Jeg vet ikke om det er betryggende, men aller oftest skjer revning som en følge av ulike faktorer, men først og fremst at man er genetisk disponert for det. Jeg spirte jordmor under min forrige fødsel og hun sa at noen revner en del mens andre ikke revner noe særlig av helt samme type fødsel.
Jeg legger ved litt info til deg. Også kan jeg legge til at jeg har hatt 1 fødsel hvor jeg ble klippet fordi babyen måtte forløses med vakuum. Fikk da ingen andre rifter enn dette klippet. Det gjorde ganske vondt i noen uker etterpå, men grodde fint og hadde ikke noe å si for lekkasje av noe slag, men siden muskulatur ble klippet over måtte jeg trene veldig opp bekkenbunn og knipemuskulatur lenger etterpå enn da jeg ikke bli klippet. Jeg kjente ingenting av klipp, fikk lokalbedøvelse, og visste ikke at de klippet før etter fødsel. Udramatisk opplevelse for meg.
Deretter har jeg hatt en setefødsel hvor jeg kun fikk en bitteliten 1. gradsrift som ble sydd med et sting eller to. Jeg er altså ikke disponert for å revne. Den gode nyheten for deg er at jordmødre er rå på å forebygge rifter
«Forebygging av fødselsrifter
Det er lagt ned et betydelig arbeid i Norge for å forebygge grad 3 og 4 rifter hos kvinner som føder. Dette har resultert i at forekomsten er halvert fra 2005 og til i dag. I 2018 var prosentandelen på slike rifter 1,6 % i Norge.
Veiledning og støtteteknikk
I siste del av fødselen er det nødvendig at kvinnen og fødselshjelper har god kommunikasjon slik at den fødende kan bli veiledet i hvordan det er gunstig å trykke og puste. Det er ikke alltid så lett å følge råd og veiledning når barnets hode presser på i skjedeåpningen, men det er viktig og ha fokus på dette.
Når barnets hode skal trykkes ut gjennom bekkenbunnen og skjedeåpningen, vil jordmor være aktivt støttende med begge hendene sine. Den ene hånden bremser hodets hastighet og den andre hånden støtter mellomkjøttet (perineum) med såkalt «finskegrepet». Finskegrepet er en støtteteknikk som innebærer at fødselshjelper støtter vevet mellom skjeden og endetarmen med en hånd, samtidig som den andre hånden styrer farten på barnets hode og skulder.
På de aller siste riene er det ønskelig at barnet blir ført sakte frem slik at barnets hode/panne er synlig og blir stående slik over en ri eller to. Dette bidrar til at vevet tøyes slik at faren for større rifter reduseres. Dette gir gjerne en intens smerte, men smertene gir seg imidlertid i det barnets hode er født.
For at fødselshjelperen skal kunne støtte og observere mellomkjøttet, er fødestilling av betydning. Det er flere fine fødestillinger som gir god oversikt over mellomkjøttet, for eksempel halvt sittende i fødeseng, liggende på siden hvor kvinnen får hjelp til å støtte benet eller knestående. Fødselshjelper vil veilede undeveis for å finne en god fødestilling.»
Kopiert herfra og her finner du mer info. Snakk med jordmor om frykten din på en time så får du mer info
I forbindelse med fødsel er det vanlig at det oppstår rifter i fødselskanalens vev. Fødselsrifter kan oppstå i skjedeveggen, i slimhinnene i skjedeinngangen og ved urinrørsåpningen, i små og store kjønnslepper og i mellomkjøttet. Etter fødsel blir vevet innenfor og utenfor skjedeinngangen...
nkib.helsekompetanse.no