Hvordan deler dere?

loveorhate

Glad i forumet
Hvordan deler dere utgifter dere som bor sammen med barnefar/ny kjærste? 
Hva mener du er riktig og ikke riktig? 

Deler etter inntekt.

Jeg er student, han er seniorkonsulent i et IT-firma.

Gjett en gang hvem som betaler de store regningene.

edit: kan legge til som de fleste under meg skriver, vi har ikke "mine" og "dine" penger. Det er våres.

Nå er jeg sammen med faren til barnet mitt, og helt siden vi ble samboere har vi delt alt likt. Ikke noe mitt og ditt, synes det virker både dumt og tungt. Om den ene betaler strømregninga og så kreve halvparten? Neeeh... Vi har hver vår konto men alt går ned i samme suget. Og ingen store innkjøp blir gjort uten å konsultere med den andre.

Hva gjør man når den man deler sammen med ikke deler på husleie og strøm?? noe jeg betegner som viktigst? Og det ikke nytter å forklare noe??

vi har ikke noe mitt og ditt. alt er felles og den som har penger betaler.

jeg har ikke noe å dele (student), så det er bare han som betaler her.

Justme88 skrev:
Hva gjør man når den man deler sammen med ikke deler på husleie og strøm?? noe jeg betegner som viktigst? Og det ikke nytter å forklare noe??

Da regner jeg med at han betaler noe annet i husholdninga?

Da regner jeg med han betaler noe annet??

Her så laga vi en regningskonto... vi betaler inn en sum hver fast hver mnd der husleie, strøm, forsikringer, lisens, tv, data, billån etc blir trekt hver mnd.......

I utgangspunktet har vi våre egne penger, men alt i samme dragsug til syvende og sist. Vi får lønna inn på egne kontoer og fordeler på forskjellige utgiftsposter. Jeg setter vekk penger til studielån, bsu og sparing, har et beløp igjen på min brukskonto for så å sette vekk resten på mat/regningkonto. Og så bruker jeg litt etterhvert på hvor det er penger. Er det tomt på matkortet bruker jeg av "mine" penger... Og mannen setter inn når han ser at det begynner å tømme seg... Han styrer regningene og felles sparekonto.

DEt er ikke mine-dine penger, det er våre penger. Vi har også kontrakt på at jeg eier 50% av huset vårt, da jeg ikke står oppført i lånet.

Her er alt man tjener gjennom jobben våres penger. Lån og regninger går fra kontoen hans mat, klær osv går fra minkonto. Han har eget kort til min konto, så den er jo så og si felles. Vi kjøper ikke store kjøp uten å snakke med hverandre først.

Men arv, bursdagsgavepenger og sånne ting, er hver og en sin.

Regningskonto der vi betaler inn likt mye hver måned. Der blir alle regninger betalt fra. Han kjøper kjøtt, jeg kjøper det andre som trengs for å spise mat. Ansvar for drivstoff på hver vår bil. 

Da jeg bodde sammen med pappaen til jentene, så hadde vi en felles konto med to tilhørende visakort. Der satte vi inn like mye penger (eller den ene litt mer, om det var skjevhet i lønna), og brukte den kontoen til regninger og handling. På den måten delte vi på alt, samtidig som vi hadde egne penger til å bruke på det vi selv ville.

Synes ikke det er riktig (for min egen del) at alt av lønn fra  begge parter går inn på en konto og alt av forbruk går ut derfra. Det være seg dyr skinnjakke til mor til 2000 kroner og dyre interiørting. I mitt hodet er det urettferdig og jeg ville aldri hatt det slik selv!!

Vi har både felles og privat økonomi.

Felles til alt med bil, hus og ungene. Privat på det vi bruker privat, sminke, interiørting +++ 

Vi betaler % vis inn til fellesutgifter fordi jeg har liten deltidstilling, han 80% stilling.

Justme88 skrev:

Hva mener du egentlig? Betaler han ikke noe av fellesutgifter? Mener du at du betaler før mye? .....hadde nok ikke orket å våre med en som ikke bidro med sin del av utgiftene.

Helt fra vi flyttet sammen så har det hetti våres penger. Nå så har vi en konto som all intekt går inn på som står i begge sitt navn, der går alt av regniner ut fra,så blir det ført over en sum til en konto som begge har konto til som går til mat,bensin og annet vi trenger.
Trenger vi noe sort så avtalles dette med hverandre.

Det som er viktig når en blir samboere er samboerkontrakt så en ikke sitter der å betaler løpende utgifter og får ingenting den dagen en skulle være så uheldig at forholde røyk, rimelig mange som har opplevd det og sitter da på barbakke uten noen ting

Vi har regningskonto hvor vi setter inn like mye hver, hver måned. Det går til alt felles av regninger, lån, osv.
Vi har TrumfVISA kort som vi bruker til mat, så den får vi regning på en gang i mnd, så det går også på fellesen. Veldig kjekt, for siden jeg jobber i matbutikk, så var det ofte jeg som betalte maten i begynnelsen.
Bensin/diesel betaler vi på hver vår bil, selv om bilen jeg bruker er selve bruksbilen. Men den bruker lite diesel så det er greit.

For min del har vi ikke den ultimate delinga av utgifter, men det er fordi han tjener mer enn meg, og har veldig mye penger på sparekontoen sin! Han har igjen mer å spare når mnd er slutt, jeg går som regel i null!

turboquattro skrev:
vi har ikke noe mitt og ditt. alt er felles og den som har penger betaler.

samme her.

Her deler vi strøm og litt andre regninger (sånne som bare kommer innimellom, nrk lisens, måking ol.)
Han hadde hus og egen bil med lite gjeld når jeg kom inn i bildet så han betaler alt her selv og eier det selv, jeg har egen bil uten gjeld. .
Jeg betaler maten og alt til unga og alle resterende regninger tar han :-)
(er jeg tom betaler han mat også ;-) )
Synes det er en helt grei fordeling. Vi har samboer kontrakt og jeg føler det er helt riktig for oss. Det vi kjøper sammen betaler vi på sammen og eier sammen og det vi har hver for oss er og forblir vårt.

Back
Topp