Hvordan er måltidsrytmen nå?

Nekinna

Glad i forumet
Mailykke 2018
her har vi i jula gått fra 3 til 2 sovinger på dagtid og plutselig ble alt bare surr med mat. Og samtidig så driver vi å innfører et måltid til...

Når og hva spiser deres små?
 
Vi har akkurat innført ett fjerde måltid, merket han våknet tidlig på natta og var svært sulten, så da ble det også kveldsmat selv om vi spiser sen middag. Han har lenge hatt kun to dupper.

Før vi står opp: Pupp
Frokost: Fruktmos av noe slag/brødskive
Før dupp: Pupp
Etter første dupp: Grøt eller brødskive
Før dupp: Pupp
Etter andre dupp: Middag
Rett før legging: Litt kveldsgrøt
Ved legging: Pupp

Også litt småamminger innimellom når han viser tegn til å ville ha, pluss to-tre amminger på natta.
 
Vi har akkurat innført ett fjerde måltid, merket han våknet tidlig på natta og var svært sulten, så da ble det også kveldsmat selv om vi spiser sen middag. Han har lenge hatt kun to dupper.

Før vi står opp: Pupp
Frokost: Fruktmos av noe slag/brødskive
Før dupp: Pupp
Etter første dupp: Grøt eller brødskive
Før dupp: Pupp
Etter andre dupp: Middag
Rett før legging: Litt kveldsgrøt
Ved legging: Pupp

Også litt småamminger innimellom når han viser tegn til å ville ha, pluss to-tre amminger på natta.


Er fjerde måltid som skal på plass her også.

Her er det denne rytmen:
Før vi står opp: pupp
Frokost: grøt
Etter første soving: pupp
Lunsj: grøt, brød, eller frukt/grønnsak mos
Etter andre soving: pupp
Middag: grønnsakmos og som regel noe vi spiser
Kveldsmat: grøt
Legging: pupp

Men syns det blir mating hele tiden, så tenker å kombinere amming og et måltid snart... og vi er vel ca nede på to ammingen om natta.
 
Fordibhan våkner tidlig så har han 3 blunder . Men før jul var det flere dager han sov til 8/0830. Og dermed fikk 2 dupper bare. Men i jula har han vært kraftig forkjøla (er fortsatt) og fortennene oppe er veldig på vei, men stoppet opp pga forkjølelse hans virker det som.
Men med 3 blunder blir det som regel:
Våkner ca kl 7.
Grøt eller brødskive kl 0730.
Amme kl 9.
Sovner så mellom 9-0930. Og sover til ca 10.
Grøt eller brødskive og frukt kl 11.
Amme kl 12.
Sover ca 1230-13.
Middag kl 14.
Amme kl 15
Sover ca 1530-16.
Amme kl 17.
Grøt kl 1815
Sovner i senga 19/1930.
Og ammer på natten som regel kl 00.30 og kl 04.30. Men ofte bare den ved midnatt.

Han er ikke no særlig sulten til amming på dagtid. Er mest for kosen. Han blir veldig urolig hvis vi prøver å ikke amme mellom 2 blunder . På natten er det også Max 1 min per amming.
 
Utfordringen er at hun har begynt å sove 1,5-2 timer per blund... og noen ganger mer enn 2 timer også. Og da sover hun jo egentlig over den tida hun pleier å få mat... så hele rytmen er ødelagt. Men er takknemlig for 2 timers blund så maten skal vi få orden på...
 
Utfordringen er at hun har begynt å sove 1,5-2 timer per blund... og noen ganger mer enn 2 timer også. Og da sover hun jo egentlig over den tida hun pleier å få mat... så hele rytmen er ødelagt. Men er takknemlig for 2 timers blund så maten skal vi få orden på...

Samme her, gått fra 3 korte til 2 dupper, hvorav en lang ofte. Nå prøver vi denne rytmen:

Før vi står opp: pupp
Måltid 1: 1 brødskive + litt frukt
Før dupp: pupp
Måltid 2: litt brødskive rett etter duppen, om den har vært lang
Måltid 3: litt grønnsaksmos/middag og evt litt grøt
Før andre dupp: pupp
Etter andre dupp: Pupp, evt måltid nr 3 dersom første duppen ikke var så lang, og det bare ble 1 måltid mellom duppene.
Måltid 4: Full porsjon grøt :)

Ammer ikke på kveld og natt lenger.
 
