Hvordan få tidlig ultralyd?

Forstegangsfodende

Flørter med forumet
Himmelbarn
Var hos legen for en uke siden og sa jeg ønsket tidlig ultralyd og fosterdiagnostikk pga endometriose og at partner har multifunksjonshemming i nærfamilien. Har enda ikke hørt noe fra legen eller sykehuset (vi ønsker oss Ahus). Hva skjer videre nå? Skal jeg kontakte noen?

Ordinær tidlig ultralyd krever henvisning fra fastlege og vil bli gitt mellom uke 10-13/14 troooor jeg. Det er jo en ordinær ultralyd, så den har du vel krav på. Ville kontaktet legesenter/fastlege igjen og purret på at henvisning blir sendt. På helsenorge finner du god informasjon om hvordan svangerskapsoppfølging skal være :happy:

Ja, purr på fastlegen. Jeg fikk svar fra Ahus etter 1,5 dag, så høres ut som legen ikke har sendt den.

Jeg var hos legen i dag, siden jeg må gå på blodfortynnende og trenger litt mer oppfølging når jeg er gravid. Er 5+3 ish i dag, og jeg ble henvist til både OTUL og NIPT i dag, virket som om det var helt vanlig. Spent på når det blir, men blodprøven til NIPT kan ikke tas før tidligst etter uke 10.

Leste på NRK at noen ikke får tilbudt tidlig ultralyd som man har krav på grunnet lav kapasitet på sykehusene .. jeg var hos fastlegen på tirsdag som skulle sende henvisning - håper jeg hører noe fra riksen uken som kommer ..

Leste på NRK at noen ikke får tilbudt tidlig ultralyd som man har krav på grunnet lav kapasitet på sykehusene .. jeg var hos fastlegen på tirsdag som skulle sende henvisning - håper jeg hører noe fra riksen uken som kommer ..
Huff, det er jo bare helt trasig viss det skjer…

Ullevål brukte nesten tre uker på å svare, men fink innenfor tida. Byttet til Ahus underveis, og de svarte ila. 1,5 dager. Virker som det er kapasitet i Stor-Oslo men det hjelper jo de utenfor lite...

Jeg fikk ikke plass på Ahus. De begrunnet det med dette:

«På grunn av kapasitetsproblemer i forbindelse med sommerferieavviklingen har vi ikke anledning til å opprettholde tilbudet om tidlig ultralyd til friske gravide under 30 år i perioden 24/6 – 20/8. Vi beklager dette på det sterkeste, men vi ser ingen annen løsning dersom vi skal klare å opprettholde et forsvarlig tilbud til kvinner med kompliserte svangerskap eller alvorlig kreftsykdom gjennom den aktuelle perioden.»

På UNN har man ikke fått OTUL hvis man er under 35 og frisk siden tidlig i juni. Fikk bare beskjed fra fastlegen i starten av juli at det må jeg ta privat :( Aner ikke hvor lenge det varer, men sikkert en god stund. Det finnes jo heller ikke noen reelle alternativ her oppe. Du kan jo be om å få henvisning til et annet sykehus.

Jeg fikk innkalling til OTUL samme dag som fastlege sendte henvisning, dette er på St. Olavs. Foreløpig ikke fått time til OUL, noen som vet om det er fastlege som skal henvise til den også eller om man henvises «videre» fra OTUL?

Jeg fikk ikke plass på Ahus. De begrunnet det med dette:

«På grunn av kapasitetsproblemer i forbindelse med sommerferieavviklingen har vi ikke anledning til å opprettholde tilbudet om tidlig ultralyd til friske gravide under 30 år i perioden 24/6 – 20/8. Vi beklager dette på det sterkeste, men vi ser ingen annen løsning dersom vi skal klare å opprettholde et forsvarlig tilbud til kvinner med kompliserte svangerskap eller alvorlig kreftsykdom gjennom den aktuelle perioden.»
Aaah. Jeg er 38, så tenkte ikke på aldersaspektet.

Jeg fyller 30 om en knapp måned, men det hadde kanskje ikke noe å si nå har jeg bestilt time hos Oslo jordmor- og ultralydklinikk, så får vi ta det derifra.
Jeg var der på ultralyd uke 7, blir fort en tur til dit uke 12+0 hvis jeg ikke får noe på riksen . Ikke så veldig optimistisk ble 30 i starten av året da, så kanskje det hjelper noe..

På Molde sykehus begynte de ikke å tilby ALLE før 1 januar, så legen min visste ikke om at alle skal ha... så han skrev i henvisningen at jeg var panisk, for en tosk...

Sniker fra oktober gruppen så jeg ble henvist i februar

Jeg var der på ultralyd uke 7, blir fort en tur til dit uke 12+0 hvis jeg ikke får noe på riksen . Ikke så veldig optimistisk ble 30 i starten av året da, så kanskje det hjelper noe..
Var du fornøyd med klinikken? :) Jeg skal be jordmor derom å henvise meg videre, det hjelper tydeligvis ikke å snakke med fastlegen. Har alltid trodd jeg har krav på for eksempel NIPT da vi har en alvorlig diagnose ganske nært innad i familien.

Var du fornøyd med klinikken? :) Jeg skal be jordmor derom å henvise meg videre, det hjelper tydeligvis ikke å snakke med fastlegen. Har alltid trodd jeg har krav på for eksempel NIPT da vi har en alvorlig diagnose ganske nært innad i familien.
Om du har krav på NIPT eller ei kan jeg ikke uttale meg om, men NIPT tester til info bare for trisomi 13, 18 og 21 (som vil si Patau-syndrom, Edwards-syndrom og Down-syndrom).

Ja var fornøyd, profesjonelt og hyggelig jordmor :) var også enkelt å bestille og deretter endte tid. jeg tror de har en egen tjeneste (ekstra kostnad) for både ultralyd og henvisning, så du kan jo bestille den evt.

Jeg var hos legen på fredag (er 6+0) i dag. Fikk brev fra sykehuset i dag om at jeg får TUL, men at det kommer i et eget brev. Står at det blir i uke 12-14, og vanskelig å bytte time. Litt stresset fordi jeg er bortreist i hele uke 12… fikk også svar på fødeplass og det ble en annen enn den jeg søkte på, er ikke det litt rart? Søkte om Ullevål, men fikk tildelt Rikshospitalet?

Back
Topp