Hvor tidlig tar du mot besøk? Etter fødsel

Moose

Flørter med forumet
Hvordan har dere tenkt å gjøre det/har gjort det ifht besøk etter fødsel?

Kunne selv tenkt meg å vente en uke eller to for å komme meg litt før vi tar mot besøk. Er litt redd for mye mas og ufornøyde besteforeldre.

Hvordan har dere løst det?

Første gang sa vi fra at vi ikke ville ha besøk på sykehuset, vi var der i 48 timer og fikk besøk når vi kom hjem. Men nr to som ble født hjemme så sa vi også at de første 48 timene var hellige, men svigers måtte komme innom oss å hente tingene til storebror for de skulle hente i barnehagen og passe han i to døgn. Så da spurte de veldig pent om å få hilse på og det gjorde de i 2 minutter :happy: føler de fleste respekterte våre ønsker, men var noen som diskuterte litt da vi ikke ville ha besøk på sykehuset med nr 1.

Første gang sa vi fra at vi ikke ville ha besøk på sykehuset, vi var der i 48 timer og fikk besøk når vi kom hjem. Men nr to som ble født hjemme så sa vi også at de første 48 timene var hellige, men svigers måtte komme innom oss å hente tingene til storebror for de skulle hente i barnehagen og passe han i to døgn. Så da spurte de veldig pent om å få hilse på og det gjorde de i 2 minutter :happy: føler de fleste respekterte våre ønsker, men var noen som diskuterte litt da vi ikke ville ha besøk på sykehuset med nr 1.
Det er bra de fleste respekterte hva dere ville! Folk er jo så forskjellige, både de som får barn og de som er rundt dem som skal ha barn :bag:

Tenker dere bare må være åpne og avklare forventninger med de nærmeste i god til før fødselen. Det har vi gjort, og ingen har komt til oss før vi ha gitt klarsignal :happy:

Med nummer 1 hadde vi besøk på sykehuset etter 24 timer, nummer to er født under covid hvor det ikke var lov så da ble det først besøk etter 3 dager, denne gangen ønsker jeg at storesøsken kommer å hilser på så tidlig som mulig og besteforeldre dagen etter/evt når vi kommer hjem. Veldig opp til hver enkelt, hvordan man føler seg og hva man trives med. For meg har livet tett en pause ett par dager når jeg har vært på sykehuset også har hverdagen med middag, fritidsaktiviteter, besøk og oppussing fortsatt så fort vi har kommet hjem fra sykehuset og det har jeg trivdes veldig godt med :) men jeg tror det er lurt som det ble skrevet over her at dere er tydelig med de rundt dere så dere får den barseltiden dere selv ønsker :Heartred

Min mor har fra nr 2 passet de andre barna mens vi har vært på sykehuset, så hun har vært hjemme når vi kom hjem :) De andre har kommet i løpet av de første dagene. Vi har åpent hus for de som ønsker å komme innom, våre folk forventer ikke oppvartning og har gjerne med seg noe spiselig også :)
Vi har dratt hjem dagen etter fødsel med alle unntatt første, da vi vil hjem til barna våre fortest mulig, og både jeg og baby har vært i fin form.

Med nr 1 var min mor, og min far så baby dag nr 2 fordi jeg måtte innom han å hente hunden min❤️

Med nr 2 var jeg TYDELIG på at jeg IKKE ønsket besøk på sykehuset og at jeg ville si ifra når jeg var klar (samboer syntes det var greit at jeg bestemte siden jeg hadde vært gjennom belastningen av fødsel)
Altså baby kommer kl 3 på natta og allerede kl 10 hadde vi besøk. Jeg ombestemte meg å vite fikk besøk av alle besteforeldre første dagen - så fantastisk å "bare være ferdig med det" på sykehuset ❤️ Da har alle sin besøkelsestid, ingen forventinger til servering eller noe.
Mulig vi gjør det samme igjen.

Så hentet samboer eldstemor hos besteforeldre og kom for å hente meg og baby på sykehuset. Hun fikk lov å trille i den sykehussenga, vi kjøpte oss en is og ja det ble skikkelig fint.

Samtlige besteforeldre bor i utlandet, så med første fikk vi veldig naturlig satt en grense hvor vi ikke fikk besøk den første halvannen uka. Med nummer to blir vi jo avhengige av hjelp med første mens vi er på sykehuset, så denne gangen skal nok mamma være her fra start. Har ikke bestemt oss for om vi går for en 'standby'-løsning hvor flybilletten fikses når riene starter (blir dyrt) eller en løsning hvor mamma bare må være her i en satt periode og satse på at fødselen skjer i løpet av dem perioden (blir slitsomt). Ikke ideelt uansett, men denne gangen blir det dessverre større fokus på det praktiske enn det behagelige.

Jeg har vært i grei form etter mine fødsler, så her er det okei med besøk med en gang. Men ingen har sovet hos oss etter fødsel, så vi har fått være i fred mange timer av døgnet. Ingen forventet servering, men mannen min setter frem kaffe, te og noe å spise uansett. Og de som er syke har automatisk holdt seg unna.

Hadde jeg vært i dårlig form ville jeg holdt folk unna/ bedt dem heller ta med de eldre barna ut for å leke. Man må kjenne på det selv, og man trenger ikke bestemme seg på forhånd. :Heartred

Jeg har vært i grei form etter mine fødsler, så her er det okei med besøk med en gang. Men ingen har sovet hos oss etter fødsel, så vi har fått være i fred mange timer av døgnet. Ingen forventet servering, men mannen min setter frem kaffe, te og noe å spise uansett. Og de som er syke har automatisk holdt seg unna.

