Hvordan bli vant til å bruke briller da?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Jeg ser ganske så dårlig, og har ekstremt skjeve horhinner og så har jeg litt dobbeltsyn pluss at jeg er nærsynt da:) Jeg bruker ikke briller, verken i jobb eller når jeg kjører bil. Jeg inbiller meg at fargene på tven er så svake, eller at lysa i ett lyskryss har lys som er spredd utover hele osv:p Men problemet er jo at jeg har bestått, med ett lite skrik det å ikke bruke briller i jobb eller bil. Men jeg burde jo det, jeg ser ikke skilter, fartsdumper før jeg treffer. Jeg har briller som jeg kjøpte for mange år siden, men jeg har aldri trivdes med de. Jeg ser alltid uten for de om dere skjønner, og jeg ser de hele tiden. Jeg trives ikke. Så har jeg prøvd linser, men jeg har altfor mye skjeve hornhinner og så må jeg jo egentlig ha prismer. Så linsene mine sklir alle veier på øya og jeg klarer å ha de på maks tre-fire timer. Så briller er vel tingen:) Men hvordan bli vandt med de, trives med de og ikke få helt sjokk av å se seg selv med briller? Tips?

Det har jo mye å si hvilke innfatning du har! :) 

Jeg ville valgt briller med tynn ramme som ikke var så synlig på deg! 

feks; 

Jeg trivdes heller aldri med briller, så jeg brukte linser. Var samme styret hver morgen med at jeg ikke så noe som helst før jeg kom ut på badet og fikk på linsene. Litt teit når jeg lå borte for jeg fant jo ikke klærne mine. For 2 år siden valgte jeg å operere øynene mine. Det eneste jeg angret på etterpå var at jeg ikke gjorte dette for mange år siden. Er så deilig å ha perfekt syn hele tiden.

PS kan du ikke bruke briller kun når du kjører bil da? Du trenger godt syn da...

Du blir ikke vant med de om du ikke bruker de. Så mitt eneste tips er å bruke de hele tiden !

Bruk heller briller enn å ødelegge bilen, andres eiendom eller et menneske...

Snorkmaiden skrev:
Du blir ikke vant med de om du ikke bruker de. Så mitt eneste tips er å bruke de hele tiden !

Bruk heller briller enn å ødelegge bilen, andres eiendom eller et menneske...

Jepp. Du må jo virkelig bruke briller når du kjører bil! Du kan jo i verste fall kjøre ned noen:o

Jeg Hhr -1,25 på begge øynene, og kan ikke kjøre bil uten linser/briller. Jeg har heller ikke lov til det, selv om jeg besto synstesten da jeg tok lappen. Synet har blitt svakere med årene.

Fra tryggtrafikk.no

Fakta om syn og bilkjøring:

• Synskravet til bilførere er en synsstyrke på minst 0.5. Enkelt sagt bør en bilførere som et minimum kunne lese et bilskilt på 30 meters avstand.
• Har man behov for briller eller kontaktlinser skal det stå som kode 01 i førerkortet.
• En synsundersøkelse hos optiker gir nøyaktige mål for hvilken brille- eller linsestyrke du bør ha for å se best mulig.
• I alderen 20-40 år endrer synet seg vanligvis lite. Fra 40-45 års alderen endrer synet seg mest, og mange får behov for briller. Det anbefales derfor å sjekke synet annethvert år fra 40-årsalderen.

Fra: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20040119-0298-015.html

§ 2.  Krav til helse og førlighet – klassene A, A1, B, B1, BE, M, S og T

For førerkort i klassene A, A1, B, B1, BE, M, S og T gjelder følgende krav til førerens helse:

1. Synsstyrken må være minst 0,5 når begge øyne undersøkes samtidig. Dersom optisk korreksjon er nødvendig for å oppnå denne synsstyrken, plikter føreren å bruke slik korreksjon under kjøring. Ved plutselig tap eller betydelig reduksjon av syn på ett øye, må det gå minst 6 måneder fra synstapet inntrådte til førerkort kan utstedes eller motorvogn føres. Tilsvarende gjelder funksjonell enøydhet på grunn av manglende samsyn.
2. Synsfeltet må være minst 120 grader vidt i horisontalplanet og minst 50 grader til hver side. I vertikalplanet skal synsfeltet være intakt minst 20 grader opp og ned. Det må ikke være sentrale synsfeltutfall innenfor en radius på 20 grader.

