Hvordan få babyn til å sove...

Mammai2016

Betatt av forumet
Aprillykke 2016
Uten smokk eller å henge i puppen 24/7?
De siste 3 dagene så har jeg kun vært i sofan med babyn hvor hun har spist/kosa så å si hele tiden. Hun sover men våkner ca 10 min etter jeg har lagt hun i vogna.
Sovet max 3 t på natt ellers vært våken. Hun klarer ikke å roe seg uten puppen. I natt vart det 5t men da med smokk til slutt.
Jeg er egentlig imot at hun skal bruke smokken så lurer på om noen har noen tips til hvordan få henne til å roe seg uten. Evt med koseklut eller lignende.

Hvorfor imot smokk?
Jeg var skeptisk til smokk i begynnelse, men lille prinsen hadde et ekstremt suttebehov og hadde begynt å sutte på fingrene. Jeg tar mye heller
Uten smokk eller å henge i puppen 24/7?
De siste 3 dagene så har jeg kun vært i sofan med babyn hvor hun har spist/kosa så å si hele tiden. Hun sover men våkner ca 10 min etter jeg har lagt hun i vogna.
Sovet max 3 t på natt ellers vært våken. Hun klarer ikke å roe seg uten puppen. I natt vart det 5t men da med smokk til slutt.
Jeg er egentlig imot at hun skal bruke smokken så lurer på om noen har noen tips til hvordan få henne til å roe seg uten. Evt med koseklut eller lignende.

Hvorfor imot smokk?
Jeg var skeptisk til smokk i begynnelse, men lille prinsen hadde et ekstremt suttebehov og hadde begynt å sutte på fingrene. Jeg tar mye heller smokk enn fingre.

Men siden du spør om tips, vi synger og tar "indianervalsen" med den lille på skulderen. Det funker nesten hver gang.

Synns bare synd på dem når dem ska slutt å når dem e i bhg:)
Så dømme ingen for at dem bruke det nei:)

Ååå! Mange barnehager tillater at de tar med men må ligge de i hyllen sin. Pluss, kan jo alltids sende tutten til kaptein sabeltann når den tid kommer

Vår eldste klarte å slutte samme dag vi fant ut at hun tygde de ihjel. Lillesøstra tar ikke smokk ennå, men hadde foretrukket at hun gjorde det.

Dere kan senere droppe smokken gradvis, dersom ingenting annet fungerer for å roe ned nå.

Jo blir smokk de neste par dagene iallefall. Så både jeg å hun sover litt mer om dagene så får vi se om vi klarer å slutte å kun ha kos istede:)

Det er helt naturlig at babyen henger i puppen 24/7 i perioder. Kanskje hun øker melkemengden?

Min har hengt i puppen i 1.5 uke nå. Sålenge vi er hjemme så vil han puppe. Er bi ute på tur kan han sove 1-1.5 time i vogn eller bæretøy uten mat. Men ellers er det pupp, pupp og mere pupp. Frustrerende ja, men det går over. ;)

Smokken vil han ikke ha, han skal ha ekte vare. :P

Mine sover best (og nesten kun!) på magen. Må se til de litt oftere enn om de sover på ryggen, men så lenge de får sove syns jeg det er verdt det. Storesøster var helt lik, nekta å sove på ryggen. Av og til funker det å la de sove på siden, men best på magen.

Mine sover best (og nesten kun!) på magen. Må se til de litt oftere enn om de sover på ryggen, men så lenge de får sove syns jeg det er verdt det. Storesøster var helt lik, nekta å sove på ryggen. Av og til funker det å la de sove på siden, men best på magen.

Sann er det her med lille også. Sover på magen eller på siden, men sover best på magen. Kun når vi er våkne og følger med da, litt slitsomt på natta når han ikke kan sove sann siden vi ikke kan følge med da. :/

Kanskje jeg er litt spesiell men for meg er det ikke normalt at en baby henger i puppen 24/7. Hadde da heller gidd smokk.
Her får hun smokk, men det er fordi hun tar tommelen ellers, og smokken er enklere å "bli kvitt" enn tommelen...
Her sover hun veldig godt på brystet mitt, eller godt sammentullet i vugge/vogn.. Så prøv å surre godt inn i et pledd så det blir lunt å godt, la baby sovne i fanget slik og prøv å flytte over da???

