Hvordan bearbeide fødselen?

Kolibrien_

Betatt av forumet
MayDay2021
Jeg kjenner på bitterhet og sorg når jeg tenker på fødselen min. Gråter ofte en skvett. Alt det jeg ønsket å unngå/ikke ønsket at skulle skje, skjedde. Følte ikke at de leste fødebrevet mitt ordentlig eller tok meg seriøst ang. angsten.

Det verste var en hardhendt mannlig gynokolog som absolutt skulle undersøke meg under en pressrie. Holdt på å krepere av smerte av å måtte ligge på rygg og trengte ikke at noen rotet der inne i tillegg. Ropte at han skulle stoppe, men det gjorde han ikke. Følte det som et overgrep. Hulkgråt og skrek. Var ikke et tegn til medlidenhet. Skulle tatt tak i det da jeg var på barsel for to dager siden, men hadde nok med alt annet.

Hva ville dere gjort? Sende inn en klage for at man selv kan føle seg litt bedre og legge dette bak seg?
 
Uff - det hørtes ikke greit ut!
Jeg ville absolutt sendt inn en klage. Man skal virkelig ikke føle noe form for overgrep eller at noe gjøres uten samtykke under en fødsel! Eller generelt for den saks skyld!

Håper det går bra med deg ❤️
 
Det finst jo ikkje greit i det heile tatt. Helsepersonell har ikkje lov til å undersøke deg utan ditt samtykke, så det der ville eg absolutt meldt inn!
 
Ville først tatt en prat med kommunejordmor/ lege som har fulgt deg opp i svangerskapet, du får kanskje jm på hjemmebesøk en av de nærmeste dagene? Fortell om opplevelsen og ja vurder å klage på hendelsen, det skal ikke være sånn :-(
 
Så utrolig vondt at fødselen din ble slik, og at du sitter igjen med disse følelsene av det som skulle vært en så stor, fin opplevelse - jeg ville absolutt ha sendt inn klage på dette. Som det er nevnt over, helsepersonell har ikke lov til å undersøke uten ditt samtykke, og gir man beskjed om at de skal stoppe, så skal de gjøre nettopp det. Ville også bedt om en samtale med jordmor og hjelp til å bearbeide opplevelsen og inntrykkene du sitter igjen med. Håper det går bra med deg :Heartred
 
Du bør absolutt sende inn en klage til sykehuset på en slik opplevelse. Du er en stoppfunksjon, og det betyr at når du sier stopp så betyr det stopp. Alt annet er et overgrep og når du trekker tilbake et samtykke til en undersøkelse så skal man stoppe med en gang. Samtykket er heller ikke gyldig dersom du følte deg presset til å gi det eller du ikke var godt informert i forkant av undersøkelsen. Jeg ville bedt om en samtale med en jordmor på sykehuset du fødte på, helst en som driver med fødselsforberedende samtaler, for de kan også hjelpe deg med å bearbeide følelsene og opplevelsen rundt fødsel.
 
Send inn klage, til alle du kan klage til sykehuset, pasientombudet og statsforvalter (fylkeskommunen). Jeg hadde faen meg også sendt inn en anmeldelse på legen! Få henvisning til psykolog så du får bearbeidet hendelsen.
 
Tusen takk for så mange svar!:Heartred

Det er 8 dager siden jeg fødte, og får hjemmebesøk av jordmor i morgen. Kjenner at jeg må gjøre noe med dette, ihvertfall. Selv om jeg lett tenker at jeg sikkert overreagerer eller opplevde det annerledes enn legen. Men samtidig, dette var slik jeg opplevde det! Og det var så hinsides vondt! Hjelpes. Det var heller ikke noe som tilsa at ungen måtte ut fort eller noe. Hun hadde det fint hele veien. Han var også hardhendt da han undersøkte meg tidligere i fødselen. Ble så stresset hver gang han kom inn i rommet etter det at riene dabbet av.
 
Jeg vil på ingen måte si at du har overreagert, du ga klare beskjeder, som ikke ble møtt. Jeg tenker at det eneste som betyr noe her, er hva opplevelsen gjorde med deg og hva du satt igjen med. Du er i din fulle rett til reaksjonen og eventuelle handlinger du velger å gjøre :Heartred
 
Tusen takk for så mange svar!:Heartred

Det er 8 dager siden jeg fødte, og får hjemmebesøk av jordmor i morgen. Kjenner at jeg må gjøre noe med dette, ihvertfall. Selv om jeg lett tenker at jeg sikkert overreagerer eller opplevde det annerledes enn legen. Men samtidig, dette var slik jeg opplevde det! Og det var så hinsides vondt! Hjelpes. Det var heller ikke noe som tilsa at ungen måtte ut fort eller noe. Hun hadde det fint hele veien. Han var også hardhendt da han undersøkte meg tidligere i fødselen. Ble så stresset hver gang han kom inn i rommet etter det at riene dabbet av.

Det er din kropp og din opplevelse, ikke legen sin! Legen SKAL ta hensyn til deg og dine tilbakemeldinger, og det er ikke gjort her. Det er lett å føle at man underdriver, men det trenger du ikke <3 du har din fulle rett til å føle på det du føler på og å si ifra om at det var ugreit.
 
Back
Topp