Hvordan er det å få barn i september/oktober?

Mams1987

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Oktoberbarna 2021♡
Noen som har barn fra før født i slutten av sept/begynnelsen av oktober? Hvordan er det? Har selv født i slutten av januar og slutten av juni. Kanskje best i juni siden man da kunne trille ut på asfalt og det ikke var mørkt og kaldt:) Men samtidig gikk jo tiden veldig fort og det var corona.

Det er noe dritt :p Jeg har høstbarn og sommerbarn fra før og synes sommerbarn var såå fint. Det er så mye mer styr med påkledning og man er mye mer inne på høsten. Jeg har venninner som syntes det var topp med høstbarn, for da hadde de en unnskyldning til å være mye inne og kose med babyen, men jeg liker best å farte ute med babyen i bæresjal.
Jeg synes også det var upraktisk at ungen lærte å gå når det begynte å bli kaldt og glatt ute og måtte gå med tunge vintersko, følte liksom det ble så mye vanskeligere å lære å gå da, fremfor han som begynte å gå midt på sommeren i joggesko. Det er uansett kos med baby da, samme når på året de er født :)

Jeg har hørt at barn født sent på året fortere blir hengende etter på skole, sliter med å lære og følge med... Har ingen kilder å vise til, har bare hørt det. Håper ikke det stemmer.

Selv om min bonusdatter på 8år (født i desember) henger etter i lesing, så kan det jo være mangel på interesse eller bare tilfeldig.

Jeg selv er ikke begeistret for mørke, glatt føre eller snø, så får bare håpe på det beste. Svangerskapet her var ikke planlagt, sluttet på prevensjon i oktober og hadde stilt meg inn på at det kunne ta 6–12mnd å bli gravid, men jeg ble gravid i januar:sorry:

Så, håper på det beste. Følger spent med videre her :)

Jeg har hørt at barn født sent på året fortere blir hengende etter på skole, sliter med å lære og følge med... Har ingen kilder å vise til, har bare hørt det. Håper ikke det stemmer.

Selv om min bonusdatter på 8år (født i desember) henger etter i lesing, så kan det jo være mangel på interesse eller bare tilfeldig.

Jeg selv er ikke begeistret for mørke, glatt føre eller snø, så får bare håpe på det beste. Svangerskapet her var ikke planlagt, sluttet på prevensjon i oktober og hadde stilt meg inn på at det kunne ta 6–12mnd å bli gravid, men jeg ble gravid i januar:sorry:

Det stemmer, det finnes en del forskning på det. Det gjelder selvfølgelig ikke alle, og en del kan man sikkert kompensere for ved å legge inn litt ekstra innsats med barnet, men det er jo heller ikke så rart at det er forskjell på barn når det kan være opp til et år i aldersforskjell i en klasse og man også vet at det er forskjell i utvikling hos gutter og jenter.
Stort sett klarer de fleste seg greit til slutt og jeg kjenner flere høyt utdannede folk født sent på året :)
Også blant toppidrettsutøvere er det vist at de fleste er født i årets første 6 måneder, så vil man avle frem en idrettsutøver er oktober et dårlig valg av måned :p

Barn født i slutten av september. Jeg synes det var tungt å komme igjennom den mørke årstiden med en nyfødt. Jeg får en energi av lange dager og det kunne jeg absolutt trengt på den tiden.

Skulle jeg valgt ville jeg gjerne fått barn i mars/april/mai, men jeg er ikke i den heldige posisjonen at jeg blir lett gravid.

Det med å henge etter på skolen er det større sjanse for, men for de fleste er det ikke noe problem.

Jeg har novemberbarn fra før. Synes det var helt topp! Jeg kunne være inne å slappe av uten og ha dårlig samvittighet av å «måtte» være ute å finne på noe hele tiden. Føler jeg fikk en viss ro av at det var mørkt og rolig ute. La meg til å sove når barnet sov og koset meg. Men hadde lavt energinivå etter fødsel så jeg trengte kvilen. Når våren kom og barnet krevde litt mer, var det deilig at det var lyst og fint vær:Heartred
Merker ingenting av at barnet mitt henger etter (enda). Har heller noe å strekke seg mot de større barna og er tidlig ute.

De to første mine er født i november og juni. Syns juni er helt perfekt, og hadde håpet å få denne også tidligere på året, men så gikk det mye lengre tid å bli gravid denne gangen...
Men i forhold til det å henge etter, så gjør iallfall ikke min som er født i november det. Han er blant de sterkeste faglig i klassa.

Har mars og juni, veldig spent på barn så sent på året. Blir mye innekos regner jeg med!