Vi har lagt vår lille innsvøpet i helseteppe på fanget og vugget frem og tilbake til hun sovner, gjerne med smokken i munn og dempet belysning. Tipset fra helsesøster var at babyen ikke har fått dyp søvn før det har gått ca 30 min, så vi har valgt å sitte slik å vugge henne mens vi ser på film/tv på kvelden. Funker for oss, men som sagt; babyen må ligge en stund og sove dypt før du flytter henne i senga :)

Det er helt naturlig at babyen henger i puppen 24/7 i perioder. Kanskje hun øker melkemengden?

Min har hengt i puppen i 1.5 uke nå. Sålenge vi er hjemme så vil han puppe. Er bi ute på tur kan han sove 1-1.5 time i vogn eller bæretøy uten mat. Men ellers er det pupp, pupp og mere pupp. Frustrerende ja, men det går over. ;)

Smokken vil han ikke ha, han skal ha ekte vare. :P
Samme her. :)

Pupp pupp pupp og rolig gåing så sovner han som regel her. Noen ganger må han få tørr bleie før han slapper helt av og sovner.

Noen ganger må vi redusere stimuli; lys lyd. Kaldt mørkt rom med mor, pupp, rolig gange, så roer han seg lettere.

Lillemor sovner best på magen. Ja med mindre hun ligger i vogna, da kan hun sovne på ryggen hvis hun blir trillet lenge nok. Så på kvelden legger vi hun på magen så hun sovner også snur vi henne når vi legger oss.

Hvordan får dere babyen til å sove over natta? Prøvde med litt MME etter pupp i håp om det ble nok til han, men det ble det ikke :-( Opp til samme tid om natta :p

Samme med mine 2 første, spesielt eldstemann. Eldste måtte vi bare innse at han kun sov på magen - og han gjør det enda 5,5 år senere!
Nr 2 kunne vi snu på ryggen når vi la oss! Nr 3 er så liten enda så vet rett og slett ikke hva han kommer til å foretrekke!
Men smokk på alle her - vil ikke bruke puppene for å dekke det enorme sugebehovet! Og, som skrives over her; lettere å kvitte seg med smokk enn evt tommel:p
Eldste brukte kun smokk på soving og i bil så nesten ingen som visste at han brukte smokk! Og han sluttet uten problem når den tid kom! :)

Hvordan får dere babyen til å sove over natta? Prøvde med litt MME etter pupp i håp om det ble nok til han, men det ble det ikke :-( Opp til samme tid om natta :p
Små babyer sover særdeles sjeldent natta gjennom uten mat. De har ikke døgnsans og behøver mat regelmessig uansett klokkeslett. Å fylle de mer opp til et måltid betyr ikke at de ikke blir like fort sultne igjen til neste måltid. :P ;)
Ikke før de er over 6 måneder begynner de å bli modne for å sove lengre strekk uten mat. ;)

Samme med mine 2 første, spesielt eldstemann. Eldste måtte vi bare innse at han kun sov på magen - og han gjør det enda 5,5 år senere!
Nr 2 kunne vi snu på ryggen når vi la oss! Nr 3 er så liten enda så vet rett og slett ikke hva han kommer til å foretrekke!
Men smokk på alle her - vil ikke bruke puppene for å dekke det enorme sugebehovet! Og, som skrives over her; lettere å kvitte seg med smokk enn evt tommel:p
Eldste brukte kun smokk på soving og i bil så nesten ingen som visste at han brukte smokk! Og han sluttet uten problem når den tid kom! :)
Lillebror her vil ikke ha smokk, han vil kun ha puppen som trøst og kos...kjekt med en muteknapp altså, men særdeles upraktisk når han kun vil sove med puppen i munnen. :P

Lillebror her vil ikke ha smokk, han vil kun ha puppen som trøst og kos...kjekt med en muteknapp altså, men særdeles upraktisk når han kun vil sove med puppen i munnen. :P
Haha, rart hva denne kroppen kan brukes til:p
Hadde hatt puppen i munnen på babyen jevnt jeg også hvis han ikke tok smokk:p Alt for hans tilfredshets skyld! ;)

Back
Topp