Hvordan er barnets leggerutine?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Camilla
  • Opprettet Opprettet
Bader/dusjer om det er behov for det, tannpuss, så leser vi en bok/et kap om det er en tykk bok, så må vi ligge sammen med henne til hun sovner. Det tar heldigvis ikke så lang tid nå om dagen (*bank i bordet*), men i perioder har vi brukt timesvis på legging....

Bonusbarna her dusjer om de trenger det, på med pysj, så får de se litt barnetv og evt får kveldsmaten til det. Så tannpuss, går på do, legger seg i senga og får nattakos. Hender seg vi snakker litt om dagen som har vært, dersom de vil det :-) De sovner som regel når døra er lukket, med andre ord fort ;) (5 år i morra) :-)

Skifte bleie, på med pysj, tannpuss, deretter si god natt til pappa/mamma (den som ikke legger).
Så inn å legge seg i senga, lese en historie, kanskje kjase litt om hun har mye på hjertet etter dagen, og så nattasang (so ro lillemann) og så sier vi god natt å glad i deg etc, deretter står vi der til hun har sovnet, tar maks 1 min,før vi er ute a døra :)
Jenta vår er 2 år og legges mellom kvart på 7 og 7 :)

Opp på badet for bad/stell, lese bok på senga og synge tre sanger.

Skifte bleie, på med pysj, tannpuss, deretter si god natt til pappa/mamma (den som ikke legger).
Så inn å legge seg i senga, lese en historie, kanskje kjase litt om hun har mye på hjertet etter dagen, og så nattasang (so ro lillemann) og så sier vi god natt å glad i deg etc, deretter står vi der til hun har sovnet, tar maks 1 min,før vi er ute a døra :)
Jenta vår er 2 år og legges mellom kvart på 7 og 7 :)
Veldig likt som hos oss, bare vi står ikke ved døra. Ho sovner umiddelbart, er 2,5 år.
Har samme opplegget med han på 4,5 år, bare han er på do istedenfor å skifte bleie ;)
Legger seg kl 19 begge to.

Kveldsmat, bade og pysj, pusse tenner, nattasang for yngste og lese for eldste.

Først en dotur (øver på å tisse på do), så kveldsmat og tran. Deretter på badet og enten bade eller vaske med klut, gre hår, pusse tenner og ta på pysj. Natta til alle folk og dyr, sang kos og klem på rommet og så i seng. :)

2 åringen: bad/dusj/vask, på med pysj, kvelds, melk, tannpus, seng, god natt! Han er så rask å legge. Snur seg tvert over, og sovner på under minuttet. Han blir mer oppkavet om vi er der, så her leser og synger vi på dagtid :)

7åringen: dusj ved behov, kvelds, tannpuss, bok eller litt ipad på senga, så god natt :)

Kveldsmat, bader hvis han må, skifter bleie og tannpuss. Legger seg mellom 19-20 avhengig av hvor sliten han er, da leser vi eventyr og synger Bæ bæ lille lam og Lille Petter edderkopp :)

Av me klær - do - vaske hender, ansikt - gre hår - tannpuss å fluor - finne nye truser - finne senga - kos å suss å natta :) Leser et eventyr av og til. Mine er avhengig av denne rutina. Bryter vi den, får vi høre det:p

Spise kvelds vaske seg og pusse tenner. Er hun ikkje for trett så blir det en tur i lesekroken og lese litt men det er stortsett kun i helger ellers så er hun for trett

4-åringen: Det er best å være ute, men er vi inne passer vi intenst på henne de to siste timene før leggetid, så hun ikke skal gå og legge seg uten lov. (For så å være våken og strålende opplagt kl 04:rolleyes:) Kveldsmat, dusjing, tannpuss og lesestund skjer i litt tilfeldige rekkefølge. Eller tannpuss et eller annet sted etter mat da. :P Hun vil ha en godnattsang på sengekanten, og så sitter en av oss ved siden av henne de 30 sekundene hun bruker på å sovne.

6-åringen: Spiser og ordner seg sammen med lillesøster. Så er han oftest oppe litt lengre med oss, noen ganger legger han seg sammen med henne. Ofte leser vi litt mer sammen. Han får ligge og lese etter leggetid, og det er veldig forskjellig når han sovner.

Skifter bleie og tar på pysj på, uten lys på baderommet(lys fra gangen). Sier natta til pappa, går på soverommet, som er mørkt, ammer, raper og legges i senga med litt musikk fra babycall.
5 mnd nå så blir litt endring når tenner kommer osv :)

Kveldsmat, bleieskift, pysj og tannpuss. Vi har ulike rutiner i sengen. Jeg leser innimellom en bok, men han foretrekker at jeg bare synger en 3-4 sanger. Far forteller 3 bukkene bruse og synger Metallica :-P Sovner av seg selv etter at vi har gått ut. Får ligge og høre på musikk på baby monitoren.

Hvis han skal bade skjer det 1730.
Kveldsmat 1815, tannpuss og vask+pysj 1830.
Leke litt (ingen skjermer på, hverken tv, data eller mobil), lese 1-2 bøker hvis han har tid.
Si god natt til faren, fiskene og hundene, jeg synger nattasang på vei opp til soverommet.
Koble på kameraet, si god natt til alle sammen ut vindet og rulle ned blendegardinen. Sette på musikken på babycallen.
Puppe på sengekanten ca kl 19, og legges i sengen. Sovner selv, vanligvis uten gråting.

kveldsmat, bad og kos, stelling, pupp også litt mer kos også er det natta :)

Kveldsstell på badet, synge 2 sanger ved senga, kyss, klem og godnatt. Da er det stille til neste morgen:)

Grøt i 17.30 tiden, litt kos kanskje en siste lekerunde i babygymmen før badet og pysj evt en dusj/bad ved behov. Så pupp/flaske før natta. Klarer ikke helt å sovne selv enda så jeg blir sittende på rommet til han sovner. Han har en lekerunde i sengen også med uroen. Sovner av og til selv med den og ved at jeg stryker han i pannen. Andre ganger må puppen ut.

Back
Topp