De første riene er ikke vonde, kan kjennes som mensenkramper.
Smerter kan forsterkes av at man er sliten, redd, sliten og blir umotivert og lignende men det er nok mer snakk om at riene faktisk blir mer intense ettersom man kommer lenger inn i fødselen og da blir de mer effektive
Man kan tenke seg når man har vært forstoppet lenge og må på do. Det samme blir det på en måte med å skulle føde en baby. Du har vært fostoppet I nesten 10 måneder og så skal denne babyen på rundt 3 kg og 50 cm ut.
Man tenker kanskje at det er vondt fordi det er mye baby som skal igjennom et relativt lite hull, det også men det er riene (musklene i mage regionen som presser babyen lenger ned for hver rie og det er ganske mye mer intensitet i det enn når tarmene presser sitt nedover for at det skal komme ut. I ettertid ser jeg at følelsen av rier gir veldig mening
Jeg lagde meg selv en liten liste for å ha litt mer oversikt over hva og hvorfor ting skjedde.
1. del av fødsel er åpningsfasen da livmormunnen skal mykne og bli kort og man skal begynne å få åpning.
2. del av fødselen er frigjøringsfasen som består av en aktiv og en passiv del.
- Passiv del, varer frem til man har 3-4 cm åpning. Da har man ofte rier som kommer uregelmessig og ikke så lenge om gangen. Noen kan føle på at det er vonde rier, andre føler ikke større ubehag enn ved mensenkramper. Veldig individuelt.
-Aktiv del, fra 4 - 10 cm åpning. Det er da man er i aktiv fødsel og riene er intense og smertefulle siden babyen plir presset nedover i bekkenet og i fødekanalen. Dette er tidspunktet mange som ønsker smertelindring får tilbud om det og/eller spør om det.
Noe som heter overgangsstadiet er fra man har 7-8 cm til full åpning på 10 cm. Det er ofte den tøffeste og vondeste delen av fødsel men den aller korteste.
3 del av fødselen er utdrivningsfasen. Det er når babyen skal fødes ut. For de med smertelindring som epidural har man kanskje ikke kjent smerte fra rier på noen timer, noen kjenner pressriene mens andre kjenner absolutt ingenting til dem og må få beskjed av jordmor når de skal presse og stoppe. Man vil alltid kjenne "the ring of fire" som de så pent men veldig godt beskrevet men da er et kun et-to press fra at babyen faktisk er ute.
4. del er når morkaken skal ut og man skal (kanskje) sys litt.
For min del ble det mer og mer intenst jo lenger jeg kom i fødselen og værst når jeg var i aktiv fødsel 5 cm. Fikk epidural og fra og med da så kjente jeg absolutt ingenting til riene frem til babyens hode sto i åpningen under en rie, pustet meg igjennom den (man skal ikke trykke om man ikke får beskjed om det) og på neste rie kom hun ut. Kjente ingenting til at morkaken ble født (kom ut henter det vel heller hehe) og heller ingenting til at jeg ble sydd selv om jeg ble sydd både lenge (over en time) og nøye. Jeg kjente heller ikke noe etter rier som noen sier de kjenner, tror det også var takket være epiduralen.
Alt i alt en kjempefin fødsel, kunne født årlig om jeg fikk epidural i det jeg kom inn døra