ha noen betydning for oss.
 
Hvor mye tenker dere på om navnet er brukt i slekt eller omgangskrets fra før?

Jeg sliter med at mine tidligere topp3 på jentenavn har blitt ekskludert av bestevenns datter (nr2), svigermor (nr1) og svigersøster (nr3) . Skjønner ikke at det er mulig :happy3 men så heter samboer det samme som min bror også :happy090 vi har også to søskenbarn som har samme navn :laughing002

Jeg begynner å bli litt stressa, har jo bare et år på meg :schoked025
Også er ikke samboer helt på navneletingsstadiet ennå, så null hjelp der...
 
Hvor mye tenker dere på om navnet er brukt i slekt eller omgangskrets fra før?

Jeg sliter med at mine tidligere topp3 på jentenavn har blitt ekskludert av bestevenns datter (nr2), svigermor (nr1) og svigersøster (nr3) . Skjønner ikke at det er mulig :happy3 men så heter samboer det samme som min bror også :happy090 vi har også to søskenbarn som har samme navn :laughing002

Jeg begynner å bli litt stressa, har jo bare et år på meg :schoked025
Også er ikke samboer helt på navneletingsstadiet ennå, så null hjelp der...

Personlig ville jeg ikke valgt navn som allerede er i familien eller omgangskrets, med mindre det er oppkalling av en besteforeldre eller lignende. Men det er meg da.
Har ei på FB som fikk en sønn noen mnd før oss, vi kalte sønnen vår det samme som henne. Men det er ikke ei jeg har noe å gjøre med til vanlig.

Mannen min var også lite engasjert i navn. Synes det var vanskelig siden vi ville se gutten vår først. Han fikk navn 2 uker gammel.

Skriv ned navn du vurderer og eliminer/legg til nye underveis. Stor sjanse for at navn du finner nå ikke blir like aktuelle når du ser barnet ditt også :)
 
Jeg har lest i blant annet kirkebøker og skrevet en liste over navnene jeg likte best. Driver med slektsforskning på fritiden og synes det er gøy å se navn som også ble brukt for hundre år siden :) Navnet til nr 1 er dog et navn som bare "kom" til mannen min en dag. Jeg ville originalt ha noe annet, men det var hans forslag som passet best.
 
Lurer litt på hvordan dere lagde dere liste med alternativ. Leter dere aktivt (i så fall hvor/hvordan?), eller kom det av seg selv?
Her kom jentenavn litt av seg selv, plukket opp her og der, men guttenavn har ikke dukket opp :rolleyes: Vet ikke hvor vi skal lete :p

Hos oss er det omvendt :p
 
Vi ønsket tradisjonelle norske navn helst med norrønt opphav. Jeg då på gsmle navnestatistikker for inspirasjon helt bak til sent 1800, og sjekka litt ut på opphavet til favoritter. Så også på noen lister over norrøne navn og skrev ned derfra.

Brukte de listene som utgangspunkt for diskusjonen.
 
Lurer litt på hvordan dere lagde dere liste med alternativ. Leter dere aktivt (i så fall hvor/hvordan?), eller kom det av seg selv?
Her kom jentenavn litt av seg selv, plukket opp her og der, men guttenavn har ikke dukket opp :rolleyes: Vet ikke hvor vi skal lete :p
Har mange navn på lista, mannen er fornøyd med et til hvert kjønn :hilarious:
Så får håpe vi ikke får flere av samme kjønn, for da sliter vi :p
 
Om det er noen trøst så er det VELDIG vanlig at de mannfolka på tvinges til å snakke om navn, og at det er mange som tenker man likegjerne kan vente til man vet kjønn med i det hele tatt å snakke om det :joyful:

Her har vi en navnebok, synes egentlig det er ganske greit. Lettere å bla og få oversikt over navn. Når jeg synes tiden for å diskutere navneforslage er inne, gir jeg mannen boka og sier at han skal finne noe han liker innen 2 dager. Da må han bare. Mild tvang der altså :hilarious:

Jeg liker å velge navn som er utenfor kretsen av de vi omgås ofte med, men om en fjern kusine har valgt samme nvn til sitt barn og vi bare sjeldne omgås, ser jeg ingenting i veien med å velge samme navn. Kunne fint ha valgt samme navn som venner av oss også, tror ikke barna bryr seg så hardt. Men nær familie i samme generasjon unngår jeg. Kan godt bruke navnet til en besteforelder eller onkel, men ikke samme navn som søskenbarn.

Gjør det som blir riktig for dere. Det er jo ingen som "eier" noen navn her i verden.

Husker tanta mi sa så greit at venninna hennes som fikk baby et par å etter henne, og kalte datteren for akkurat det samme - for det var det fineste navnet de visste om. "Og det var jo bare koselig for det syntes jo vi også" ;)
Det var et helt vanlig navn, sånn på topp 20.
 
Når jeg synes tiden for å diskutere navneforslage er inne, gir jeg mannen boka og sier at han skal finne noe han liker innen 2 dager. Da må han bare. Mild tvang der altså :hilarious:
Må litt tvang til :hilarious:
 
Jeg skrev ned alle mine favoritter. Så fikk gubben lappen, for han mente jo at det var uansett for han. Så måtte han streke ut de som overhode ikke var aktuell for hans del. Så satt jeg igjen med lappen og de navnene som var aktuell for dermed begge to, og lekte meg frem å tilbake med dem.