Har et februar-barn fra før og vi var ganske mye ute. :) Nå blir det sikkert annerledes, men skulle likt å være mye ute med lille-lille også. :)

Kan hende det stemmer i noen tilfeller, men det er ikke en regel. Gutta mine er født i november og desember, og de gjør det over gjennomsnittet bra. Han eldste har nesten bare seksere og femmere, og får konstant skryt av læreren samt vanskeligere oppgaver enn de andre i klassen. Han yngste er født den siste dagen i året, altså nyttårsaften, og er nesten ett helt år yngre enn flere andre- men likevel gjør han det kjempebra både faglig og sosialt. Min datter som er født i Januar sliter med matte, samt at hun har vansker med å følge med. Hun er eldst i klassen sin.

Dette var ikke ment for å skryte av ungene, men for å si at det trenger absolutt ikke ha noe å si :happy:

Jeg er ikke superhappy for termin i oktober, men når man sliter med å bli gravide så kan vi ikke styre det heller :)
Vår føstefødte er født i april og hun har litt språkforsinkelse. For meg virker hun mer på nivå med de som er født litt senere på året. Jeg er veldig glad hun er født tidlig på året istedet for i oktober for hadde hun vært født i oktober så kunne gapet til jevnaldrende ha blitt for stort. Vi får krysse fingrene for at nestemann ikke har samme utfordringene.

Eg får (forhåpentlegvis) no mitt tredje barn som er født på hausten (sept/okt). Hadde håpa på sein vår- eller sommarbarn, men me brukte lenger tid enn "planlagt" på å bli gravide så då blei det haust igjen:angelic: Eg har tidlegare stressa med, og vore veldig bekymra over å ha to guttar som er født seint på året, men eg ser no i ettertid at det er pga venninna mi som har snakka SÅ negativt om det å ha gutt født på hausten/vinteren. Eg opplever at det er to faktorar som er vesentlege her, og det er kor flinke me som foreldre er til å motivera og støtta opp om læring, og barnet sjølv sine interesser. Min fireåring er ikkje så veldig interessert i bokstavar og tal, men han pusler pulespel langt over hans alder fordi det syns han er kjekt/interessant. Og toåringen ligger langt framme på det meste.

Når det gjeld sjølve permisjonen så har eg eigentleg tenkt det var ok å ha permisjon på hausten. Ja, det er gjerne litt kjipt ver, samtidig så har ein gjerne ikkje SÅ stort behov for å vera ute heller. Og når det blir vår og sommar har babyen blitt såpass stor at den har litt glede å ver ute, og me som foreldre har kunne kosa oss i sola på terrassen på kveldstid fordi rutiner rundt søvn har vore godt innarbeida;)

Takk for svar alle! Jeg velger å være positiv å tenke at alle måneder har sin sjarm. Fordelen er også at når neste sommer kommer er barnet litt større slik at vi kan dra på ferie hele familien, da jeg har 2 fra før. Broren min er født i desember og har aldri logge etter på noen plan:)

Jeg fødte i desember sist og syntes det var helt magisk å gå hjemme å ordne stemning i huset i adventstiden og bare kose meg med julestemning og nyfødt! For meg er ikke vintermørket et problem og ser fram til trilleturer og friskluft.. Babyen vil mest trolig være stødig til å være med på litt lengre turer i bæresele/meis også når våren kommer :happy: Gutten vår som er født i desember har alltid vært tidlig ute og henger absolutt ikke etter jevnaldrende på noen vis, jeg er også desemberbarn og bærer ikke noe preg av det i voksen alder altså ;)

Har bare født i mai og desember. Den siste maiungen er det tidlig å si så mye om, men de to andre barna er veldig språklig flinke og ligger godt an. Maiungen går på skole og ligger langt foran i lesing og matematikk. Snakker godt engelsk.
Desemberbarnet var hjemme med meg frem til august, men ble kartlagt ganske kort tid etter at hen begynte i bhg og scorer maksimalt for sin aldersgruppe. Ligger på ingen måte bak de andre barna hverken faglig eller sosialt.

Ellers synes jeg det er litt kjipt å ha termin i oktober. Ideelt sett skulle jeg nok født i februar. Dette fordi jeg har noe økt risiko for fødselsdepresjon og gjerne skulle hatt litt lysere dager. Men liker samtidig godt at ungen er såpass stor til sommeren. I fjor satt jeg inne store deler av sommeren med renselse og en baby som ikke tålte varmen så godt. Så regner med at neste sommer blir det mer bading og kos.
Trilleturer og cafébesøk virker å være uforenlig med de barna jeg får, så jeg regner med det ville blitt lite sånt uansett når på året jeg skulle født. Sånn sett helt greit å føde i oktober likevel

Jeg har en augustbaby og en septemberbaby, med augustbabyen så fikk jeg noen sommerdager med trilleturer i sommerklær, det satt jeg enorm pris på. Septemberbabyen kom en kald september, det var rett frem med tjukke dresser og vognposen med en gang, jeg syntes at dette var kjipt, men samtidig så var det fint med trilleturer på høsten med alle de fine fargene overalt.
Det som er mest negativt i mitt hode er egentlig bare tanken på å gå gravid enda en sommer :shifty::joyful:

