Hvordan får du baby til å sovne?

Mor89

Betatt av forumet
Marsboerne 20 18
Min 11 uker baby har siste dagene sluttet å sovne på puppen. I løpet av en dag sover hun kanskje 4 dupper x 30 min. Da har jeg styret Voldsomt med rugging i vogn og smokkdyttting. På kvelden kan jeg styre i 2 timer med det samme før hun sovner. Hun ligger med øynene igjen og kroppen går på høygir. Hun liker ikke sjal, ikke bli holdt i vuggestilling og smokken må inn en million ganger.

Hvordan får du baby til å sovne? Jeg tenker på alt ift om du har endret rutiner, hvordan du legger babyen (svøper, lager nest osv), klokkeslett, osv.
Vi har ingen faste rutiner. Jeg bare følger babyen enda. Har en mistanke om at hun kanske er mye overstimulert/overtrøtt som gjør at hun ligger å kaver i en halv evighet før hun sovner. :-O
Er førstegangs og føler veldig at jeg gjør noe feil her.

På dagtid sover hun korte dupper på 30-40 minutt. Da må hun trilles i søvn i vogna eller bæres i sjal. Hun legger seg for natta 19, da legges hun i babynestet og vi sitter ved siden av til hun har roet seg og sovnet. Styrer voldsomt med smokken med en gang hun blir lagt ned. De siste nettene har hun sovet veldig urolig. På høygir som du sier. Har flere gang vært sikker på at hun er våken, men når jeg slår på lyset så sover hun selv om hele kroppen spreller. Veldig slitsomt for meg, for jeg har ikke sjans til å sove når hun styrer så:meh: Mistenker utviklingssprang, stemmer veldig overens med det som står beskrevet. Trøster meg med at det er en fase som forhåpentligvis går over om ikke så lenge.

Her sovner han selv på kveldstid, uten mye tull.. Må inn å putte i smokken ett par ganger bare! På dagtid er han blitt mer utfordrende ved soving. Han gråter og vrir seg masse.. Jeg er rolig, vugger litt når han ligger i bagen og koser med han mens han ligger der. Er han overtrøtt eller ikke veldig trøtt, er det vanskelig å legge han! Men hvis jeg finner akkurat riktig tidspunkt, så går det bedre:) noen ganger sovner gan til puppen! Jeg tror det er en fase de skal igjennom!

Du må absolutt ikke tenke at du gjør noe feil!! Du gjør det bedre for ditt barn! Og h*n er jo såpass liten at det er vanskelig å skille gråt og sånn enda (synes jeg, selvom man kjenner igjen noe). Du kan jo prøve å pakke babyen inn litt godt! Her ligger han i nest om natta, og jeg har lagt tepper rundt han om dagen, slik at det er litt "trangt":) da ligger han beste enn om armene og beina kan veive rundt..

Vi har lagt mini mens han har vært våken fra dag 1 så har han lært og finne roen selv. Men tror det er noe utviklingstrinn på gang her (han er 12u) for den siste uken har det bare vært sutring og alt annet enn sovehumør. Vi legger han vanligvis i 20tiden og han sovner innen 30min, men siste uken har vi måtte tatt han opp flere ganger og han har ikke falt til ro før 22tiden. Håper virkelig det er forbigående.

Når det er sagt så merker vi godt at han vokser og blir eldre. Lengre våkenperioder og han er ikke så lett å "lure" i søvn lenger, uansett når på dagen. Men er vel som det skal; når en måte akkurat fungerer og ting er komfortabelt så begynner neste utviklingstrinn og nye utfordringer.

Lite tips her, men amme i søvn kan du uansett ikke gjøre i all evighet så er bare å prøve seg frem (med en god dose tålmodighet;)) og finne en måte som funker for dere.

Hun sover korte lurer på dagen, ganske hyppig. Hun er sjelden våken lengre enn halvannen time om gangen, før hun må ha en blund :) vi har heller ingen faste rutiner for hun forandrer seg fra dag til dag, kjennes det ut som :P for tiden vil hun helst duppe i armene mine, før lå hun lenge og sov ute i vogna si... Om natten ligger hun i egen seng, i et rede. Hun likte ikke samsoving, tror jeg, hun sover bedre i egen seng. Merkelig nok er det bare å legge henne, så fremt hun er skikkelig trøtt. Etter nattamming også, er bare å legge henne fra seg i sengen. Vi er heldige, syns jeg :)
Men jeg merker at hun er i et utviklingssprang for tiden, her en kveld ble hun blodig fornærmet da jeg la henne i sengen før mannen og jeg skulle legge oss... Hun våkna og gråt sårt med tårer og greier med mindre jeg gikk rundt og bysset henne, pågikk et par timer og har aldri skjedd før. Hun er også dritskeptisk til andre, gråter med en gang hun holdes av en tante e.l. :( det går jo over. Nyter å være hele verdenen hennes, da :)

Mi blir 12uker i morgen, og sover mindre på dagen nå enn før, men er vi ute å triller kan hun fint sove 2-3timer i vogna. Har på nattpysj og evt bader i 20-21tiden, ammer og koser oss til kl.22 evt skifter evt bleie. Så ammer jeg henne en gang i senga til hun svner eller nesten sovner. Pakker henne godt inn i pledd, legger henne i nestet og pakker dyna godt rundt henne. Om hun ikke har sovnet da, synger/nynner jeg litt til hun sovner. Er hun veldig urolig og overtrett, legger jeg henne på skulden å vugger henne i søvn der! :)

Er nok kanskje utviklingssprang som blir nevnt her ja :O Syns plutselig hun endret atferd ift søvn og jeg ser kanskje tydeligere søvnbehove når hun ikke får alle småduppene igjennom ammingen. Før sovnet hun titt og ofte til puppen, nå gjør hun seg liksom bare ferdig og øynene åpent.
Har nok kanskje ikke lært meg tegnene på at hun er trøtt, og at jeg derfor kommer for sent i gang med å legge henne :O
Idag har jeg lagt henne flere ganger og prøvd å ikke stimulere så mye som jeg pleier. Vært mindre gråt og litt lettere å legge (sovner raskere). Kan være tilfeldig akkurat idag.
Har en app hvor jeg skal begynne å registrere søvn og amming. Kanskje jeg finner noe mønster der. Pakket henne bedre inn og la en gulpeklut halvveis over ansiktet og dyttet smokk en million ganger. :P

Er jaggu ikke bare bare å bli kjent med disse babyene. De endrer seg i ett tempo jeg ikke klarer å henge med :P Det med gråt og gjenkjenne "Problemet" har jeg ikke klart enda.

Mi lille ELSKER fleecepleddet sitt fra princess :) dette liker hun å legges i, få smokken og legge litt av pleddet foran ansiktet, bysses og da glir hun raskt inn i drømmeland.
Om kvelden roer vi tempoet en times tid før senga, snakker og pludrer litt til jeg merker hun blir trøtt. Skifter siste bleie og har på pysj. En litt ekstra varm flaske, innballet i pleddet sitt på sengekanten, smokk og pleddet litt foran ansiktet. Hun er en engel å få til å sove *bank i bordet*
Legger henne da i sengen sin hvor hun sover noen timer, våkner hun får hun flaske tvert og sover videre, dette gjentar jeg hver gang hun våkner. Slår ikke på lys, prater ikke. Holder det mørkt, varmt og rolig :)

Back
Topp