Her er det helt kaos o_O Hverken ordnings på søvn eller mat etter runde på runde med sykdom. Mini er ikke spesielt glad i mat i utgangspunktet og nå som han er forkjøla så vil han stort sett bare ha pupp. Får lurt i han noen skjeer i ny og ne, men that's it. Pupp dagen lang,.. og natta lang. Ja, og lite søvn :blackeye:

Men vi har ellers hatt 3 måltider pr dag. Prøvde å kutte til 2 sovestunder, men nå får han sove når han vil når han ikke er i form. Helt tett så det blir mange korte dupper. Håper og krysser alt jeg har for at det går greit å finne rytmen igjen når formen er på plass :happy:
 
Her er det helt kaos o_O Hverken ordnings på søvn eller mat etter runde på runde med sykdom. Mini er ikke spesielt glad i mat i utgangspunktet og nå som han er forkjøla så vil han stort sett bare ha pupp. Får lurt i han noen skjeer i ny og ne, men that's it. Pupp dagen lang,.. og natta lang. Ja, og lite søvn :blackeye:

Men vi har ellers hatt 3 måltider pr dag. Prøvde å kutte til 2 sovestunder, men nå får han sove når han vil når han ikke er i form. Helt tett så det blir mange korte dupper. Håper og krysser alt jeg har for at det går greit å finne rytmen igjen når formen er på plass :happy:
Huffameg, håper det snart blir orden på natta ihvertfall. God bedring! Du er tøff som står alene i dette!

Edit: og nå leste jeg neste posten din! Hurra! :)

Edit2: ble nysgjerrig på søvnskjemaet, og gikk inn i linken. Faktisk stemte forslaget nestem på en prikk med vår rutine!! Morsomt :)
 
Last edited:
Woho, det ble faktiskfførste dag på lenge hvor jeg fikk i mini mat OG han sov normalt *jubel*.

Jeg døper dette herved for lykketråden :hilarious:

I dag fulgte vi faktisk rullavagn sin søvn kalkulator til punkt og prikke. Anbefales hvis man er litt usikker på når og hvor mye babyene trenger å sove;
https://rullavagn.nu/blogg/hur-ofta-ska-min-bebis-sova-och-nar-vi-har-svaren/


Uff, vi har vært gjennom 2 uker med forkjølelse på mini nå og. Begynte med tenner som var på vei . (Men enda ikke kommet) så kom den heftige forkjølelsen. Men en natt i romjula som vi orker ikke å tenkte på igjen. Hverken jeg,samboer eller mini sov noe før kl 5!og da var det bare en 30min på mini..... og amma i et sett i mange dager. Men nå er han mye bedre, bare litt rennende snørr. Og plutselig nå etter forkjølelsen så vil han ikke ha pupp på natten. Så det går 13 timer mellom ammingen. Helt sjukt.. skikkelig vondt og første natten han gjorde det. Men heller den enn syk unge. Det er virkelig ikke noe morsomt med liten unge som man ikke forstår det vi forklarer.
Men godt din har fått tilbake appetitten igjen!det en et godt skritt i riktig retning
 
Uff, vi har vært gjennom 2 uker med forkjølelse på mini nå og. Begynte med tenner som var på vei . (Men enda ikke kommet) så kom den heftige forkjølelsen. Men en natt i romjula som vi orker ikke å tenkte på igjen. Hverken jeg,samboer eller mini sov noe før kl 5!og da var det bare en 30min på mini..... og amma i et sett i mange dager. Men nå er han mye bedre, bare litt rennende snørr. Og plutselig nå etter forkjølelsen så vil han ikke ha pupp på natten. Så det går 13 timer mellom ammingen. Helt sjukt.. skikkelig vondt og første natten han gjorde det. Men heller den enn syk unge. Det er virkelig ikke noe morsomt med liten unge som man ikke forstår det vi forklarer.
Men godt din har fått tilbake appetitten igjen!det en et godt skritt i riktig retning

Ja, huff.. det er så grusomt når de små er syke. Har hatt noen netter jeg helst vil glemme jeg og (og det gjør man jo heldigvis fort når ting er bedre). Det må være sprøtt når babyen plutselig sover natta gjennom. Må si jeg gleder meg til den dagen kommer, men ingen forhåpninger om at det skjer anytime soon for å si det sånn :hilarious: Bare uendelig glad for eeendelig å få et par timer voksentid på kvelden igjen - etterlengtet og utrolig digg :D
 
Huffameg, håper det snart blir orden på natta ihvertfall. God bedring! Du er tøff som står alene i dette!

