Hvor tette barn?

Symaskin

Gift med forumet
Maiblomstene 2017
Er gravid med nr. 1 og det tok et par år å bli gravid. Jeg er da 33 når barnet blir født og mannen er 38. Første barn for begge. Allerede nå tenker jeg å starte prøving ganske rakt i og med at det tar oss tid. Kunne tenke meg å føde nå i mai og starte prøving med en gang jeg får mensen tilbake.
Søstera mi har to barn på 4 og 2 år. I går snakket vi om fremtidige barn. Hun ønsker seg nr. 3 og først tenkte å føde når de eldste er 4 og 6. Nå blir hun usikker og tenker å vente. "De kan godt bli 6 og 8. 10 års forskjell er også ikke så stor". Saken er at hun vil beholde den gode relasjonen med mannen slik at rutiner og småbarnsperioden ikke tar overhånd. Altså hun anbefaler meg å ikke ha to veldig tette, men vente til 3+ år i aldersforskjell.

Jeg vet at mannen min er mer villig til å vente med nr. 2. Han ønsker seg to totalt, mens jeg vil holde muligheten for tre barn åpen. Da vil jeg ikke være for gammel mor heller.

Selv begynner jeg å tro at det beste for førstkommende barn er å få all oppmerksomhet på seg de første årene. Slik som jeg er plaget i dette svangerskapet, så kan det fort skje at mannen blir "alenepappa" i en periode for et barn på 1 år.

Hvordan tenker dere? Noen i min aldersklasse? Skal dere ha flere barn? Hvor tette i så fall? Hva er argumentene for aldersforskjell?

Nå er jeg 33 og gravid med nr 3 (de to andre er store). Hadde dette vært første, hadde jeg nok kjørt på med to tette p.g.a min og mannens alder. Slitsomt med småbarnsperioden er det uansett, så like greit å bare kjøre på ;)

Vi har ønsket tette barn, nettopp for å unngå å trekke småbarnsperioden ut lenger enn nødvendig. Mannen er redd for at hvis vi blir vant til å sove hele natten, så vil han vegre seg for en til. Nå blir det 2,5 år mellom de, litt lenger enn håpet, men man kan ikke styre naturen ;)

Vi tenkte akkurat det samme som saskia. Skal vi ha en til må det bli før vi blir godt vante med søvn og egentid ;) Samtidig kunne jeg ikke ha tenkt meg å bli gravid før storesøster var rundt året. Var utrolig sliten og trøtt pga hun var urolig og sov lite. Ammer man går det jo også fort iallefall 6 måneder før man i det hele tatt er fruktbar. Tok litt over 8 måneder å få mensen for meg. Brukte ikke prevensjon etter fødselen pga storesøster var litt tunglaga. Startet mer ordentlig prøving da hun var ca 1 og ble gravid etter 4mnd så blir ca 2 år mellom dem :) Uansett hva vi eller andre sier så synes jeg du skal gjøre det du vil. Mange som får veldig tette barn og det går fint det og :)

Jeg tenker at det går litt begge veier. Så mine tanker er -

Fordelen med tette er at man allerede er i den "bobla" og at de har mer glede av å vokse opp sammen. De har mer til felles.
Men dobbelt så mye skrik, bleier, nattevåk, to som løper i hver sin retning, søskenet forstår ikke så godt hva som skal skje/skjer.
Må passe på mye mer.

Fordelen med eldre søsken er jo at søskenet er mer selvstendig. Kan prate om ting og har mer forståelse over situasjonen.
Men de har ingen felles interesser. Eldste er vant til å ha vært alene lenge. Eldste er mer "travel" skole,fritidsaktiviteter, vennebesøk. Man begynner litt på nytt.

jeg var 24 da jeg fikk min første, så var jeg 26 da jeg fikk min andre og 29 da tredje kom. Synes det var kjekt å ha tre så tette( på litt under 5 år), men det blir ganske intenst og veldig mye unger når barna vokser opp. Nå venter jeg nummer 4 og det er snart 11 år siden minstemann kom til verden. denne gangen ser jeg frem til å ha mer tid bare med minsten og de andre klarer seg mer selv. og kan faktisk være med å bidra i forhold til minsten. det gleder jeg meg veldig til. En helt annen verden :-)

Jeg er 34 nå, og får vår nr 2. Det blir da 1 år og 9 måneder mellom de to. Jeg tenkte som deg at jeg vil ikke bli alt for gammel før vi prøvde igjen, både med tanke på sjanse for å bli gravid og at jeg ikke vil være "gammel mamma". Jeg brukte prevensjon i 3 mnd etter fødsel, men fikk masse blødninger av p-pillene, så da tenkte vi at vi bare prøver. Vi har planlagt at vi ville ha to tette :) Tenker at det blir fint for søsknene å ha hverandre. Kommer til å bli tøft for oss, men da slipper vi å dra ut småbarnsperioden, "blir ferdig med det", som samboern sier ;)

Back
Topp