Da de forrige barna var små, så var det tilbud om sosiale barselgrupper som helsestasjonen satte sammen. Vi møttes første gang der, og så avtalte vi videre treff sammen. Med eldste hadde jeg en super barselgruppe, og holder kontakten med flere ennå selv om vi har flyttet. Med andre var det mer blandet type mødre, og vi fikk aldri samme kontakten.
Her jeg bor nå er det visst gruppetimer på helsestasjonen, som de kaller barselgrupper. Jeg har ikke vært med på det, men kjenner jeg er lunken til ideen. Hvis jeg har forstått det riktig, så blir det da lange samtaler i gruppe i stedet for en og en med helsesøster. Denne gangen kjenner jeg mange andre som skal ha permisjon samtidig, og har ikke særlig behov for barselgruppe. Vet ikke om jeg gidder gruppetimer, ser fremdeles for meg de mer ressurssvake mødrene fra forrige barselgruppe... Spørs om jeg skal gjøre meg upopulær på helsestasjonen ved å kreve enkeltkontroller.
Jeg synes det hele tiden har vært lett å bli kjent med andre mødre. Du kan selvfølgelig henge opp lapp på helssestasjonen, eller du kan be helsesøster tilby telefonnummeret ditt til de tre neste ensomme mødrene hun møter. Like lettvint tenker jeg, er å melde seg på babysang, trilletrim, eller noe slikt. På det meste gikk jeg på babysang tre forskjellige steder, der ble jeg kjent med masse mødre i permisjon. Det er bare å spørre om noen vil møtes utenom en dag.
Du går ikke på noe gravidtrening eller noe slikt da? Sist avtalte jeg å møte både andre fra gravidyogaen og gravidsvømmingen. Og det går selvfølgelig an å spørre på svangerskapskurs også, hvis det er noen som virker ok der.