Edit: og nå leste jeg neste posten din! Hurra! :)

Edit2: ble nysgjerrig på søvnskjemaet, og gikk inn i linken. Faktisk stemte forslaget nestem på en prikk med vår rutine!! Morsomt :)

Takk! Og ja, hurra!!

Må innrømme at jeg var livredd for sykdom nå som jeg er alene. Ga det kanskje litt for mye tanke for Guri, nå har vi vært syke i flere mnd i strekk her i huset! Eldste var så redusert at hun var hjemme fra bhg over en mnd, forkjølelse på alle, så fikk jeg influensa midt i julestria og på toppen av det hele en bakteriell brystbetennelse og legevakta 1 juledag. Og mini som har vært syk da. Phew! Helt vilt, men vi overlevde!! Det er rart hva man får til når man må ;)

Så moro at guiden stemte for dere. Den virker veldig fornuftig syntes jeg, og passet veldig godt for oss og :)
 
Takk! Og ja, hurra!!

Må innrømme at jeg var livredd for sykdom nå som jeg er alene. Ga det kanskje litt for mye tanke for Guri, nå har vi vært syke i flere mnd i strekk her i huset! Eldste var så redusert at hun var hjemme fra bhg over en mnd, forkjølelse på alle, så fikk jeg influensa midt i julestria og på toppen av det hele en bakteriell brystbetennelse og legevakta 1 juledag. Og mini som har vært syk da. Phew! Helt vilt, men vi overlevde!! Det er rart hva man får til når man må ;)

Så moro at guiden stemte for dere. Den virker veldig fornuftig syntes jeg, og passet veldig godt for oss og :)
Holy crap! Heftig mye sykdom. Men man klarer som regel det man må, ja :wacky: Håper du får igjen for det, i form av at alle holder seg friske lenge nå :)
 
Holy crap! Heftig mye sykdom. Men man klarer som regel det man må, ja :wacky: Håper du får igjen for det, i form av at alle holder seg friske lenge nå :)

Er det jeg satser på nå og :hilarious: Og så får en trøste seg med at man sikkert blir litt herda :joyful:
 
Woho, det ble faktiskfførste dag på lenge hvor jeg fikk i mini mat OG han sov normalt *jubel*.

Jeg døper dette herved for lykketråden :hilarious:

I dag fulgte vi faktisk rullavagn sin søvn kalkulator til punkt og prikke. Anbefales hvis man er litt usikker på når og hvor mye babyene trenger å sove;
https://rullavagn.nu/blogg/hur-ofta-ska-min-bebis-sova-och-nar-vi-har-svaren/

Har sett på den linken og i følge den så skulle leggetid være litt tidligere enn hva vi har pleid... testa ut å legge før i kveld og hun sovna med engang.
 
Vi er oppe i fire måltider, men varierer litt hvor stor lunsjen og middagen er. Frokost er det skive, lunsj er det ofte noe med egg eller noe litt enklere mos, middag er samme som oss (som oftest) og til kvelds er det grøt. Så er det amming 5-6 ganger i løpet av døgnet, noen dager mer. Synes lunsjen kan til tider være vanskelig å finne på noe spennende da og må forsøke å variere frokosten litt mer for nå går det kun i leverpostei på skiven. Virker som han elsker all mat han får og det er veldig kjekt!
 
Har sett på den linken og i følge den så skulle leggetid være litt tidligere enn hva vi har pleid... testa ut å legge før i kveld og hun sovna med engang.

Så digg!! Det er jo helt FANTASTISK når de sovner med en gang
 
Slik ser det ut for oss:
Frokost: Grøt
Kvil: 1-2 timer
Lunsj: Flaske
Kvil: 1-2 timer
Middag: Halvt middagsglass og fruktmos
Kvil : 1 time
Kvelds: Grøt
Natta: Sover da oftest ca 12 timer natta gjennom.
 
Back
Topp