Hvordan behandle eksem/tørr hud på små barn??

• Trådstarter Trådstarter MaseMamma09/11
  • Opprettet Opprettet
M

MaseMamma09/11

Guest
Hei dere! Har veldig lite erfaring med eksem og tørr hud så jeg spør dere:

Datteren min på 21 mnd har fått fryktelig tørr og litt rødblusset hud på ben, mage og armer. På hendene er det enda tørrere, og huden begynner å bli veldig grov/ru og er rød. Hun klager mye på hendene når vi hår fra bilen til barnehagen, så skjønner nå at hun kanskje må ha på votter også på kjappere turer ut?! Hun hater jo selvfølgelig votter da:(

Men hva skal jeg bruke? Hvor ofte? Hvor mye?
Trener masse innspill her, er helt lost på dette området! Kremene vi har her hjemme fra før er kuldekrem, apo base og zinksalve...er det noe av det vi kan bruke?

Et ekstra spm: hva bruker dere til barn som stadig er rød i rumpa, og spesielt de som er røde inni tissen? 3 åringen klager stadig på svie og vondt i tissen og hun er alltid rød og blank der. Hun bruker kun bleie om natta.

Håper på gode og informative svar:)

Vi har brukt Lipikar balm up på rød og tørr hud/atopisk eksem. Veldig fornøyd med den, men den kan svi litt med en gang hvis huden er veldig sår. Apobase med olje har vi også brukt.
Mot sår rumpe er Inotyol en veldig bra salve, men husk å fjern den med olje før du fører på et nytt lag. Zink kan ofte tørke ut huden har jeg erfart.

Locobase synes jeg fungerer utmerket på tørr eksemhud. Smører på etter behov, ofte morgen og kveld.

Angående sårhet nedentil kan du prøve potetmel. Strø på før du tar bleia på, det slår all verdens zinksalver:) Eventult fungerer Bepanthen bra.

zink er ment til å tørke ut så hold deg unna;) men kjøpte en krem på apotek; husker ikke navn, som var for ekstrem tørr hus og lett eksem..den er kjempe god:)

Jeg bruker miniderm 20 % på mitt barn med atopisk eksem ( mild utgave) . FUnker veldig bra :) SMører 4-5 ganger om dagen, og det er det som må til... Smøre, smøre og smøre. Fikk beskjed om å smøre så mange ganger av lege. I hvert fall nå som det er så kaldt.

Locobase virker bra for mini :) og kuldekrem før vi går ut, på ansikt og hender :)

Apobase (den rød) er veldig god, den bruker vi på kroppen.
Avene (en liten hvit tupe) bruker vi på kinnene og de tørreste flekkene. Synes den er veldig bra.

Til rumpa anbefaler jeg Inotyol :)

Bare husk å ikke ta med ungen ut etter du har brukt disse kremene, de inneholder vann.

Når de er ute brukes SebaMed kuldekrem, veldig fornøyd.

Her har det hjulpet mye at vi ikke bruker ull innerst hele tiden (kun ute), kuttet ut såpe(bruker olje, bruker selvsagt håndsåpe) og at vi smører godt med Apo Base.

Bruker masse locobase her:-) synest den fungerer bra:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Og ja, tulla mi bruker heller ikke ull helt innerst :) Etter jeg sluttet med det har det blitt MYE bedre, omtrent over natta.

Her går det i vitapan (fåes kjøpt på apoteket og er mye bedre enn locobase sies det) og "bryst krem" på min 4åring med samme problemet :) virker veldig bra begge dele !! :)

Her er det kun A-derma exomega som fungerer. Aderma olje i badebalja (bader kun to ganger per uke) og aderma balm smøres på morgenen og kvelden.

Bruker også parfymefritt vaskemiddel og skyllemiddel.

Ved større utbrudd smører vi med hydrokortison.

Eldste min (på snart 3) har vært plaget med atopisk eksem siden han var veldig liten. Må bare smøre, smøre, smøre. Vi har prøvd alle mulig forskjellige kremer. A-Derma exomega og ApoBase (rød) funket en periode, nå er vi mest fornøyd med L'Occitane body butter. Smører hver morgen og kveld, og oftere innimellom, ved behov. Vi bruker hydrokortison (fått på blå resept) når det er på det verste. Weleda kuldekrem på kalde vinterdager. Sjekk vaskepuler/skyllemiddelet du bruker. Her er de ikke noe problem å bruke ull rett på kroppen. Han er verre på sommeren enn på vinteren.

Takk for masse gode tips!!!
Den apobase kremen vi har er blå tube, hva er forskjell på blå og rød?

Ang bading så bader hun 2 ganger i uka, og da med såpe og shampo/balsam. Og hun bruker ull innerst hele vinteren. Dog har hun aldri hatt tørr hud/eksem før, så må vel være kulda eller? Det har vært -15 til -22 her de siste par ukene. Har ikke vært mye ute, men må jo til og fra bhg og sånt!

Ang olje i badevannet så kan jeg ikke bruke det. Hun har langt hår som må vaskes godt(matrester og annen gørr i håret), og olja gjør håret kjempe fett!

L'occitaine (??!) er jo et kjempe godt merke. Men er det parfymefritt? Og koster det mye?

Ser ut til at locobase er noe de fleste anbefaler. Av kuldekrem har jeg ceridal, den er vel grei?

Frøkna vår på 7.5 mnd har eksem på mage, rygg, ben, ansikt og litt på bena. Lipikar baume ap fra La Roche Posay er super! Tok mye av eksemet bare etter en smøring. Storebror er også omtrrent kvitt sitt utslett etter at han begynte å bruke den.

ellers er aderma exomega også ett alternativ..

til rompa; inotyol eller bephanten

Grunnen til at hun er rød i rumpa/tissen kan være p.g.a bleiene dere bruker, kanskje hun reagerer på de. Prøvd å bytte bleiemerke?

Har dere vært hos legen med henne? kan være greit å la legen ta en titt på eksemet, og kanskje teste henne for allergi.
Kan godt være det bare er kulda som gjør huden hennes tørr.

På apoteket får du kjøpt (reseptfritt) mildison eller hydrokortison som du kan smøre på huden hennes når den blir rød (altså ikke på rumpa/tissen, men ellers på kroppen).
Men merk at det ikke er bra å bruke det for mye. Så om hun er veldig plaget ville jeg heller fått salve hos legen (f.eks locoid).
På den tørre huden hennes kan du bruke Decubal (fuktighetskrem).

Det er viktig å smøre henne med fuktighetskrem ihvertfall hver gang hun har badet/dusjet.
Og kanskje hver dag før hun legger seg, og før hun går i barnehagen?

Locobase synes jeg fungerer utmerket på tørr eksemhud. Smører på etter behov, ofte morgen og kveld.

Angående sårhet nedentil kan du prøve potetmel. Strø på før du tar bleia på, det slår all verdens zinksalver:) Eventult fungerer Bepanthen bra.
Signerer denne.. :)

Back
Topp