Hvordan er det å få barn i september/oktober?

Dette høres veldig leit ut - men har jo mest av alt med hvordan vi som samfunn løser barnehage/skolegang og hva andre mennesker har som mening, enn fødemåned. Jeg er glad for å bo i et land hvor heldagsbarnehage er omtrent så sjeldent som en hjemmeværende pappa er i Norge, og føler at med coronaen slipper vi unødvendig press fra besøk eller barselgrupper hvor folk sitter og bare sammenlikner eller føler seg sjalu... Har merket selv jeg ble stresset av folks sammenlikningsbehov så har slettet meg fra snapchatgrupper og facebookgrupper relatert til fødemåneden. Alle er unike, menneskeapen, sangfuglen, sportshunden eller savanneløven - alle har personligheter og utvikler seg forskjellig. Håper samfunnet blir mer avslappet og aksepterer alle for hvem de er i framtiden, uansett hvem, hva og hvordan de er skrudd sammen :) Peace and luv for alle, og hva andre tenker lar jeg fly avgårde med vårstormene :p

Det har du helt rett i det. Det handler mer om hvordan samfunnet er lagt opp :) Dessverre blir barn målt i alt fra de er helt små og det finnes så mange absolutte grenser for så mye. F.eks det at de skal bytte fra småbarn til storebarn den august de er 3 år. Det vil si at noen er 2.5 år og andre 3.5 år når de bytter avdelig. Ikke alle på 2.5 år vil være like moden som de over 3 år til å flytte til en avdelig med bare 1 ansatt på 6 barn. I tillegg vil jo et oktoberbarn bare være 5.5år ved skolestart fremfor 6.5 år som enkelte født tidlig på året vil være. I et livsløp utgjør ikke dette så mye, men for mange barn kan de månedene her være litt avgjørende. Det har som du sier alt med hvordan samfunnet er lagt opp. Alle barn utvikler seg i sitt eget tempo uansett, men vi kommer dessverre ikke unna i dagens samfunn at det er en god del sammenligning mellom barna og de barna født tidlig på året har noen måneder ekstra med utviklingsforsprang fremfor de født i oktober:Heartred

Dette høres veldig leit ut - men har jo mest av alt med hvordan vi som samfunn løser barnehage/skolegang og hva andre mennesker har som mening, enn fødemåned. Jeg er glad for å bo i et land hvor heldagsbarnehage er omtrent så sjeldent som en hjemmeværende pappa er i Norge, og føler at med coronaen slipper vi unødvendig press fra besøk eller barselgrupper hvor folk sitter og bare sammenlikner eller føler seg sjalu... Har merket selv jeg ble stresset av folks sammenlikningsbehov så har slettet meg fra snapchatgrupper og facebookgrupper relatert til fødemåneden. Alle er unike, menneskeapen, sangfuglen, sportshunden eller savanneløven - alle har personligheter og utvikler seg forskjellig. Håper samfunnet blir mer avslappet og aksepterer alle for hvem de er i framtiden, uansett hvem, hva og hvordan de er skrudd sammen :) Peace and luv for alle, og hva andre tenker lar jeg fly avgårde med vårstormene :p
Off, litt avsporing her nå, men det jeg kanskje gruer meg mest for er dette såkalte mammapolitiet! Det skremmer livskiten av meg at hvem som helst andre skal gå rundt og dømme meg for hva jeg gjør eller ikke gjør med mitt eget barn. Off, nei håper å kunne la sånt bare prelle av, men kjenner jo at det likevel kan gå inn på meg:confused:

Off, litt avsporing her nå, men det jeg kanskje gruer meg mest for er dette såkalte mammapolitiet! Det skremmer livskiten av meg at hvem som helst andre skal gå rundt og dømme meg for hva jeg gjør eller ikke gjør med mitt eget barn. Off, nei håper å kunne la sånt bare prelle av, men kjenner jo at det likevel kan gå inn på meg:confused:

Huff ja... Men her gjelder det å oppsøke de gruppene som passer til din foreldrestil og lukke ørene for resten :Heartpink

Vi følger tio på det meste og har lært oss å lukke ørene for andre synspunkt som kræsjer med dette. Nå bryr jeg meg lite om hva andre mener :) Vi valgte å utsette barnehagestart til 2 år og fant en annen foreldregruppe som også holdt barna hjemme. Vi merket fort at vi hadde det meste til felles i forhold til hvordan vi gjør ting, selv om barna nå er nesten 4 år :)