Nå er jeg godkjent til å kjørebil uten briller da, men for min egen del bør jeg bruke noe. Forfi jeg får jo hodepine av å anstrenge meg. Har aldri foresaket ulykker eller lignende pga mitt syn. Jeg blir også testet ofte pga jobben min:) jeg har prøvd å bruke de, men sliter fryktelig med å bli vant med de. Jeg brukte de masse i førsten. De var jo også svin dyre:o Takk for tips live to learn:) Men er ikke så glad i slike tynne, men kan jo gjøre ett forsøke å prøve noen i butikken:)

søteste skrev:
Nå er jeg godkjent til å kjørebil uten briller da, men for min egen del bør jeg bruke noe. Forfi jeg får jo hodepine av å anstrenge meg. Har aldri foresaket ulykker eller lignende pga mitt syn. Jeg blir også testet ofte pga jobben min:) jeg har prøvd å bruke de, men sliter fryktelig med å bli vant med de. Jeg brukte de masse i førsten. De var jo også svin dyre:o Takk for tips live to learn:) Men er ikke så glad i slike tynne, men kan jo gjøre ett forsøke å prøve noen i butikken:)

en er jo egetlig påkrevd å gi opplysning hvis synnes ditt har forandrett seg og at en ska bruke briller. Vet om en som mistet lappen pga at han ikke hadde gjort det.Ble stoppet i en kontroll klarte ikke synstesten og ble sendt videre for å ta en skikkelig test som da viste at han trengte briller under kjøring og mistet lappen for 6mnd

Som andre sier en må bruke brillene for å bli vandt til de.Prøv ut forskjellige infatninger for å se hva du liker evnt velg briller med minst mulig dildal og stenger

Som sagt så har jeg godkjent til lappen på bil:) Om ikke hadde jeg også måtte bruke de i jobb, der har du de nøyaktige samme kravene. Og der blir jeg sjekket ofte:) Jeg har ikke endret syn siden jeg tok lappen, verken blitt bedre eller verre. Jeg bryter ingen regler, men jeg bør bruke dette pga mitt dobbelt syn som slår ekstra ut når jeg er sliten og det skjeve hornhinnene:) Derfor lurer jeg på hvordan jeg skal bli vant med dette og ikke minst trives med dette:) Jeg får vel bare begynne å prøve igjen da. Synes det er helt forferdelig å ha de på.

Jeg ser mer enn deg uten briller, men må bruke de når jeg kjører bil.

Hvis du ikke ser fartshumper eller bilskilt er det en eller annen som har gjort en feil. Da må du nesten ta ansvar selv. Ikke kjør uten briller.

Når det er sagt sliter jeg med det samme som deg. Vurderer å operere, men er så pysete at jeg ikke vet om jeg tør..

Om du ikke ser fartshumper eller skilt før du er omtrent oppå de, syns jeg det er rart du har bestått å få kjøre uten briller...

Eneste er vel å bare bruke de, du blir nok vandt med dem etterhvert..

Men syns du bør virkelig vurdere om du bør kjøre bil når du sier det er så ille.. Tenker bare på barn og voksne som er ute og går. Plutselig er de der de også

Eneste måten å bli vant til briller på er å bruke dem. Å det hjelper så klart å ha briller man er fornøyd med. Hva med sånn laserbehandling? Det svir i pengboka, men hvis du ikke klarer å bli vant til briller å MÅ se bedre, så er jo det en løsning.

Jeg brukte briller i flere år.. Ble vel aldri komfortabel med de, men jeg MÅTTE bruke de for å se bra, ikke ha hodepine osv....

Så eneste rådet jeg kan gi er å bare bruke de... Det er hvertfall ikke lurt å IKKE bruke de bare fordi du ikke er vant til de...

Jeg skulle brukt briller sia jeg var lita, men aldri klart å vende meg til det ...
Og syns ikke jeg kler noen heller ...
Jeg lever heller uten, hehe :)
Men jeg har ikke så dårlig syn som deg da ...

Gå i en brillebutikk og prøv mange innfatninger og kjøp dem du liker å se deg selv med :)

Jeg tror ikke de får korigert synet mitt med laser. Dette pga de skjeve hornhinene. Jeg har ikke mer en -0,45 og -0,50 på det andre. Men jeg har minus -2,75 på skjevehornhinnene( tror det var noe sånt) Skal høre hva mine muligheter er jeg. Synet mitt er greit, men å se fartsdumper handler også om dypdesyn, synstesten på lappen er ganske så lett. Jeg ser mennesker og barn som ferdes i trafikken. Skilt ser jeg ikke før jeg kjører forbi dem, og det er jo ganske enkelt forklart at når man kjører skal fokus være på veien og ikke alle mulig andre steder, jeg kan ikke fokusere på skiltene over lenger tid. Men jeg får med meg alt, litt seinere enn de som er langsynt kanskje:) Jeg prøvde hundre forskjellige briller da jeg kjøpte mine og det var ingen jeg likte:( Og jeg kjenner det hele tiden på nesa og bak ørene. Så blir det ett stort problem når solaskinner, for jeg må bruke solbriller for er ganske lyssky. Men jeg får vel bare prøve igjen. Håpe på at jeg kan trives til slutt:)

