Hvor tungt er trygt å bære?

Aldri fått beskjed om at det er begrensinger på bæring i noen av mine svangerskap, tror jeg spurte jordmor da jeg ventet første, og hun mente dette er noe som henger igjen fra gammelt av. Så sant man bruker sunn fornuft, da selvsagt!
 
Et lite innspill fra fysioterapeuten min som er spesialisert på kvinnehelse: Knipeøvelser er kjempeviktig, spesielt under og etter svangerskapet. Et svangerskap svekker bekkenbunnen og man får større risiko for fremfall og urinlekkasjer. Dette gjelder også bodybuildere og folk som løfter mye tungt. Hun mener man ikke skal løfte tyngre enn at man klarer å knipe under hele løftet. Klarer man ikke det, er det for stor belasting for bekkenbunnen, men den kan også trenes opp.
 
Jeg trener som normalt, har ikke tenkt at dette er en greie i det hele tatt! Dette må jeg sjekke opp nærmere :facepalm:
 
link - Det var en studie i danmark som konkluderte med det. Jeg er mer forsiktig denne gangen. Det kan selvfølgelig være helt tilfeldig, men et par dager før jeg spontanaborterte i høst bar jeg sykt mye og tungt for vi holder på å pusse opp og jeg bar sinnsykt mye stein hah. Så denne gangen tenker jeg det ikke kan skade å la andre ta de tunge løftene.
 
Deilig diskusjon med mange synsvinkler det her altså!! ❤️ Jeg har selv inntrykk av at det kommer veldig an på utgangspunktet til den enkelte, hvilken form man hadde før graviditeten, andre underliggende sykdommer evt, tidligere historikk med mist, og spesielt styrken til bekkenbunnen som @Mimmie nevner. Men er jo vanskelig å vite så er veldig interessant å høre hva andre har fått beskjed om, og også forskning og studier ☺️ :gen014
 
Har bare fått beskjed om å ikke være fysisk aktiv eller løfte tungt bare sitte å slappe av de tre første månedene. Har mistet to ganger før ❤️
Ikke sant... Fått noe av samme beskjeden, ta det med ro, ikke presse kroppen, ikke bære tungt. Så bærer så lite som mulig men må selvfølgelig bære datteren min iblant. Men hun har jeg jo båret på nå konstant i nesten 2 år (og 9 mnd hihi) så det er nok kroppen mer vant til tenker jeg ☺️
 
For er par uker siden bar jeg og samboer kjøleskap, fryser og et tungt skap sammen ifm flytting, tenkte ikke over at jeg ikke burde gjort det siden det er så tidlig i graviditeten. Men jeg tror det har gått bra.
 
Back
Topp