Han går ikke opp i vekt, «klager» på at han er sulten. Mår jeg tømmer brystene ved pumping får jeg under 20ml totalt. Han får ikke tømt brystene når han suger, så får nok mindre enn 20, og han trenger mellom 60-100ml per måltid. Helsestasjonen har gitt meg erstatning.
Ammer hele tiden føler jeg, når han vil ha, minst 10* per dag, pumper så mye jeg kan i mellom. Har lest mye på ammehjelpen

Er bare litt rådvill, håper det går seg til
Du får ut mye mindre med pumpe enn babyen får ut, så han får nok ut mer enn 20 altså. Men klart, går ikke ungen opp i vekt så må det tiltak til.
Jeg hadde en runde med ei som ikke gikk nok opp i vekt, eller sto stille, eller gikk ned, eller hva det enn va, men hun var litt eldre, hun var et par mnd gammel. (Detaljene er litt uklare for meg, hun er 12 år gammel nå (og fortsatt undervektig, for øvrig, men det er en annen sak)
Men det gikk i å amme hyppig, og lenge, la henne suge ut så mye som mulig av den fete melka på slutten, jeg mener jeg også begynte på den siden jeg hadde sluttet på, først, ved neste amming, sånn for å tømme den "helt" før vi gikk over på andre siden. Jeg har ikke egentlig hatt for lite melk noen gang da, heller tvert imot, men jenta hadde ikke tid til å ligge lenger enn bare stille den første tørsten, fettet er i den melka som kommer til slutt. (vi hadde en runde på sykehuset med RS i forkant av dette, så det var mye styr med måltidsveiing og stress og høye skuldre på mor også, som nok fot hadde en finger med i spillet)
Vi har alltid samsovet med babyene så hypping nattamming var også praktisert. Det er faktisk ikke slemt å vekke en baby for å gi den det beste den vet. Nattpumping om ikke nattamming ofte nok, men du har jo en nyfødt, de skal spise ofte. SÆRLIG de som ikke går nok opp i vekt.
Og husk at tillegg en kortere eller lenger periode (eller hele tiden) er heller ikke et nederlag, du er en god mor uansett. Men de ter mye enklere å slippe da, puppen har jo ferdig varm melk serveringsklar uten noe stress. Så d jeg fikk beskje dom at om hun ikke hadde gått opp til neste kontrollveiing etter en uke, så måtte hun ha tillegg, ja da la jeg ned en durabelig innsats i å amme henne opp i vekt for å slippe, for e er så mye enklere, synes jeg. (særlig sidne jeg altså alltid har tt nok melk, med eldste hadde jeg for mye, med yngste donerte jeg melk til melkebanken)