Har ikke barn fra før, men jobber i barnehage og er selv desemberbarn, og slår et slag for at alle er annerledes på hver sin måte. Er ekstremt imot at alle skal måles ut fra hva som er «normalt», og ønsker heller et samfunn hvor man kan finne ut hva som funker for hver enkelt. Barn kan være «forsinket» på ulike måter uavhengig av når på året de er født. Rammene rundt barnet er vel så avgjørende, det er hvertfall min erfaring. Jeg var alltid sosialt forsinket, helt opp i voksen alder, men det skyldtes mer personlighet, dårlige familieforhold og MYE utestenging/mobbing, enn fødselsmåned. Uansett hvem barnet mitt er når det blir født, håper jeg å kunne oppmuntre og støtte det til å bli den beste versjonen av seg selv.

Når det gjelder tanken på å få barn på høsten, synes jeg det høres superkoselig ut! Jeg elsker høsten og å gå tur i regnvær er det beste jeg vet. Har egentlig bare vært så glad for å være gravid at jeg ikke har tenkt så mye på når på året det skulle skje :p

Jeg er født ca 1 Desember og har halv doktorgrad i fysikk - så helt tapt er man ikke...

Med Septemberbarn er dette en rar tråd å lese. Kunne ikke falt meg inn å si at det var kjipt?! :/ Dette høres ut som noe gammeldags overtro og mye anekdotisk bevis fra enkeltpersoner...

Jeg er født ca 1 Desember og har halv doktorgrad i fysikk - så helt tapt er man ikke...

Med Septemberbarn er dette en rar tråd å lese. Kunne ikke falt meg inn å si at det var kjipt?! :/ Dette høres ut som noe gammeldags overtro og mye anekdotisk bevis fra enkeltpersoner...

For de aller fleste har det stort sett ikke noe å si i det hele tatt, men jeg vil kanskje si at man får et annet referansepunkt når man opplever å ha et barn med forsinkelser. Det er bare et fåtall barn som f.eks har språkforsinkelse, men å være født i februar vs oktober utgjør stor forskjell for denne gruppen.

Det er ikke alltid like gøy å være den som henger litt bak alle de andre. Barnet vårt har blitt veldig selvbevist på dette i en alder av nesten 4 år og trekker seg unna når hun ser jevnaldrene gjør ting hun ikke får til. Da er det faktisk en fordel at hun er nesten eldst i barnegruppen slik at forskjellen ikke blir for stor (de er aldersinndelt etter fødeår i bhg. Hvert år er en egen avdeling). Likevel så kommer det jo ann på hvordan folk rundt barna støtter opp rundt dette og stimulerer utviklingen i riktig rettning så godt man kan.
Det er nok ingen krise å bli født i oktober. Mange av mine favorittpersoner er født i oktober, men jeg hadde valgt en måned tidlig i året hvis jeg kunne :)

For de aller fleste har det stort sett ikke noe å si i det hele tatt, men jeg vil kanskje si at man får et annet referansepunkt når man opplever å ha et barn med forsinkelser. Det er bare et fåtall barn som f.eks har språkforsinkelse, men å være født i februar vs oktober utgjør stor forskjell for denne gruppen.

Det er ikke alltid like gøy å være den som henger litt bak alle de andre. Barnet vårt har blitt veldig selvbevist på dette i en alder av nesten 4 år og trekker seg unna når hun ser jevnaldrene gjør ting hun ikke får til. Da er det faktisk en fordel at hun er nesten eldst i barnegruppen slik at forskjellen ikke blir for stor (de er aldersinndelt etter fødeår i bhg. Hvert år er en egen avdeling). Likevel så kommer det jo ann på hvordan folk rundt barna støtter opp rundt dette og stimulerer utviklingen i riktig rettning så godt man kan.
Det er nok ingen krise å bli født i oktober. Mange av mine favorittpersoner er født i oktober, men jeg hadde valgt en måned tidlig i året hvis jeg kunne :)

Dette høres veldig leit ut - men har jo mest av alt med hvordan vi som samfunn løser barnehage/skolegang og hva andre mennesker har som mening, enn fødemåned. Jeg er glad for å bo i et land hvor heldagsbarnehage er omtrent så sjeldent som en hjemmeværende pappa er i Norge, og føler at med coronaen slipper vi unødvendig press fra besøk eller barselgrupper hvor folk sitter og bare sammenlikner eller føler seg sjalu... Har merket selv jeg ble stresset av folks sammenlikningsbehov så har slettet meg fra snapchatgrupper og facebookgrupper relatert til fødemåneden. Alle er unike, menneskeapen, sangfuglen, sportshunden eller savanneløven - alle har personligheter og utvikler seg forskjellig. Håper samfunnet blir mer avslappet og aksepterer alle for hvem de er i framtiden, uansett hvem, hva og hvordan de er skrudd sammen :) Peace and luv for alle, og hva andre tenker lar jeg fly avgårde med vårstormene :p

Back
Topp