Hvordan er det egentlig dette med barn og 3D-filmer?

*Labambie

Forumet er livet
Hva sier forskningen eller anbefalingene om det?

Jeg har foreløpig ikke turt å ta med 4,5-åringen på det. Har jo hørt skrekkhistoriene om ødelagt syn for alltid. Jeg som voksen synes jo også det er slitsomt å gå på 3D. Men jeg aner ikke hva som er "korrekt". 

Hva har dere hørt? Hva gjør dere selv? 

Det er jo ikke så lenge siden det var en sak hvor en gutt fikk ødelagt synet sitt etter en 3D-film.
I den artikkelen var det jo en forsker/øyelege/noe ekspertgreier som frarådet slike filmer for barn.I alle fall i store mengder.
Husker ikke linken eller noe annet en det jeg skrev over her om den. 

Snuppa har bare vært på 3D-film to ganger og hun har ikke sagt noe om synet verken under eller etter filmen.
Jeg har heller ikke problemer med synet etter bruk av slike briller.

I og med jeg ikke har sett noe forskning på det så kommer jeg ikke til å nekte henne å dra på en slik film hvis hun ønsker det. Og det basert på at hun så og si aldri går på slike filmer som krever de brillene.
Men kommer det frem at det er skadelig så dropper vi det selvfølgelig. Tuller ikke med synet altså. 

her går me ganske enkelt ikkje på 3D.  sambo får lett migrene anfall og eg ser ikkje ka som er så moro med det.  har ingen kilder på det, men det skal vell vere skadelig for barneøyner?   3D funksjonen på 3DS skal iallefall ikkje brukes meir enn 30min i slengen av den grunn.

T har sett en 3dfilm.. han bruker jo briller og er nettopp operert for skjeling.. han hadde vanlige briller under 3dbrillene.. sa han var litt svimmel etter filmen, litt sliten i øya..
Så jeg sa at om vi skulle se flere 3dfilmer fikk han lukke øynene litt underveis og ta pauser, og det syns han var helt greit :)

Jeg tenkte faktisk på det i går når vi var på kino, jeg måtte slutte å se for jeg fikk rett og slett vondt i øynene. Spurte mini både under og etter og han mener han ikke merket noen ting til det.
Så jeg vet ikke.......

Etter at jeg hørte om en gutt i nordnorge som begynte å sjele på ene øyet etter 3d kino så kan du jo tenke deg at det tørr jeg ikke....

Har aldri hørt noe galt om det, så hun på syv har vært tre-fire ganger på 3Dfilm siden hun var på kino første gang som 4-åring. 

Har heller aldri hørt noe om det eller tenkt noe over det. Vi var akkurat på Istid 4 med sønnen vår, det ble ihvertfall ikke noen umiddelbare problemer. Men jeg kan godt tenke meg at det ikke er bra med overdreven bruk av 3D dataspill (det kan umulig være bra hverken for barn eller voksne), eller for mange slike filmer.

Eg blei svimmel/kvalm og fekk hovudverk då eg såg 3D-film på kino, så det gjer eg ikkje igjen. Men det går greitt på dei 15-minutts filmsnuttane dei viser i kinosalen på Akvariet.

Guttungen her har og har hatt ein del problem med synet, og brukar som regel berre det eine auget. Dermed klarar han uansett ikkje å sjå 3D-bildene, så han ville neppe hatt noko særleg utbytte av 3D-film. På Akvariet vil han vanlegvis sjå filmen utan 3D-briller uansett.

Som flere andre her har jeg fått med meg at barn har fått problemer med øynene som følge av 3d-film, så jeg tar ikke med mine barn på kino når det er 3d-visning (noe det er heeeeele tiden for tiden synes jeg! Kunne de ikke variert litt mer på barnefilmene?).
Men begge satt med briller og så de korte småfilmene på Akvariet da vi var der en tur for litt siden - men da er det snakk om 5-6 minutter pr. film, synes det blir annerledes enn en hel spillefilm altså.

Back
Topp