Hvordan få babyn til å sove...

Pupp, pupp, og pupp.
Det ER naturlig for en baby å ville være i nærheten av mamma'n sin hele tiden, og få kontinuerlig næring, slik det var i magen, uansett hva man måtte synes eller mene.
Ja, man blir litt låst i begynnelsen, men sånn er det (for mange av oss) å ha barn, det må man bare takle.
Det er en brøkdel av livet, og den fasen går over.
Når babyen blir større, og ikke vil kose like mye som før, savner man det, så nyt heller roen, og sett deg til med en god bok, litt frukt, og kos deg med nærheten.
Hun vil tidlig nok sove alene. ;)

Haha, rart hva denne kroppen kan brukes til:p
Hadde hatt puppen i munnen på babyen jevnt jeg også hvis han ikke tok smokk:p Alt for hans tilfredshets skyld! ;)
Øver stadig med smokken, men den tar han kun når han er våken og fornøyd :o og da behøver han jo egentlig ikke noen smokk :P

Kanskje jeg er litt spesiell men for meg er det ikke normalt at en baby henger i puppen 24/7. Hadde da heller gidd smokk.
Her får hun smokk, men det er fordi hun tar tommelen ellers, og smokken er enklere å "bli kvitt" enn tommelen...
Her sover hun veldig godt på brystet mitt, eller godt sammentullet i vugge/vogn.. Så prøv å surre godt inn i et pledd så det blir lunt å godt, la baby sovne i fanget slik og prøv å flytte over da???
Det er kanskje ikke normalt for deg, men for spedbarnet er det helt naturlig. ;)

Lillebror vil ikke ha smokk, så da blir det pupp som gir ro. Skulle gjerne gitt han smokk noen ganger istedenfor, men den kommer fint ut igjen. :P
Menmen, puppen er magisk, den stopper som regel alltid gråten og hjelper han å sovne, og det er det viktigste for meg. :)

Skikkelig puppegutt rett og slett;) Nyt tiden - vips er denne perioden over og puppen uinteressant.
:)
Ja han er det! :)

Jeg hadde jo ønska meg en puppeunge denne gangen, siden første var så innmari misfornøyd ved puppen. Og jammen har jeg fått en skikkelig puppegutt! Så skal ikke klage. ;)

Små babyer sover særdeles sjeldent natta gjennom uten mat. De har ikke døgnsans og behøver mat regelmessig uansett klokkeslett. Å fylle de mer opp til et måltid betyr ikke at de ikke blir like fort sultne igjen til neste måltid. :P ;)
Ikke før de er over 6 måneder begynner de å bli modne for å sove lengre strekk uten mat. ;)
Tja mine har sovet gjennom natta uten mat før det! Lillebror var 3mnd når han sov gjennom natta uten mat. Lillesøster er nå 5 uker og sover 4.5-5 timer på natta, men sjelden mer enn 2 på dagen. Hun begynner helt klart å få en døgnrytme.

Jeg ammer hyppig på kvelden. Hun sover også best om hun blir svøpt på natta. Da våkner hun ikke av uro i kroppen og holder varmen bra. Service nivået er ganske labert på natt...

Tja mine har sovet gjennom natta uten mat før det! Lillebror var 3mnd når han sov gjennom natta uten mat. Lillesøster er nå 5 uker og sover 4.5-5 timer på natta, men sjelden mer enn 2 på dagen. Hun begynner helt klart å få en døgnrytme.

Jeg ammer hyppig på kvelden. Hun sover også best om hun blir svøpt på natta. Da våkner hun ikke av uro i kroppen og holder varmen bra. Service nivået er ganske labert på natt...
Men uansett så er det da virkelig både normalt og naturlig at spedbarn spiser jevnt over døgnet rundt. Og tilværelsen som nybakte foreldre blir enklere dersom man innstiller seg på at nattmat følger med når man har liten baby. Så får det heller være en positiv overraskelse om man får en baby som sover lange strekk uten mat. ;)

Synns bare synd på dem når dem ska slutt å når dem e i bhg:)
Så dømme ingen for at dem bruke det nei:)

Men husk at barnet ditt er mye mer moden for en "kamp" om tutten når hun/han går i barnehagen enn nå. Det skjer mye i hodet på den tiden. (Ikke det at jeg oppfattet at du tar kampen med barnet nå altså.....)

Babyen har et stort behov for nærhet og kos i starten, og det må den få, men du har også behov for søvn.
Så hvis det hjelper både deg og babyen til å få litt søvn, så ville jeg ikke nølt med å gi tutt. Jeg skal love deg at tutten ikke er nok hvis det virkelig er pupp/mat den vil ha.

