Hvordan bedre eggkvaliteten?

Dizzy

Glad i forumet
Assistert-jentene
Noen som vet om vektnedgang kan bedre eggene? Har BMI på 30, og vurdere å ta neste forsøk i Januar og få gått ned en del kilo. Men gidde jo ikke om det er uten betydning. Erfaringer?

Eventuelt andre tips?
 
Jeg fikk beskjed av min klinikk at det ikke var noe jeg kunne spise for å bedre/forverre eggkvaliteten. Samtidig har jeg som har bmi 30 fått beskjed at det er kun pga faren for økt sja de for SA det er vektgrense.
Lykke til :flower
 
Vi hadde 3 forsøk på 6 måneder. Eggene mine hadde bedre kvalitet på det siste enn første.
Fikk metformin, som gjorde at jeg klarte/måtte spise bedre. Tror jeg fikk det på bakgrunn av mistanke om svak insulinresistens, uten å si noe sikkert. Ellers gikk jeg endel turer på den tiden. Gikk ned 5-6 kg det halvåret og hadde bmi på 32. Ble gravid på det tredje forsøket.

Tenker det skader jo ikke å gå ned i vekt hvis det gjør at du føler deg bedre og får bedre helse av det.
 
Ser at noen tar q10 for å bedre eggkvalitet, og leser at noen forskninger støtter det. Har ikke prøvd selv og har ikke noe mer kunnskap ang det, men kan vel ikke skade å prøve. :)
 
Henger meg på her jeg, da jeg tydeligvis har ganske sådårlig eggkvalitet. Skal starte med Q10 pluss folat. Så tar jegitillegg omega3 og multivitaminer. Bare at vekta mi er andre veien. Sliter med å gå opp.. skal starte opp med hormoner igjen i november.
 
Omega 3, sink og magnesium er viktig for fertiliteten. Middelhavskosthold med fisk, hvitt kjøtt, frukt og grønt og sunne fettsyrer er bra. Ikke ha i seg for mye karbohydrater og sukker. Sukker skaper betennelsestilstander i kroppen. Jeg har lest studier som viser til at dersom mor har høyt blodsukker tidlig i graviditeten, allerede ved unnfangelsen (eller innsett av embryo ved IVF) så øker dette risikoen for at barnet får helseproblemer.

Man bør unngå mat som har tilsatt A-vitamin i retinolform, da dette kan skade barnet. Derfor må man passe på at man ikke har i seg vitaminer som har en slik variant av A-vitamin. Og det er derfor heller ikke bra å ta tran når man forsøker bli gravid.
 
Henger meg på her jeg, da jeg tydeligvis har ganske sådårlig eggkvalitet. Skal starte med Q10 pluss folat. Så tar jegitillegg omega3 og multivitaminer. Bare at vekta mi er andre veien. Sliter med å gå opp.. skal starte opp med hormoner igjen i november.

Det kan være tilfeldig, men forrige IVF runde tok jeg Q10, var tredje forsøk. Da ble jeg gravid, men mistet dessverre. Fikk også bedre kvalitet på embryoene.

Byttet samtidig fra Gonal F til Menopur så kan jo være det også:)
 
Henger meg på her jeg, da jeg tydeligvis har ganske sådårlig eggkvalitet. Skal starte med Q10 pluss folat. Så tar jegitillegg omega3 og multivitaminer. Bare at vekta mi er andre veien. Sliter med å gå opp.. skal starte opp med hormoner igjen i november.

Q10 er det forskjell på tilskuddene eller er det bare å kjøpe det som det står q10. Verdt å prøve ut!
 
Back
Topp