Hvordan bli flink

Oktoberjenta

Elsker forumet
Hvordan ble du flink til å strikke?
Har så lyst å bli super flink.

Vært på garnbutikker og fått hjelp til enkle oppskrifter , også strikker jeg plagget, det blir ikke fint og jeg gir opp. Også blir det liggende. Oppskrifts heftene blir ikke brukt for alt virker så vanskelig å forstå. Men er jo så mye fine plagg i feks dale heftene, og som oftest finner jeg kanskje 1-2 plagg i hver hefte som kanskje er enkel nok for meg.

Fortell meg hvordan du gikk frem til å bli flink? Skjønner jo at øvelse gjør mester, men får det bare ikke til

Hvordan ble du flink til å strikke?
Har så lyst å bli super flink.

Vært på garnbutikker og fått hjelp til enkle oppskrifter , også strikker jeg plagget, det blir ikke fint og jeg gir opp. Også blir det liggende. Oppskrifts heftene blir ikke brukt for alt virker så vanskelig å forstå. Men er jo så mye fine plagg i feks dale heftene, og som oftest finner jeg kanskje 1-2 plagg i hver hefte som kanskje er enkel nok for meg.

Fortell meg hvordan du gikk frem til å bli flink? Skjønner jo at øvelse gjør mester, men får det bare ikke til

Hehe... Du er nok inne på noe når du sier øvelse gjør mester :) jeg har vært så heldig å ha en mor som alltid har strikket og jeg har holdt på med det siden jeg var lita...

Mange av mønstrene kan være vanskelig å forstå, men finnes en del bøker etc som har enkle mønster også... Og så handler det om å prøve å prøve til man til slutt forstår hva som egentlig står i de der mønstrene.., for etterhvert som du strikker mer forstår du og husker du mer hvordan ting gjøres også :)

Og så kan man jo spørre på butikken eller her inne om man står fast :)

Finnes også en del instruksjonsvideoer på nettet hvor man får se hvordan det skal gjøres :)

Hehe... Du er nok inne på noe når du sier øvelse gjør mester :) jeg har vært så heldig å ha en mor som alltid har strikket og jeg har holdt på med det siden jeg var lita...

Mange av mønstrene kan være vanskelig å forstå, men finnes en del bøker etc som har enkle mønster også... Og så handler det om å prøve å prøve til man til slutt forstår hva som egentlig står i de der mønstrene.., for etterhvert som du strikker mer forstår du og husker du mer hvordan ting gjøres også :)

Og så kan man jo spørre på butikken eller her inne om man står fast :)

Finnes også en del instruksjonsvideoer på nettet hvor man får se hvordan det skal gjøres :)
Ja er vel kun det som må til. Tror bare jeg er veldig utålmodig. Vil se resultatet med en gang og leser ikke oppskriften så nøye, tror jeg skjønner det og bare kjører på. Deretter finner jeg ut at det ikke stemmer og må rekke opp alt igjen og blir kjempe irritert :p men er sikkert det som må til for at man lærer

Ja er vel kun det som må til. Tror bare jeg er veldig utålmodig. Vil se resultatet med en gang og leser ikke oppskriften så nøye, tror jeg skjønner det og bare kjører på. Deretter finner jeg ut at det ikke stemmer og må rekke opp alt igjen og blir kjempe irritert :p men er sikkert det som må til for at man lærer

Er sikkert det :) men ingenting som er mer irriterende og demotiverende enn å strikke og så måtte rekke opp igjen da :)

Jeg lærte å strikke via YouTube og diverse blogger/hobbyforum.

Er sikkert det :) men ingenting som er mer irriterende og demotiverende enn å strikke og så måtte rekke opp igjen da :)
Ikke sant. Off :( får bare prøve videre jeg. VIL bli flink og kunne strikke mange fine plagg til barna og barnebarna :p
Jeg lærte å strikke via YouTube og diverse blogger/hobbyforum.
Hva begynte du å strikke da? Luer, sokker og sånt før du gikk over til gensere og deretter mer avansert med mønster eller? Her har jeg bare lyst å begynne rett på alt det vanskelige:p er så mange fine plagg. Men burde jo ikke gjøre det.

Øvelse gjør mester :) og hvis du ikke har noen som kan hjelpe deg, så er det mange flinke strikkere her inne som kan hjelpe deg :)

Øvelse! Det er dessverre nøkkelen til det meste.
Jeg brukte YouTube mye for å lære teknikker. Lærte å hekle via YouTube og.

Ikke sant. Off :( får bare prøve videre jeg. VIL bli flink og kunne strikke mange fine plagg til barna og barnebarna :p

Hva begynte du å strikke da? Luer, sokker og sånt før du gikk over til gensere og deretter mer avansert med mønster eller? Her har jeg bare lyst å begynne rett på alt det vanskelige:p er så mange fine plagg. Men burde jo ikke gjøre det.

Skappel genser til barne er feks en grei ting å starte med.
Husker ikke hva jeg startet med, sjal tror jeg..var i 2003.

Youtube og drops (garnstudio) sine teknikkvideoer er kjempefine å bruke.

Start med noe kjempeenkelt. For øvelsens del.

Hva kan du strikke? Kan du rett og vrangmasker, kommer du veldig langt. En hue eller pannebånd er greie prosjekter. Er du fersk, ikke ta noe med flere farger med en gang. Kan du vrangmasker,kan du heller strikke et panneband i perlestrikk:) og ensfarget:)

Jeg begynte enkelt. Huer, grytekluter, kun rettmasker på kopptuer, så kluter med vrangmasker. Så mønster, og så hullmønstre og mer avanserte. Genser kan du begi deg ut på etter noen småprosjekter. Lurt å lage små ting først. God trening, og du ser resultatet fort. Det er lite, og greit for å bli vant til nye mønstre og teknikker.

Kluter er veldig greit å strikke. Av bomullsgarn. Bittamis design for strikkelystne er en facebookside som har mange flotte og gratis mønstre på kluter. Noen enkle, noen avanserte.

Sokker lærte jeg meg etter både gensre med masse mønster og fletter i plagg. Synes hælfellingen og å plukke opp masker så vanskelig ut. Men alt læres:)

Mange starter med sokker og tenker at det er lite og enkelt, og så anser man en genser for å være stort og vanskelig... Men sannheten er vel at sokker er egentlig ganske avansert da du skal strikke hælen...

Er nok smart å starte på noe enkelt som kluter etc for å få teknikken inne og så kan man for eksempel strikke en babygenser... Det er jo et lite plagg :)

Back
Topp