Hvordan feite opp...

Mrs. Lynch

Heldig mamma!
Juli13-jentene
7åringen min på en ok måte?
Han er meget småspist og kresen. Alltid vært tynn. Men nå i sommer hadde han 4 dager med diaré, feber og oppkast da vi var i syden og siden har han omtrent sluttet å spise og "liker ingenting".

Tips mottas!

Masse godteri? :p nei jeg aner virkelig ikke. Har selv samma problemet med ene jentungen. Hun spiser men vekta har vert den samme i et år og HS ville vi skulle være obs på matinntak.. Så følger litt med på tips :)

H-melk :) ekstra smør, nøtter, næringsrike grøter, kanskje han liker babygrøt?
Han liker ikke grøt med klumper, så kanskje jeg skal prøve babygrøt. Det ser jeg for meg kan gå ned om han ikke vet at det er til babyer :p Takk for tips!

Godteri er ikke så aktuelt ;)

Han liker ikke grøt med klumper, så kanskje jeg skal prøve babygrøt. Det ser jeg for meg kan gå ned om han ikke vet at det er til babyer :p Takk for tips!

Godteri er ikke så aktuelt ;)
Ja, da har du jo mye forskjellige smaker å velge i og :) også går det jo ann å tilsette fløte, H-melk eller olje for litt ekstra kalorier

Vi byttet til h-melk og smurte på litt ekstra pålegg på brødskivene. I tillegg fikk hun en smørklatt på alt av varme grønnsaker. Det hjalp her. :)

Gi han mat med mye næring, ikke gi ferdigmat og posemat fordi det er mye "tomt" der.
Trege karbohydrater og proteiner er bra.
Gi han næringsdrikker ETTER måltidene for å supplere.
https://www.boots.no/butikk/s/products/category.html?categoryId=1102&action=O

Dette funket for ene barnet mitt iallefall. Var brnelegen på sykehuset som foreslo dette :)
Lykke til.

Og forreste, ikke lag noe fokus på maten, ikke spør om han vil ha mat og hva han vil ha. Bare lag maten og gi han det. Ikke dill noe med maten.

Lager sunne vafler, har i havregryn, olje og eventuelt andre ting jeg har for hånda som smaker bra og er sunt. Vår frøken er særspist fra fødselen av og har vært vanskelig å til å smake på ny mat hele livet. Hun får også endel yoghurt, og mat med glatt konsistens. Jeg lager smørgrøt til henne på kveldene av og til.

Vi bruker meierismør på brødskivene, h-melk når han drikker, ekstra olje på middagen. Og så gjerne dobbelt med pålegg:)

Samme greia her med han som snart er 9. Han kan spise masse dersom det er godt, veldig frustrerende at han ikke spiser selv om han er sulten dersom det ikke faller i smak. Det han synes er godt er feks fint polarbrød (loff) med sånn syltetøy som har mer sukker enn bær, pølse, pasta osv. Jeg merker at i perioder der han har fått spise slik mat så blir han fortere slapp og sliten, og ikke minst grinete. Det samme om han ikke spiser fordi han ikke liker maten. Så jeg prøver å finne en balansegang med både næringsrik mat og mat han spiser mye av.

Jeg jobbet mye med han som liten og han gikk fra å ikke ville spise noe mat (helst drikke melk) til å spise veldig mye forskjellig. Han hadde sunt variert kosthold helt til jeg ble gravid med hypermeisis og pappaen overtok kjøkkenet - etter det spiste han kun kneippbrød og Toro. Men litt etter litt blir det bedre ved å la han smake ting flere ganger. Men det har tatt et par år altså :p

Så i tillegg til så næringsrik mat som mulig bruker jeg H-melk, godt smør og olje i grøt og mat. Så gir jeg juice som drikke etter måltider som både ekstra næring og ekstra kalorier.

Vi har jobba masse med å få opp vekta til eldste, nokre idéar er:
Ingen lettprodukt
Ekstra smør på skjeva
Litt olje i maten (graut, yoghurt, potetmos)
Legg middagen til den tida når han er mest sulten (hos oss er det middag kl 19)
Ha h-melk, ekstra smør/olje og egg i pannekaker, vaflar, lappar
Mellommåltid
Melk eller jus til maten

Dersom han er undervektig kan det vere greit å få henvisning til ernæringsfysiolog.

Vi har hatt samme utfordring med eldste vår. Kresen og tynn. Hun aksepterer få matvarer, og det har vært håpløst å lirke i henne h melk og smør annet enn i havregrøt. Vi fant i vår ut at hun har jernmangel, og jerntilskudd har hjulpet, hun er faktisk litt mindre kresen nå.

Back
Topp