Men uansett så er det da virkelig både normalt og naturlig at spedbarn spiser jevnt over døgnet rundt. Og tilværelsen som nybakte foreldre blir enklere dersom man innstiller seg på at nattmat følger med når man har liten baby. Så får det heller være en positiv overraskelse om man får en baby som sover lange strekk uten mat. ;)
Det er sant. Jeg bruker å gi babyen til pappaen på kvelden og legge meg. Da sover jeg selv om lille er litt urolig.
Dagene er bare å ta som de kommer og innse at det er dager man ikke gjør annet enn å være mamma! (og det er ikke bare bare det!)

Svøping er redningen for nattesøvnen her. Masse mat og et bad før hun blir svøpt inn og hun kan sove i 5-6 timer I strekk, spise litt og så sove 3 timer til. Avhenger av at vi har hatt noen våken timer på forhånd da. Og mini er 4 uker imorgen. Når hun står opp om morgen så "tar hun igjen" ved å spise hver time før hun legger seg på hver 3 time etter 2-3 måltider.

Svøping er redningen for nattesøvnen her. Masse mat og et bad før hun blir svøpt inn og hun kan sove i 5-6 timer I strekk, spise litt og så sove 3 timer til. Avhenger av at vi har hatt noen våken timer på forhånd da. Og mini er 4 uker imorgen. Når hun står opp om morgen så "tar hun igjen" ved å spise hver time før hun legger seg på hver 3 time etter 2-3 måltider.

Vi har det helt likt med mini :D eller.. Han sover maks 4-5 timer uten mat om natta :p men han sover godt når han er svøpet inn, og spiser hver time de første 2-3 måltidene etter natta for å "ta igjen" :) sover lengst før første amming, så 2-3 timer til neste - og da er jo natta over ;)

Hva bruker dere til svøpe inn babyen?

Vi bruker tutt og bamse/bamseklut opp mot ansiktet. Da sovner han av egen akkord.

Det eneste vi må passe på er at tutten ikke detter ut for tidlig. Da må den på plass igjen.

Små babyer sover særdeles sjeldent natta gjennom uten mat. De har ikke døgnsans og behøver mat regelmessig uansett klokkeslett. Å fylle de mer opp til et måltid betyr ikke at de ikke blir like fort sultne igjen til neste måltid. :P ;)
Ikke før de er over 6 måneder begynner de å bli modne for å sove lengre strekk uten mat. ;)
Da er jeg utrolig heldig! Min sover 6/7 timer på natta før han skal ha mat, men på dagen går det bare 2/3 timer mellom måltidene:)

Da er jeg utrolig heldig! Min sover 6/7 timer på natta før han skal ha mat, men på dagen går det bare 2/3 timer mellom måltidene:)
Vi også. Sørger for at frøkna er våken halvannen time før leggetid, så tar vi et bad, fyller opp magen og legger henne i senga si. Hun sover da mellom 5,5 og 7 timer avhengig av hvor mye hun spiste. Så får hun litt mat før hun sover i 2-3 timer til. Når hun da står opp på morgenen så må hun ha mat hver time for å fylle på etter natten. Etter 2-3 runder med mat er hun tilbake på mat hver 3 time. En utrolig deilig rutine å være i og vi er bare 6 uker idag.

Vi også. Sørger for at frøkna er våken halvannen time før leggetid, så tar vi et bad, fyller opp magen og legger henne i senga si. Hun sover da mellom 5,5 og 7 timer avhengig av hvor mye hun spiste. Så får hun litt mat før hun sover i 2-3 timer til. Når hun da står opp på morgenen så må hun ha mat hver time for å fylle på etter natten. Etter 2-3 runder med mat er hun tilbake på mat hver 3 time. En utrolig deilig rutine å være i og vi er bare 6 uker idag.
Så deilig:) min han di siste nettene sovet 7/8 timer i strekk:) så får han mat igjen og sover 1/1,5 time til før han vil ha mat igjen:) sover til 9-10 hver dag<3

Lillebror ammes hver 2.-3.time på natta og stort sett hver 1-2 timer på dagen. Men det gjør meg ingenting. Ammer liggende og døser mens han spiser. Føler meg uthvilt og opplagt likevel på dagen. Vet jo at på et tidspunkt vil han sove lengre strekk, så for meg er det ikke noe mål i seg selv at han skal sove lengst mulig så fort som mulig. ;)

Back
Topp