søteste skrev:
Jeg tror ikke de får korigert synet mitt med laser. Dette pga de skjeve hornhinene. Jeg har ikke mer en -0,45 og -0,50 på det andre. Men jeg har minus -2,75 på skjevehornhinnene( tror det var noe sånt) Skal høre hva mine muligheter er jeg. Synet mitt er greit, men å se fartsdumper handler også om dypdesyn, synstesten på lappen er ganske så lett. Jeg ser mennesker og barn som ferdes i trafikken. Skilt ser jeg ikke før jeg kjører forbi dem, og det er jo ganske enkelt forklart at når man kjører skal fokus være på veien og ikke alle mulig andre steder, jeg kan ikke fokusere på skiltene over lenger tid. Men jeg får med meg alt, litt seinere enn de som er langsynt kanskje:) Jeg prøvde hundre forskjellige briller da jeg kjøpte mine og det var ingen jeg likte:( Og jeg kjenner det hele tiden på nesa og bak ørene. Så blir det ett stort problem når solaskinner, for jeg må bruke solbriller for er ganske lyssky. Men jeg får vel bare prøve igjen. Håpe på at jeg kan trives til slutt:)

-2,75 er jo ikke akkurat godkjent for å kjøre uten briller. Hvem har sagt deg det? Jeg ligger akkurat i grenseland på mine -1,25 og -0,75 på det øye med skjev hornhinne. Jeg slapp å få merknaden på kortet.. jeg ser _elendig_ mtp. skilter, spor i veien osv om jeg ikke har på briller eller linser så jeg tørr ikke tenke på alt du går glipp av.

Det finnes solbriller med styrke, det har jeg. Betalte 1300 for et par RayBan hos Synsam. Gull verdt! Om du ikke føler deg komfortabel med de, synes jeg hvertfall du kan bruke de når du kjører for andre trafikkanters skyld i det minste.

Jeg er GODT innenfor å kunne kjøre uten briller, men jeg gjør det ikke likevel. Jeg blir garantert en bedre sjåfør med briller på da jeg slipper å konsentrere meg så hardt og utsette hodet for all den jobbingen (får også fort hodepine uten briller, synet er ikke så veldig dårlig). 

Skal du bli vandt til briller må du gå med det konstant en periode. Ta de på deg med en gang du står opp og ha de på deg til du går og legger deg på kvelden. Tar en liten stund å få "herdet" huden på neserota og ørene.
Dette er også det beste for øynene dine. De har nå øvd seg inn på å selvkorrigere så godt som mulig. Når plutselig briller kommer på må de omstille seg noe som er krevende i starten. Derfor opplever en del hodepine første gang de begynner med briller.

Frem til du har bestemt deg om du vil investere i solbriller med styrke kan du få kjøpt fargeglass du bare hekter på de vanlige brillene dine. Ikke så fryktelig pent kanskje, men funker jo fint når du bare sitter i bilen likevel ;-)

Lykke til!! :-D

Det er ingen krav på hvor skjevehornhinner du kan ha for å kjørebil. Kravet er at man skal se det og det skiltet på den og den avstanden. Det gjør jeg:) Jeg kan jo fokusere på det skiltet når jeg kjører. Og det at man er farlig i trafikken av den grunn er ikke tillfelle, jeg ser jo mennesker og barn som beveger seg, jeg ser jo hindringer. Selv om jeg ikke ser ansiktene til personene som går i veien det har vel ingen betydning? Man stopper jo uansett!Synet mitt var slik det er når jeg tok lappen, Jeg har ikke endret syn på godt over 13 år. Jeg blir selvfølgelig anbefalt atjeg bør bruke briller for min egen del, ikke fordi jeg kan være trafikk farlig. Og nei jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe solbriller med riktige glass. Det koster over åtte tusen på grunn av glassene mine. De brillene jeg har her hjemme koster 7500. Så det er ikke bare å gå å kjøpe seg slikt. Jeg får prøve å bruke de i en periode, å håpe jeg kan trives med de. Jeg klarer meg greit uten, men det er best for både øynene og hode at de får hvilt iblandt.

Katala skrev:
Skal du bli vandt til briller må du gå med det konstant en periode. Ta de på deg med en gang du står opp og ha de på deg til du går og legger deg på kvelden. Tar en liten stund å få "herdet" huden på neserota og ørene.
Dette er også det beste for øynene dine. De har nå øvd seg inn på å selvkorrigere så godt som mulig. Når plutselig briller kommer på må de omstille seg noe som er krevende i starten. Derfor opplever en del hodepine første gang de begynner med briller.

Frem til du har bestemt deg om du vil investere i solbriller med styrke kan du få kjøpt fargeglass du bare hekter på de vanlige brillene dine. Ikke så fryktelig pent kanskje, men funker jo fint når du bare sitter i bilen likevel ;-)

Lykke til!! :-D

Tusen takk for et godt svar!:) Ja jeg må vel bare gå med de i en periode, så får vi håpe det går seg til. Det er så dumt at jeg ikke får rettet opp skjevehornhinnene min med linser. Det hadde vært så mye bedre for meg:)

Jeg hører du sier at du ikke er trafikkfarlig, men jeg må bare si meg uenig i det. Jeg ville ikke sittet på med deg, det er utrygt for alle parter. Den eneste måten å bli vant til briller på, er å ha de på seg. Og å akseptere at man må bruke de.

Back
Topp