Hvordan deler dere?

Vi setter inn like mye penger på en konto som går til lån og andre regninger. Ellers har vi penger hver for oss på våre egne kontoer, men av disse betaler vi også mat, ferier og alt mulig annet, den som har penger betaler, eller rett og slett det kortet vi fant først idet vi skulle gå ut. Så alt er igrunn felles her. :)

Vi deler veeeeldig urettferdig egentlig:

Han: huslån, strøm, regninger, kommunale avgifter, en del av husholdingen

Jeg: Barnehage og shopping..... :-) Klær, ting og tang til huset, og litt av husholdningen

Men han har en inntekt som er 500 000,- over min da, så kanskje ikke såååååå urettferdig.....??

Her er alt vi har vårt :) felles regningskonto til alle regninger med overføring fra hver vår lønnskonto. Er den ene blakk deler vi det den andre har og sånn har det vært siden vi flyttet sammen uka etter vi ble kjærester. Og for oss fungerer det veldig godt sånn, tror ikke jeg hadde orket en "mitt og ditt"-løsning...

SleepingBeauty skrev:
Vi deler veeeeldig urettferdig egentlig:

Han: huslån, strøm, regninger, kommunale avgifter, en del av husholdingen

Jeg: Barnehage og shopping..... :-) Klær, ting og tang til huset, og litt av husholdningen

Men han har en inntekt som er 500 000,- over min da, så kanskje ikke såååååå urettferdig.....??

Syns ikke det! Hvis man tenker prosenter av lønna som dere bruker så er det nok ikke så ille!

Her er alt felles, og vi bruker kortene om hverandre, og har tilgang til hverandres nettbank.
Hadde det sånn før vi fikk barn også.
Hvem som tjener mest varierer veldig, nå en stund har det vært meg, fremover blir det han. Det svinger.

Jeg liker å ha styring på min egen økonomi, og vi har ingen felles konto eller betalingskort. Det ødelegger ikke for fellesskapsfølelsen, og vi er generøse mot hverandre uansett.

Jeg betaler husleie, han betaler maten. Det hender matbudsjettet sprekker, og da hjelper jeg til.
Ellers har jeg oversikten over felles utgifter og betaler regningene i tillegg til husleien, og dette deler vi på (internett, tv-lisens, strøm..). Og det samme med felles utstyr til hjemmet.

Han har studielån og jeg har også et lån som vi begge betaler på eget initiativ.

Vi tjener omtrent det samme,  men fra neste måned minker inntekten hans med 8-10000 per måned pga studier. Det blir en hard nøtt, fordi jeg ikke har noe å gå på..
Jeg har heldivis klart å spare litt de siste månedene etter at vi solgte bilen, og det skal gå til utstyr til den lille som snart kommer.
Det må jo gå på et vis.. emoticon

Her er alt felles, penger, hus, biler, mat osv. Jeg kunne ikke hatt det på noen annen måte

Den som har penger betaler!
Vi har ikke mine og dine penger, for vi bor jo tross alt sammen og alt som betales gagner jo oss alle. :-)

Eg bur saman med barnefaren, og no etter eg byrja i jobb så delar me utgiftene ganske så likt.. (Har vore stundet i 3 år).. Så det syns eg er ein heilt grei ordning!

Vi deler 50/50 og har tjent omtrent det samme. Nå tjener jeg 100 000 mer enn han i året. Men vi kommer nok fortsatt til å dele likt. Setter inn samme beløp på en felleskonto og bruker den til alt av regninger, handling, klær til barna osv osv osv. Det vi ikke setter inn på fellesen går til eget bruk og sparing. Veldig fornøyd med denne ordningen!!!

Han betaler alt av regninger, inkludert mine!:)

Så betaler eg mat og det vi ellers har lyst på, eller det vi har lyst og gjøre!:)

Meeen, snart blir det andre boller, og vi skal sette op pen regningskonto som han skal sette inn en sum på, også eg en sum!

Også 1 matkonto som skal alltid stå penger innpå. Så det som da er igjen på våre private kontoer, det er det vi kan bruke på hva vil vil:)

Men altså, igrunn så er d et ingenting som heter mitt og ditt i vårt forhold! vi er gift, har barn sammen, hus sammen...og da har vi jammen pengene sammen også

Han betaler alt av regninger, inkludert mine!:)

Så betaler eg mat og det vi ellers har lyst på, eller det vi har lyst og gjøre!:)

Meeen, snart blir det andre boller, og vi skal sette op pen regningskonto som han skal sette inn en sum på, også eg en sum!

Også 1 matkonto som skal alltid stå penger innpå. Så det som da er igjen på våre private kontoer, det er det vi kan bruke på hva vil vil:)

Men altså, igrunn så er d et ingenting som heter mitt og ditt i vårt forhold! vi er gift, har barn sammen, hus sammen...og da har vi jammen pengene sammen også

Min samboer har ikke peiling på penger, så han overfører en stor del av sin lønn til vår felles regningskonto. En mindre del av min lønn går til samme. Fra den kontoen betaler vi lån og alle regninger. Det som er igjen av min lønn går til alle andre utgifter vi har for hele familien, altså mat, klær, reiser osv.

Snuppo og Sneipen skrev:

turboquattro skrev:
vi har ikke noe mitt og ditt. alt er felles og den som har penger betaler.

samme her.

Jeg bor med min mann, som er far til mitt yngste barn, men ikke faren til de to eldste. 

Alt som kommer inn er vårt, men han er ansvarlig for å få betalt husleien og forsøke å kjøpe mest mulig mat, siden det reelt sett er han som er religiøst pålagt til å forsørge oss. Nå er jo det litt vanskelig på hans inntekt, slik at jeg også jobber og bidrar der det trengs. 

Han betaler alt, stakkars.
jeg har ikke fem flate øre :(
ble gravid nesten med engang vi ble sammen, og var da uten jobb. så ble jeg student, og har ikke jobbet opp noen penger, så jeg har levd på lån og stiped fra lånekassa. bidro til mat og div når jeg hadde det såklart, men fem tusen er ikke mye.
å nå er jeg ferdig utdannet å er gravid igjen, dvs at jeg må gå blakk i ETT ÅR frem :-(
får jo barnetrygda da, men det er ikke mye den utgjør akuratt.
men nå skal det sies at han huser oss å gir oss mat. men jeg bruker aldri HANS penger på MEG SELV. så jeg har ikke kjøpt noe til meg selv på snart to år :P
gleder meg til å ut i jobb når lillebror blir stor nok :D

Trultemora skrev:
Da regner jeg med han betaler noe annet??

Her så laga vi en regningskonto... vi betaler inn en sum hver fast hver mnd der husleie, strøm, forsikringer, lisens, tv, data, billån etc blir trekt hver mnd.......

Samme som her. Det som er til overs på våre lønnskontoer brukes på mat, bensin osv. Og diverse innkjøp til oss, Eline osv.

Labambie skrev:
Nå er jeg sammen med faren til barnet mitt, og helt siden vi ble samboere har vi delt alt likt. Ikke noe mitt og ditt, synes det virker både dumt og tungt. Om den ene betaler strømregninga og så kreve halvparten? Neeeh... Vi har hver vår konto men alt går ned i samme suget. Og ingen store innkjøp blir gjort uten å konsultere med den andre.

Akkurat sånn har vi det også, fungerer helt supert!
Og det er sååå deilig å slippe krangler/diskusjoner om penger og økonomi- vet jo at mange par sliter med å bli enig om mine/dine/våre penger....

Back
Topp