Hvordan *etternavn*

MissOddsteen

Forumet er livet
Sensommerbarna 2016
kan jeg få navnet til mannen uten at vi gifter oss?

Tror du kan søke om det til folkgeregisteret (?)

Bare å søke om navneedring, ikke noe problem med mindre han har et veldig skjeldent og beskyttet etternavn[:D]

ORIGINAL: plaske

Bare å søke om navneedring, ikke noe problem med mindre han har et veldig skjeldent og beskyttet etternavn[:D]

Det er spessielt men er usiker om det er beskyttet det er 12 stk i verden med det etternavnet[:-]

Hvor kan jeg søke på nettet?

Hvis det er over 200 stk i Norge som heter det til etternavn så kan du bare sende inn navneendringsskjema til folkeregisteret.. OG vips [;)]

Er det under 200stk som har det navnet så må du innhente samtykke fra alle disse 200stk... [>:]

Ser det bare er 12 stk med det navnet.
Alle navn som under 200stk heter, er automatisk beskytta..
Da må du få underskrift av alle disse 12 stk så er det i boks..[;)]

Men har dere felles barn eller vært samboere i over 2 år så er det ingen hindring:

"  Samboere som har bodd sammen i minst to år eller som har felles barn, kan velge navn etter første ledd nr. 4 og 5 på samme måte som ektefeller dersom samboeren samtykker."

ORIGINAL: merete_80

ORIGINAL: Kidada

Hvis det er over 200 stk i Norge som heter det til etternavn så kan du bare sende inn navneendringsskjema til folkeregisteret.. OG vips [;)]

Er det under 200stk som har det navnet så må du innhente samtykke fra alle disse 200stk... [>:]

Nei, det må man ikke. Men man må oppfylle visse vilkår

Jo, hvis man ikke oppfyller div vilkår så må man det jo...

http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-002.html#3

" Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker. For barn under 18 år gis samtykke av den eller dem som har foreldreansvaret."

Ja, det kan du! Hvis dere har vært samboere lenger enn så og så mange år. Husker ikke hvor mange det var. 

ORIGINAL: Bambling

Av ren nysgjerrighet: Hvorfor vil du ha hans navn hvis dere ikke skal gifte dere? [:)]

Hehe viste den kom...
Jeg vil ha hans etternavn pga var datter heter det og han heter jo det og jeg vil ha det jeg også[8D]
Men jeg kommer til og hete mitt etternavn og hans til vi gifter oss, jeg vil ikke at vi skal ha det samme i kirka[8D]
Vannskelig forklart ; Vi skal gifte oss men vi bruker penger på litt andre ting først : Hus , barn , ferie , kos

Vi vet vi elsker hverandre så trenger ikke og vise det ved giftemål ennå[8D]

Men har dere felles barn eller vært samboere i over 2 år så er det ingen hindring:

"  Samboere som har bodd sammen i minst to år eller som har felles barn, kan velge navn etter første ledd nr. 4 og 5 på samme måte som ektefeller dersom samboeren samtykker."

Det er ikke sant. Jeg har en familie etternavn, og det er under 200 av oss! Men jeg fikk endret navnet mitt til det med en gang. (Altså fra far,til mors etternavn)

ORIGINAL: MissOddsteenOGMichee

Av ren nysgjerrighet: Hvorfor vil du ha hans navn hvis dere ikke skal gifte dere? [:)]

Hehe viste den kom...
Jeg vil ha hans etternavn pga var datter heter det og han heter jo det og jeg vil ha det jeg også[8D]
Men jeg kommer til og hete mitt etternavn og hans til vi gifter oss, jeg vil ikke at vi skal ha det samme i kirka[8D]
Vannskelig forklart ; Vi skal gifte oss men vi bruker penger på litt andre ting først : Hus , barn , ferie , kos

Vi vet vi elsker hverandre så trenger ikke og vise det ved giftemål ennå[8D]

Aha, litt smart egentlig! [:)]
Kanskje jeg burde gjøre det samme! Har et yrke hvor jeg bruker navnet mitt mye, og er ivrig etter å få forandra det til det jeg skal hete resten av livet. Men akkurat som dere er det andre ting vi vil prioritere enn bryllup de to neste årene i alle fall!
Har aldri tenkt tanken på at jeg kan ta navnet hans FØR vi er gift, men nå har du gitt meg noe å tenke på! [:D]

[:D]

ORIGINAL: Eldorado

Det er ikke sant. Jeg har en familie etternavn, og det er under 200 av oss! Men jeg fikk endret navnet mitt til det med en gang. (Altså fra far,til mors etternavn)

Men nå var det jo ikke det saken gjaldt her da. Det blir jo noe HELT annet.

Så jo, det er fortsatt sant hvis man ikke oppfyller div vilkår.

Søk om navneendring.

Jeg fikk sambo sitt sjeldne etternavn en stund før vi giftet oss uten problemer (under 200 stk. i norge som heter det)

Back
Topp