Hadde jeg vært i dårlig form ville jeg holdt folk unna/ bedt dem heller ta med de eldre barna ut for å leke. Man må kjenne på det selv, og man trenger ikke bestemme seg på forhånd. :Heartred
Må bare nevne at jeg også har vært i kjempefin form, jeg bare vil ikke ha besøk med en gang :hilarious: mest fordi de første dagene er helt spesielle,og jeg vil ikke miste noe av den tiden eller la andre holde baby. Det er på en måte min, babyens og pappaens tid i bobblen :Heartred

Må bare nevne at jeg også har vært i kjempefin form, jeg bare vil ikke ha besøk med en gang :hilarious: mest fordi de første dagene er helt spesielle,og jeg vil ikke miste noe av den tiden eller la andre holde baby. Det er på en måte min, babyens og pappaens tid i bobblen :Heartred
Ja, det må føles riktig å få besøk!

Vi fikk første under covid og det var søveldig deilig å ha sykehusboblen for seg selv! Storebror skal såklart få komme på sykehuset, men ellers ser jeg for meg å vente til vi er hjemme :)

Er det mest fordi dere føler dere må være presentable og verter at dere vil vente med besøket?

Jeg har bare opplevd å føde i covid hvor vi var innestengt på sykehusrommet i 10 dager etter akutt keisersnitt og infeksjon. Da vi kom hjem var alt på halv 12, men de hadde vært å tent i peisen, pyntet med blomster og stearinlys.. ryddet og bakt boller som stod i ovnen… så ble så rørt! Jeg satt likevell med panikk med puppen ut i stua og jeg og mannen prøvde å lære babyen å die, alle besteforeldrene var der og søstersen. Men syns de var så chille og stod bare å skravlet sammen… så det var nesten litt beroligende å se de skravle og være så avslappet når jeg var panisk… vi måtte ha morsmelkerstatning, så de dro å handlet… jeg fikk hjelp til å vaske pumpa siden det ikke var klart… situasjonen var liksom som den var, både kaotisk og fint på samme tid :hilarious:

Er det mest fordi dere føler dere må være presentable og verter at dere vil vente med besøket?

Jeg har bare opplevd å føde i covid hvor vi var innestengt på sykehusrommet i 10 dager etter akutt keisersnitt og infeksjon. Da vi kom hjem var alt på halv 12, men de hadde vært å tent i peisen, pyntet med blomster og stearinlys.. ryddet og bakt boller som stod i ovnen… så ble så rørt! Jeg satt likevell med panikk med puppen ut i stua og jeg og mannen prøvde å lære babyen å die, alle besteforeldrene var der og søstersen. Men syns de var så chille og stod bare å skravlet sammen… så det var nesten litt beroligende å se de skravle og være så avslappet når jeg var panisk… vi måtte ha morsmelkerstatning, så de dro å handlet… jeg fikk hjelp til å vaske pumpa siden det ikke var klart… situasjonen var liksom som den var, både kaotisk og fint på samme tid :hilarious:
For min del så liker jeg å være i den boblen alene i noen dager først :happy: og blir helt stressa hvis andre holder baby i starten. Jeg eeeelsker den første babytiden og vil bare ligge hud mot hud og kose :Heartred

For min del så liker jeg å være i den boblen alene i noen dager først :happy: og blir helt stressa hvis andre holder baby i starten. Jeg eeeelsker den første babytiden og vil bare ligge hud mot hud og kose :Heartred
Ja vi fikk 5 dager alene med baby på sykehuset, så jeg vet jo ikke av noe annet enn å være alene sånn sett før velkomstkomiteen hjemme :facepalm: Så jeg aner ikke hvordan det blir nå og hva jeg foretrekker.
Hvorfor blir du stressa tror du, hvis andre holder baby i starten? Fordi det føles mest naturlig å ha baby på kroppen selv og ikke sende rundt?

For oss er det veldig viktig at vi er alene den første uken. Viktig for baby, søsken og oss foreldre som alle vil finne roen i den nye tilværelsen.
Vi er beinharde når det først kommer noen, da er det kun en halvtimes/times besøk. Og ikke flere på samme dag.
Det toppet seg for meg sist da ene besteforelderen presterer å mase på at vi burde absolutt hatt snacks og kake i frysen til barselbesøk. Holdt på å le meg ihjel.

Enig! Baby har jo faktisk null behov for andre enn mamma sin. Er kun den voksnes behov:bored:

Den første tiden er helt spesiell for meg, jeg vil helst at det bare er meg, baby og pappaen. Vi har da to hjemme som passes på av familie, de tåler det et par tre dager.

Da første ble født bodde alle langt unna så ingen kunne komme, nr.2 ble født under covid så vi har aldri hatt besøk på sykehuset. Men jeg husker det som veldig overveldende for meg de første dagene med nr.2 i hus sammen med nr.1. Litt panikk følelse av om jeg strekker til på en måte? Så jeg tenker at når jeg og pappa har fått tid med babyen så blir det barnas tur å møte den lille og ha tid (flere dager) på seg med å venne seg til han/den nye familien vår. Først etter alt det kan jeg vurdere besøk kjenner jeg :hilarious:

Og servering kan de bare glemme, om de vil spise så får de gjøre det før de kommer. Vil de ha drikke så vet de hvor kjøkkenet mitt er :) hvis noen er missfornøyd med noe så er ikke det mitt problem :confused005 det lærte jeg sist gang, self care is the best care og er mor ivaretatt så har hele familien det bra <3

Last edited:
Back
Topp