Jeg har 3 barn, 1 er født i slutten av aug og 2 i slutten av september. Er ikke kjipt i det hele tatt med høstbarn. Her jeg bor (midt-norge) er ikke vinteren kommet enda i oktober og jeg har gått masse turer i fint, varmt høstvær både med vogn og bæresele. Det var faktisk 20 grader ute når jeg fødte sistemann i slutten av september. Venninna mi fødte i mai og da snødde det..:hilarious: det verste har vært å være gravid om sommeren, varmen har vært grusom. Ang utvikling så henger ingen av barna mine etter, eldstemann (gutt) på 4,5 ligger langt foran mtp tall og bokstaver og har begynt å lære seg å lese. Han har også lært seg enkelte ord på engelsk. Synes det er trist å lese at flere ser negativt på å få barn i sept/okt, jeg synes det er kjempefine måneder å få barn i. Ifht barnehageopptaket så er det gull ivertfall:)

Hei. Min eldste gutt er født i starten av juli, og minstemann er født i desember.
Han som er født i desember er selvsagt en del mindre enn sin klassekamerat som er født i januar, nesten et år tidligere. Dette vil nok være en faktor både ved overganger i barnehage og når de starter på skolen. Vi har ikke merket så mye til det enda, da det heldigvis er flere som er født på samme tiden som vår. De vil være relativt små når de starter på skolen, noe jeg synes er litt synd (de skulle fått leke seg mer enda). Men utover i årene er nok dette noe som forhåpentligvis vil gjevne seg ut. Min er sterk både i språk, forklaringsevne, fysisk og motorisk mv, så det skal nok gå bra.
Min eldste som er født i juli er god i matte, men ikke så god i norsk. Det vil uansett være forskjeller på barn, uansett når på året de er født. Så jeg er ikke bekymret for dette.

Oktober er en noe kaldere periode, men de kan fortsatt kles på og trilles/bæres på tur, ligge ute å ta doppen osv. Det var verre i starten med den kalde vinteren da jeg fikk barn i desember. Jeg ser ikke noen negative forhold med å få barn i oktober. Barn blir født hele året, og det bruker da å gå bra med alle. Alle er forskjellige uansett :)

Det som er veldig positivt med høstbarn:

- det er ikke så fullt på føden som i vår/sommermånedene.

- man får bhgplass uten problem.

- pappaene får en nydelig permtid og de setter ofte pris på å være mye ute ;-)

- min sønn begynte å gå på sommeren da han var 10-11 mnd, og det var nydelig å lære seg å gå på gress utendørs.

Kommende storebror er født 8 oktober og syns det var mye bedre med storesøster som kom 18 mai, liker generelt ikke kulde da, og hjalp ikke å ikke kunne sove på nærmere 3 uker og bli fastlåst hjemme nesten pga kulde og mørke, selv om det ikke pleier å bli så utrolig kaldt her.

Sniker litt ❤ mi første blei født i September og eg syns det var heilt fint, merka aldri noko negativt med det. Neste blei født i mars, så vidt forskjellige årtider, men opplevde dei veldig likt :) hu født i September ligge foran alle i klassen og har gjort det siden hu var 3år og bli flyttet til den nest eldste gruppa i barnehagen, sammen med 3 jevnaldrende som var 6-7mnd eldre. Så er ingen selvfølge at de henger etter :)
Hadde lett tatt eit septemberbarn til, men nå ser det ut for det bli Desemberbaby ❤ har ingen bekymring for at baby blir hengende etter selv som født i Desember!

Men ein går inn i ei mørketid og mange reagerer på det. Så det kan være lurt å forberede seg. Kjøp dagslyslampe, ta vitamintilskudd, bruk eteriske oppløftende oljer i diffuser i heimen osv. Aldri domt å ligge på forhånd sjølv om ein tenke det skal gå fint ❤

Jeg er selv et desemberbarn! Var litt treg med språket, men tidlig ute å springe. Måtte ha lesekurs og ekstra mattehjelp på skolen, men god i gym. Vanlig nå vil jeg tørre å påstå :laughing002
Kanskje verd å nevne at jeg hadde en usikker barndom og far med dysleksi, så kan også være andre årsaker enn måneden jeg ble født i!

Jeg har januar-, april- og september-barn fra før. Synes det har vært best å få i april. Da er det varmere trillevær. En går mot lysere tider og når sommeren kommer er babyen ikke pitteliten (pluss du er ferdig med renselsen som gjør at du kan bade;)). Septemberbaby var «verst» for da ble det bare mørkere og surere og kaldere i været.. nå venter jeg jo i oktober, så da blir det sikkert enda verre med tanke på trillevær:arghh:

Selv om min bonusdatter på 8år (født i desember) henger etter i lesing, så kan det jo være mangel på interesse eller bare tilfeldig.

tror det er mye tilfeldig ja :happy119 jeg har en datter født i slutten av desember som nå er 11 og hun er foran på lesing og hun er midt på treet i andre fag. Hun er også høy for alderen så det merkes ikke at hun er yngre

Back
Topp