Hvordan få tidlig ultralyd?

Jeg var hos legen på fredag (er 6+0) i dag. Fikk brev fra sykehuset i dag om at jeg får TUL, men at det kommer i et eget brev. Står at det blir i uke 12-14, og vanskelig å bytte time. Litt stresset fordi jeg er bortreist i hele uke 12… fikk også svar på fødeplass og det ble en annen enn den jeg søkte på, er ikke det litt rart? Søkte om Ullevål, men fikk tildelt Rikshospitalet?
Hvor søkte du om TUL? Jeg søkte på Ahus. Fikk ikke TUL, men jeg fikk tildelt fødeplass der.

Om du har krav på NIPT eller ei kan jeg ikke uttale meg om, men NIPT tester til info bare for trisomi 13, 18 og 21 (som vil si Patau-syndrom, Edwards-syndrom og Down-syndrom).
hvorfor så sint på innlegget mitt? o_O

Var du fornøyd med klinikken? :) Jeg skal be jordmor derom å henvise meg videre, det hjelper tydeligvis ikke å snakke med fastlegen. Har alltid trodd jeg har krav på for eksempel NIPT da vi har en alvorlig diagnose ganske nært innad i familien.
Du har sikkert lest deg opp, men ville bare tipse om : https://nhi.no/familie/graviditet/andre-relaterte-tema/nipt-non-invasiv-prenatal-test/. Vet ikke om mannens slektning går under kategorien for at din mann har større sjanse for å gå :Heartpink

hvorfor så sint på innlegget mitt? o_O
Jeg er ikke sint i det hele tatt! Beklager om jeg fremstod slik. Var bare ment som vennlig informasjon om at sykdommen i familien din sannsynligvis ikke vil vises på vanlig NIPT (med mindre det altså er snakk om en av de tre trisomiene). Jeg vet ikke hvor mye info du har fått eller lest om NIPT, men mange tror det tester for alt mulig. I teorien går det an, men gjøres ikke i Norge.

Jeg er ikke sint i det hele tatt! Beklager om jeg fremstod slik. Var bare ment som vennlig informasjon om at sykdommen i familien din sannsynligvis ikke vil vises på vanlig NIPT (med mindre det altså er snakk om en av de tre trisomiene). Jeg vet ikke hvor mye info du har fått eller lest om NIPT, men mange tror det tester for alt mulig. I teorien går det an, men gjøres ikke i Norge.
Nå tror jeg du svarer feil person her. Jeg har ikke spurt om NIPT test, men kom med en historie fra min TUL :smiley-ashamed008

Nå tror jeg du svarer feil person her. Jeg har ikke spurt om NIPT test, men kom med en historie fra min TUL :smiley-ashamed008
Ok. Var den kommentaren min du svarte på nemlig så lett å bli forvirret da. Har scrollet tilbake nå og skjønner hva du mener nå. Du fortalte om legen din som var en tosk. Han jeg var sint på og derfor trykket på sinnafjeset :p

Det er meg (trådstarter) du svarer. Og jeg skjønner hva du mener. Jeg blander Nipt, fosterdiagnostikk, fostervannsprøve etc. Alt dette er nytt for meg. Men ettersom barnefar har et søsken med en alvorlig diagnose som i tillegg er arvelig, så ønsker vi å utelukke dette dersom det er mulig. Jeg vet ikke om det er noen av de trisomiene. Usikker på hva som anbefales å gjøre, men jeg har bestilt TUL som jeg skal på i morgen (i dag, ettersom klokken har bikket 24), så får vi høre hva jordmor sier.

Sniker fra april gruppen. Jeg vil tipse om at det er mulig å gå privat også. Behøver ingen henvisning fra fastlege, det er bare å ringe og bestille så får en time innom noen dager om det er det en ønsker. Gjelder både TUL og NIPT. :)

Jeg har selv bestilt TUL til 7+0, men det er pga IVF, men jeg synes det er fint å få en så tidlig ultralyd også for å dempe nysgjerrigheten til hvordan det står til der inne. :)

Sniker fra april gruppen. Jeg vil tipse om at det er mulig å gå privat også. Behøver ingen henvisning fra fastlege, det er bare å ringe og bestille så får en time innom noen dager om det er det en ønsker. Gjelder både TUL og NIPT. :)

Jeg har selv bestilt TUL til 7+0, men det er pga IVF, men jeg synes det er fint å få en så tidlig ultralyd også for å dempe nysgjerrigheten til hvordan det står til der inne. :)
Det er sant, men det koster en del. Så om vi får av det offentlige, hadde det selvfølgelig vært det beste :)

Tenkte å gi en liten oppdatering fra ultralyden. Alt så fint ut :Heartred Fikk se overraskende gode bilder, den så faktisk ut som en baby selv om jeg «bare» er i niende svangerskapsuke. Fikk se og høre hjertet som slo nokså fort, det var helt spesielt. Som gravid for første gang fikk jeg en litt merkelig reaksjon - jeg begynte å le flere ganger :hilarious: Klarte liksom ikke å forstå at dette var inni meg. Men herregud, for en opplevelse!

Tenkte å gi en liten oppdatering fra ultralyden. Alt så fint ut :Heartred Fikk se overraskende gode bilder, den så faktisk ut som en baby selv om jeg «bare» er i niende svangerskapsuke. Fikk se og høre hjertet som slo nokså fort, det var helt spesielt. Som gravid for første gang fikk jeg en litt merkelig reaksjon - jeg begynte å le flere ganger :hilarious: Klarte liksom ikke å forstå at dette var inni meg. Men herregud, for en opplevelse!
Herlig!

På UNN har man ikke fått OTUL hvis man er under 35 og frisk siden tidlig i juni. Fikk bare beskjed fra fastlegen i starten av juli at det må jeg ta privat :( Aner ikke hvor lenge det varer, men sikkert en god stund. Det finnes jo heller ikke noen reelle alternativ her oppe. Du kan jo be om å få henvisning til et annet sykehus.
Hvis man er tilknyttet Tromsø kan man gå til Tromsø ultralyd for gravide (https://www.tromsøultralyd.no). Har vært hos de før, var veldig fornøyd hos de. Koster 1300,- da. Evt. kan man gå til privat gynekolog.

Hvis man er tilknyttet Tromsø kan man gå til Tromsø ultralyd for gravide (https://www.tromsøultralyd.no). Har vært hos de før, var veldig fornøyd hos de. Koster 1300,- da. Evt. kan man gå til privat gynekolog.
Vi har bestilt time der i slutten av august. Vil ikke ta innvendig ultralyd, så da blir det først i uke 12 for å være sikker. De er nok de rimeligste i byen om man går privat så vidt jeg kan se. De er sikkert veldig flinke, men jeg synes ikke det er riktig at vi skal måtte betale TUL selv når det er bestemt at alle gravide skal få tilbudet offentlig. Det skaper et stort klasseskille i en tid der mange sliter med økonomien.

Back
Topp