Prøvde også å ligge unna navn som allerede var i bruk, men tok også hensyn til søsteren min sitt ønske om navn om hun en gang i fremtiden får barn. Også slipper man å forklare hvem Emil man snakker om hver eneste gang Emil blir nevnt
 
Jeg skal ikke nevne navnet til storesøsteren, da kommer jeg til å bli kjent igjen regner jeg med hvis det er kjentfolk her inne, men hennes navn kom til meg helt ut av det blå! Vi hadde noen navn klare og var litt «tja, joda, fint» men ikke helt «JA, wow, dette er navnet» så var fortsatt åpen for navn. Jeg kom hjem fra studiene mens samboer var på jobb, lå å døste godt på sofaen mens jeg så på Ullared. Der var det en jente med navnet. Jeg spratt opp av sofaen, sendte melding om navnet jeg hadde «oppdaget» og for første gang var vi begge «JA, wow, yes - this is the name!!» :laughing002
Det er ikke mange med samme navn i Norge, untatt ett par realitykjendiser også er det vel ett vanligere navn i Sverige.

Med lillesøster nå var vi kjempeuenige! Jeg ville ha navn som Ada, Mie, Vilja osv, men mannen var en helt annen plass. Det endte opp med at jeg fikk skrive ned 10 navn jeg likte, så valgte han fem av de som han likte godt, også ble vi etterhvert enige om ett ☺️❤️ Da hadde vi raidet alt på google og nettforum om navneforslag. Vi hadde egentlig ett navn klart til lillesøster, men det ene søskenbarnet deres heter det, så da ble det navnejakt.
Da vi så på guttenavn (før vi visste kjønn) så var det nesten krig i heimen, da vi har helt ulik smak på guttenavn, haha. :dance018
 
Vi har en navnebok. Jeg vet ikke om mannen har lest i den, men jeg tok en runde med både nr 1 og nå med lillebroren som er på vei. Jeg har tatt noen navnesøk på norrøne guttenavn og sett litt på diverse navnesider på nett.

Med nr 1 tok navnediskusjonen to minutter :p Da elsket mannen det første forslaget mitt, så det ble det.

Denne gangen har jeg skrevet en foreløpig liste, med navn fra navneboken, og andre navn jeg har kommet over, og mannen har skrevet en liste, og jeg liker ikke noen av mannens forslag litt engang...

Jeg vil unngå navn som allerede er i bruk i omgangskretsen og familien.
 
Med første fant vi jentenavn tidlig. Samboer kom med ett forslag, og jeg syntes det klinget fint med mitt favorittnavn. Diskuterte aldri andre navn til jente. Vi ble ikke enige om et alternativ til gutt. Googlet, bladde i bøker, fikk forslag fra familie og venner osv...

Jentenavn til nummer to ble til på samme måte som til første, mens vi ennå strever med et alternativ til en gutt... Finnes det fine guttenavn som ikke er i bruk i familien/nær omgangskrets, tro? :hilarious:
 
Lurer litt på hvordan dere lagde dere liste med alternativ. Leter dere aktivt (i så fall hvor/hvordan?), eller kom det av seg selv?
Her kom jentenavn litt av seg selv, plukket opp her og der, men guttenavn har ikke dukket opp :rolleyes: Vet ikke hvor vi skal lete :p
På begge barna har vi i hovedsak tenkt at vi på en eller annen måte skal få kalt opp etter kommende besteforeldre. Vi har så leitet oss opp gjennom slektstreet for å se hva vi finner av ulike navn der.
Eksempel med ikke korrekte navn; Oldefarmødrene Martha og Maria, som for eksempel er mødrene til våre fedre, ble til Martin. da fikk vi kallt opp etter begge kommende bestefedrene på et vis.
Kommende mormor og farmor heter «Else og Lisa», da ble det til Elisa/beth. Osv.
 
På begge barna har vi i hovedsak tenkt at vi på en eller annen måte skal få kalt opp etter kommende besteforeldre. Vi har så leitet oss opp gjennom slektstreet for å se hva vi finner av ulike navn der.
Eksempel med ikke korrekte navn; Oldefarmødrene Martha og Maria, som for eksempel er mødrene til våre fedre, ble til Martin. da fikk vi kallt opp etter begge kommende bestefedrene på et vis.
Kommende mormor og farmor heter «Else og Lisa», da ble det til Elisa/beth. Osv.
Så lurt :) Har tenkt på å bruke noe lenger opp, da det ikke er noen navn som vi liker fra besteforeldre og oldeforeldre. Skulle gjerne hatt tilgang på fullstendig slektstre, men det eneste vi har er mamma sitt, siden familien hennes er interesserte i slektsforskning :p Pappa sin familie og samboer sin har vi ikke, så da er det jo bare de vi har kjent selv vi vet navn på. Må i så fall spørre besteforeldre osv om flere navn
 
Så lurt :) Har tenkt på å bruke noe lenger opp, da det ikke er noen navn som vi liker fra besteforeldre og oldeforeldre. Skulle gjerne hatt tilgang på fullstendig slektstre, men det eneste vi har er mamma sitt, siden familien hennes er interesserte i slektsforskning :p Pappa sin familie og samboer sin har vi ikke, så da er det jo bare de vi har kjent selv vi vet navn på. Må i så fall spørre besteforeldre osv om flere navn
Ligger ofte slektsnavn på Geni osv. Bare google navn på en i slekta du vet - så kan du fort finne hele bøtteballetten :)
 
  • Liker
Reactions: mto
Back
Topp