hvor tidlig kan man teste ?

Minnie

Betatt av forumet
Er såå utålmodig ! Satte inn to embryo igår og har allerede startet å planlegge når jeg skal teste

Hvor tidlig kan man teste ? Er et fryseforsøk forresten.

For å ikke bli skuffet over en kjemisk graviditet ville jeg ventet til minst 3 dager før testdato, ca 11 dpo altså, rugedag 9 :)

Må bare kommentere det med kjemisk graviditet, for det kan man faktisk ikke garantere seg mot å finne ut av, med mindre man venter med å teste til 5+0/21 dpo. Kjemisk graviditet betyr at egget har overlevd, og festet seg - altså at man er gravid og lager hcg. Problemet er at graviditeten stopper før 5+0. Derfor kalles det kjemisk graviditet - fordi det stopper så tidlig at den eneste måten å påvise graviditeten på er kjemisk (måle hcg i blod og/eller urin). Klinisk graviditet regnes fra 5+0 fordi man da ved grundig undersøkelse kan påvise graviditeten klinisk (ultralyd er den tidligste kliniske undersøkelsen, men det er likevel ofte bedre å vente til uke 6 eller senere med å påvise graviditeten klinisk ved ultralyd). Kjemisk graviditet er en undergruppe av spontanabort. Spontanabort kan deles i kjemisk graviditet (før 5+0), tidlig spontanabort (før 12+0) eller sen spontanabort (etter 12+0). Alle typene abort betyr at man har vært gravid, og vil ha hatt hcg i kroppen - mengden hcg avhenger selvsagt av hvor langt embryoet/fosteret har utviklet seg før det stopper. Forhåpentligvis slipper man abort om testen er positiv. ❤️

(Alle mine fire kjemiske graviditeter har endt senere enn 11 dpo, så jeg hadde positiv test 11 dpo hver gang det endte med kjemisk dessverre. Alle mine kjemiske var før IVF, så her hjalp det med assistert befruktning. :) )

Jeg har ikke hatt fryseforsøk, men på mitt ferskforsøk fikk jeg positiv CBD 8dp2dt (10 dpo). :)

Må bare kommentere det med kjemisk graviditet, for det kan man faktisk ikke garantere seg mot å finne ut av, med mindre man venter med å teste til 5+0/21 dpo. Kjemisk graviditet betyr at egget har overlevd, og festet seg - altså at man er gravid og lager hcg. Problemet er at graviditeten stopper før 5+0. Derfor kalles det kjemisk graviditet - fordi det stopper så tidlig at den eneste måten å påvise graviditeten på er kjemisk (måle hcg i blod og/eller urin). Klinisk graviditet regnes fra 5+0 fordi man da ved grundig undersøkelse kan påvise graviditeten klinisk (ultralyd er den tidligste kliniske undersøkelsen, men det er likevel ofte bedre å vente til uke 6 eller senere med å påvise graviditeten klinisk ved ultralyd). Kjemisk graviditet er en undergruppe av spontanabort. Spontanabort kan deles i kjemisk graviditet (før 5+0), tidlig spontanabort (før 12+0) eller sen spontanabort (etter 12+0). Alle typene abort betyr at man har vært gravid, og vil ha hatt hcg i kroppen - mengden hcg avhenger selvsagt av hvor langt embryoet/fosteret har utviklet seg før det stopper. Forhåpentligvis slipper man abort om testen er positiv. ❤️

(Alle mine fire kjemiske graviditeter har endt senere enn 11 dpo, så jeg hadde positiv test 11 dpo hver gang det endte med kjemisk dessverre. Alle mine kjemiske var før IVF, så her hjalp det med assistert befruktning. :) )

Jeg har ikke hatt fryseforsøk, men på mitt ferskforsøk fikk jeg positiv CBD 8dp2dt (10 dpo). :)

Enig med deg! Hadde det ikke vært for at jeg hørte til Ullevål og dermed fikk testdato tre uker etter innsett (eller var det uttak?), så fikk jeg positiv test 14 dpo. Dette ville jo vært testdatoen til andre sykehus. Og det endte i kjemisk... 4+5.

Enig med deg! Hadde det ikke vært for at jeg hørte til Ullevål og dermed fikk testdato tre uker etter innsett (eller var det uttak?), så fikk jeg positiv test 14 dpo. Dette ville jo vært testdatoen til andre sykehus. Og det endte i kjemisk... 4+5.

Ja, Ullevål har en egen greie der, men de fleste tester jo før 5+0 uansett. (Tror alle vi Ullevål-damene her inne gjør det hvert fall :p). Og abortrisikoen går ned uke for uke, men det er jo ikke egentlig noen "magisk" forskjell om man mister før 5+0 eller like etter, bortsett fra navnet på aborten. Egentlig kan kjemisk være "positivt" i den forstand at man vet at det befruktede egget faktisk overlevde lenge nok til å feste seg i livmoren, og at kroppen begynte jobben med å ta vare på det befruktede embryoet (hcg stigningen). (Ikke positivt mens det skjer da, det er jeg fullstendig klar over.) Nå skravler jeg visst. Enig med deg hvert fall, og glad for at du ble gravid på nytt. ❤️

Tusen takk for svar .Skal teste så snart billigtestene er her ! Vil heller teste hver dag så det ikke blir nervepirrende å teste på testdagen..

Last edited:
Jeg har tidligere 3 ganger testet positivt 10 dpo (endte gærent alle ganger dessverre).

Positivt digital rugedag 7 på mitt fryseforsøk. Fikk satt inn to :-)

Cinnamon var du gravid med tvillinger da ?

Er såå utålmodig ! Satte inn to embryo igår og har allerede startet å planlegge når jeg skal teste

Hvor tidlig kan man teste ? Er et fryseforsøk forresten.

Hva er grunnen til at du fikk satt inn to? Trodde man stort sett satte inn ett? Positivt at du er ferdig med innsett, da var du over den kneika. :)

Hva er grunnen til at du fikk satt inn to? Trodde man stort sett satte inn ett? Positivt at du er ferdig med innsett, da var du over den kneika. :)

De fryser ned embryoene parvis på Rikshospitalet, så de tiner de parvis også. Begge mine overlevde så fikk satt inn begge selv om jeg ble gravid på første forsøk. Fikk ikke et spørsmål om jeg ville sette inn begge , legen startet med å si "vi setter inn begge embryoene".

Jeg og mannen min hadde diskutert i hele dag før insett,for vi visste ikke om vi ville sette inn ett eller to embryo. De gjorde det enkelt for oss med å virke litt bestemte. :p

Cinnamon var du gravid med tvillinger da ?
Det vites ikke om begge festa seg eller ikke.. jeg fikk jo veldig tidlig positiv og hadde høy HCG tidlig, men blødde også en del i uke 4 og 5 så det kan tenkes at den ene slapp taket da. På UL i uke 6 og alle de andre jeg har hatt har det kun vært et foster. Lykke til med testing! :-)

Tidligste jeg har begynt på teste er rugedag 10, nå skal jeg prøve å holde meg....hehe ikke så lett..men. hvis jeg ikke har noe mistanke..

Back
Topp