Hvordan øke melkeproduksjonen?

Kaffekanna

Elsker forumet
Junibollene 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Jeg fødte for 2 1/2 uke siden, og produserer alt for lite melk. Fikk pumpe først på søndag, så har brukt den i rett over 3 dager. Ikke særlig økning ennå, så lurte på om det var noe annet jeg kan gjøre? Pumper og ammer så mye som mulig, ikke stresset, sover, spiser og drikker mer enn nok.

Først av alt, hvorfor vet/tror du at du har for lite melk?

Hvor ofte ammer du, natt og dag? Og hvor ofte pumper du?

Det er lenge siden jeg har ammet nå (min yngste er ferdig i andre klasse) og heller enn min synsing vil jeg heller anbefale deg å lese deg opp på ammehjelpen sine hjemmesider

Jeg fødte for 2 1/2 uke siden, og produserer alt for lite melk. Fikk pumpe først på søndag, så har brukt den i rett over 3 dager. Ikke særlig økning ennå, så lurte på om det var noe annet jeg kan gjøre? Pumper og ammer så mye som mulig, ikke stresset, sover, spiser og drikker mer enn nok.

Pumpe mye på natt om du ikke ammer hele natten. Er da man øker mest. Etter et økedøgn vil det uansett ta et par dager før det kommer mer melk

Først av alt, hvorfor vet/tror du at du har for lite melk?

Hvor ofte ammer du, natt og dag? Og hvor ofte pumper du?

Det er lenge siden jeg har ammet nå (min yngste er ferdig i andre klasse) og heller enn min synsing vil jeg heller anbefale deg å lese deg opp på ammehjelpen sine hjemmesider
Han går ikke opp i vekt, «klager» på at han er sulten. Mår jeg tømmer brystene ved pumping får jeg under 20ml totalt. Han får ikke tømt brystene når han suger, så får nok mindre enn 20, og han trenger mellom 60-100ml per måltid. Helsestasjonen har gitt meg erstatning.

Ammer hele tiden føler jeg, når han vil ha, minst 10* per dag, pumper så mye jeg kan i mellom. Har lest mye på ammehjelpen :) Er bare litt rådvill, håper det går seg til

Han går ikke opp i vekt, «klager» på at han er sulten. Mår jeg tømmer brystene ved pumping får jeg under 20ml totalt. Han får ikke tømt brystene når han suger, så får nok mindre enn 20, og han trenger mellom 60-100ml per måltid. Helsestasjonen har gitt meg erstatning.

Ammer hele tiden føler jeg, når han vil ha, minst 10* per dag, pumper så mye jeg kan i mellom. Har lest mye på ammehjelpen :) Er bare litt rådvill, håper det går seg til
Du får ut mye mindre med pumpe enn babyen får ut, så han får nok ut mer enn 20 altså. Men klart, går ikke ungen opp i vekt så må det tiltak til.

Jeg hadde en runde med ei som ikke gikk nok opp i vekt, eller sto stille, eller gikk ned, eller hva det enn va, men hun var litt eldre, hun var et par mnd gammel. (Detaljene er litt uklare for meg, hun er 12 år gammel nå (og fortsatt undervektig, for øvrig, men det er en annen sak)

Men det gikk i å amme hyppig, og lenge, la henne suge ut så mye som mulig av den fete melka på slutten, jeg mener jeg også begynte på den siden jeg hadde sluttet på, først, ved neste amming, sånn for å tømme den "helt" før vi gikk over på andre siden. Jeg har ikke egentlig hatt for lite melk noen gang da, heller tvert imot, men jenta hadde ikke tid til å ligge lenger enn bare stille den første tørsten, fettet er i den melka som kommer til slutt. (vi hadde en runde på sykehuset med RS i forkant av dette, så det var mye styr med måltidsveiing og stress og høye skuldre på mor også, som nok fot hadde en finger med i spillet)

Vi har alltid samsovet med babyene så hypping nattamming var også praktisert. Det er faktisk ikke slemt å vekke en baby for å gi den det beste den vet. Nattpumping om ikke nattamming ofte nok, men du har jo en nyfødt, de skal spise ofte. SÆRLIG de som ikke går nok opp i vekt.

Og husk at tillegg en kortere eller lenger periode (eller hele tiden) er heller ikke et nederlag, du er en god mor uansett. Men de ter mye enklere å slippe da, puppen har jo ferdig varm melk serveringsklar uten noe stress. Så d jeg fikk beskje dom at om hun ikke hadde gått opp til neste kontrollveiing etter en uke, så måtte hun ha tillegg, ja da la jeg ned en durabelig innsats i å amme henne opp i vekt for å slippe, for e er så mye enklere, synes jeg. (særlig sidne jeg altså alltid har tt nok melk, med eldste hadde jeg for mye, med yngste donerte jeg melk til melkebanken)

Jeg produserte også for lite melk. Eller gjør det fortsatt. Etter kort tid orket jeg ikke stresst med amming og pumping dag og natt, så landet på delamming her. Her ammer jeg alltid før og mellom flaskene, men droppet pumpinga. Han er straks 8 uker og produksjonen min har økt en del siste ukene uten å pumpe. Så om du holder ut maset med pumpinga så burde produksjonen øke etter hvert. Men det kan ta litt tid. Så man må ha litt tålmodighet. Men ja, nattamming og nattpumping er visst da man produserer mest. Hvis ikke er delamming også supert :Heartred

Pumping sier ikke stort om melkemengden du har(lite eller ingen melk ved pumping kan også bety at pumpa ikke passer brystet ditt) . Anbefaler som Sara sier, å lese deg opp på ammehjelpen. De første ukene bor gjerne baby på puppen :)

Jeg hadde mye trøbbel med amming med nr. 2 og 3, men endte opp med fullamming på alle 3 likevel. Fikk også god støtte på sykehuset med nr. 3 hva gjelder ammingen, da jeg endte opp med komplikasjoner som gjorde at jeg ikke kunne amme på over 2 uker da baby var nyfødt. Fordelen var at den påbegynte sårheten da fikk roet seg, og jeg dermed kunne la babyen "bo på puppen" etter det. For meg har ammingen vært superviktig, så erstatning har ikke vært noe alternativ annet enn i en overgangsfase. Det har nok hjulpet når jeg har møtt den største motgangen. Jeg er selv flaskebarn. Mamma ga opp ammingen etter 2mnd. fordi hun følte jeg ikke ble fornøyd. For henne var det greit. For meg hadde det vært et altfor stort nederlag, så det er godt det finnes alternativer :)

Har ikke prøvd det selv men fastlegen min nevnte for meg at de kan skrive ut afipran(kvalmestillende) til mødre som sliter med produksjonen. Den kan visst nok bidra med å bedre produksjonen en del pga medikamentets bivirkning. Men leser samtidig i felleskatalogen at det ikke anbefales å bruke afipran ved amming. Så vanskelig å vite. IMG_7196.jpeg

For meg funker faktisk amme-te! Men kjøp den uten fennikel, det er visst uklart om det er bra for baby eller ikke. Kjøpt på helsekost:)
Ellers spiser jeg mye havregryn. Det er vel omdiskutert om dette faktisk funker, men jeg merker at jeg får mer melk av det :)

Back
Topp