Hvor tidlig ?

someeone

Gift med forumet
Ja altså så inne på et forum at ei hadde gitt sviskemos og sviskedrikk til
en 6 ukers gammel baby, også syns jo jeg det var litt tidlig ? Hvor tidlig
er det greit og gi sviske mos for mage vondt ?[:-] Selv kvier jeg meg for
og gi lillegutt malt, også må jeg nevne at han kun får det etter at han
har fått mme og har vondt imagen.

Trodde du helst ikke skal gi sviskemos/drikk før etter at barnet er 4mnd.. men det er kanskje jeg som har missforstått?
Jeg hadde nok iallefall ventet så pass selv..

Ville ikke gitt det til sånne små nei.

Det står vel fra 4 mnd på, vi ga det ikke før han var 6, men det er fordi han var fullammet, og da blir de jo ikke sånn forstoppet uansett.

ORIGINAL: Tljohan

Trodde du helst ikke skal gi sviskemos/drikk før etter at barnet er 4mnd.. men det er kanskje jeg som har missforstått?
Jeg hadde nok iallefall ventet så pass selv..

Nei det var jo det jeg også trodde [&:]
Det står jo på flasken og glasset liksom,
så jeg ble liksom litt usikker selv.
Om det gikk ann og gi det tidligere liksom[:-]

Var vel egentlig det jeg trodde også... men kan jo hende hun har fått annen beskjed av lege/jordmord pga et eller annet. Men vanligvis så skal man vel  ikke gi de små sånt...

Noen får beskjed om dette fra lege eller helsesøster, men da er det som regel noe magerelatert som plager barnet som i seg selv er mye verre enn hva eventuelle bivirkninger av sviskesaften kan gi. Jeg syns nesten det er verre å gi sukkervann i eningen som smertestillende og for å fjerne symptomene enn å faktisk behandle det som gjør vondt på en ordentlig måte.

Noen barn får mer vondt i magen av malt og da er det ikke så mange andre alternativer alltid, men man bør jo prøve fenikkel-te først for eksempel. Jenta mi ble mye bedre da jeg begynte med amme-te så jeg slapp å tenke så mye lengre, heldigvis, men hadde nok gitt sviskesaft hvis helsepersonell hadde rådet meg til det. Det er hardt å ha baby med magevondt å ikke kunne gjøre noe med det :)

Det er vel pga. fordøyelsessystemet ikkje er utvikla til å behandle slik mat at ein skal vente til babyen er ca. 4 mnd. Vi sleit med kolikkbarn med mykje vondt i magen (nr. 1). Då fekk vi tips om sukkervatn, kamomille-te og babymassasje. Høyrte aldri noko om sviskesaft, men så hadde jo vår baby avføring .. kan jo ha noko med det å gjere, og?

Ville uansett diskutert alt med helsesøster før ein tar avgjerdsler sjølv - ho har oftast meir peiling enn oss synsarar på forum framover. [;)]

Back
Topp