Hvor tett dialog har dere med skolebarn med lærer?

Stolt mamma

Forumet er livet
Septemberbarna 2019
Dere som har skolebarn hvor tett dialog har dere med lærer? Får dere f.eks beskjed hvis barnet har hatt en dårlig dag, slått seg e.l?

Jeg vet at dialogen med lærer ikke er den samme som dialogen med personal i barnehagen, men jeg opplever at eldstemann sin lærer er i overkant sparsommelig med kommunikasjonen. Vært fint å høre om andres erfaringer.

Nei, overgangen fra bhg til skole er bratt, særlig for den eldste.
Man venner seg jo til det.

Læreren har vi nesten ingen kontakt med. Vi har jo daglig kontakt med sfo i forbindelse med henting og levering og får nå høre der om det er noe spesielt, men for at lærer skal rapportere om noe må det være noe helt spesielt (og da gjør de det altså) men læreren har noe annet å gjøre på ettermiddagen enn å sitte å ringe til 20-30 foreldre med dagsrapport.

• Liker
Reactions: HCS
Får lite beskjed, men lærer ringer hvis det er noe spesielt. Skjer kanskje 2 ganger i året. Hvor gammel er din?

Jeg er vikar på skole ibalnt, og må vel nesten si at det er så store klasser og få lærere/ressurser per elev at det ikke nødvendigvis er mulig å fange opp hvordan alle elevene har det hver dag. I friminuttene går man inspeksjon, men da er det noen få voksne over store areal og det kontakten man har med elever da er stort sett hvis noen gjør noe ulovlig/har slått seg/tar kontakt med deg. Og man snakker med elever såklart. Men det er fort et område som dekker 70 elever liksom.
Hvis det skjer noe sånn at eleven forlater undervisning/ eller tar opp noe med lærer - noe utenom det vanlige, så vil man vurdere å snakke med foreldrene. Men jeg ville nok ikke alltid oppfattet om en elev har en dårlig dag. Det er også normalt med litt uro/bråk, så ville ikke tatt opp dette hver dag. Ved skader, ville jeg bare tatt opp det om det var sånn at foreldre vurderes å ringe for henting av barnet.
Har ikke skolebarn enda så ikke noen erfaring som forelder der, men jeg skjønner godt hvis lærer ikke kan plukke opp alt som skjer med 20-30 elever. Hvis du er bekymra, så ville jeg snakka med læreren. Da er det lettere for læreren å ha det i bakhodet.
Mange barn holder også mye inni seg, sånn at det ser ut som ting er fint utad også «krasjer» de hjemme i stedet.

Veldig tett :) spør alltid åssen ting er å har sagt fra at jeg ønsker beskjed om det også er noe. Jeg hadde veldig tett forhold med bhg for begge mine barn, men da barna begynner på skolen mistet man jo alt, man hører ikke lenger åssen barna har det osv. så en av di første møtene jeg hadde med lærene sa jeg fra at jeg ønsker en tett og en god dialog :) å det har vi♥️Det er viktig♥️

Får alltid greit med beskjeder når det er noe.
Han har astma og det tikker inn en meld når han har virka mer plaget enn ellers, eller annet rundt det.
Og ellers så klart om det har hvert noe utenom det vanlige.
Her har det hvert litt av hvert med utredning ol, og han mistrivdes veldig på skolen, så vi har nok litt tettere kontakt enn vanlig, også i forhold til tilpasning av fagstoff ol. Men med fagstoff for høyere klassetrinn, har han fått set mye bedre, derfor også mindre kontakt.
Jeg tenker at om jeg ikke får noen beskjeder, så går det fint.

Takk for svar. Ser at det er litt variasjoner. Jeg forventer ingen dagsrapport fra læreren. Vil heller at læreren skal bruke tid på å forberede undervisning enn dagsrapporter, men hadde satt pris på en kort melding når mitt barn åpenlyst ikke har hatt det greit på skolen eller har fått stor kul i panna etter akeulykke. Har snakket med læreren og fått beskjed om at de ikke skriver sånne meldinger på skolen. Ville derfor sjekke ut om dette er normen eller ikke.

Nei, overgangen fra bhg til skole er bratt, særlig for den eldste.
Man venner seg jo til det.

Læreren har vi nesten ingen kontakt med. Vi har jo daglig kontakt med sfo i forbindelse med henting og levering og får nå høre der om det er noe spesielt, men for at lærer skal rapportere om noe må det være noe helt spesielt (og da gjør de det altså) men læreren har noe annet å gjøre på ettermiddagen enn å sitte å ringe til 20-30 foreldre med dagsrapport.
Må bare signere sara her, minimale. Litt for lite til tider, i dag har barnet mitt blitt syk på skolen. Han fikk bare beskjed om å holde ut dagen. Så jeg kunne nok ønske litt mer, men skjønner der er mye for de

Jeg har hatt tettere kontakt ved behov da. Etter avtale ringte læreren til mellomste meg en periode også ble vi enige om hun skulle prøve litt til, eller få gå hjem. Det behovet har vi løst med medisin mot refluks og laktosefri kost (men så har hun visst ikke refluks, så ikke vet jeg. Vi får se, det pågår prosess med sykehuset, så vi skal tilbake dit etterhvert)

For eldste har vi for tiden til dels kontakt med lærere, rektor, sosiallærer mm. Pågående 9a sak. (Paragraf 9a i opplæringsloven er barnas rett til et trygt og godt miljø. Altså, det er en mobbe-sak)

Men sånn når alt er normalt så har vi minimalt med kontakt med lærere. Men en kul i panna har vi gjerne fått forklart fra sfo ved henting, når de er så små at de hentes. (Jeg har unger i 2. 6. Og 9. Klasse, så en hentes (begynner så smått å gå innimellom), en går og en tar bussen)

Men så blir jo ungene eldre og kan selv fortelle hvordan det har det.
Helt til de blir tenåringer og svaret er "greit. La meg være i fred" ;)

Jeg har hatt tettere kontakt ved behov da. Etter avtale ringte læreren til mellomste meg en periode også ble vi enige om hun skulle prøve litt til, eller få gå hjem. Det behovet har vi løst med medisin mot refluks og laktosefri kost (men så har hun visst ikke refluks, så ikke vet jeg. Vi får se, det pågår prosess med sykehuset, så vi skal tilbake dit etterhvert)

For eldste har vi for tiden til dels kontakt med lærere, rektor, sosiallærer mm. Pågående 9a sak. (Paragraf 9a i opplæringsloven er barnas rett til et trygt og godt miljø. Altså, det er en mobbe-sak)

Men sånn når alt er normalt så har vi minimalt med kontakt med lærere. Men en kul i panna har vi gjerne fått forklart fra sfo ved henting, når de er så små at de hentes. (Jeg har unger i 2. 6. Og 9. Klasse, så en hentes (begynner så smått å gå innimellom), en går og en tar bussen)

Men så blir jo ungene eldre og kan selv fortelle hvordan det har det.
Helt til de blir tenåringer og svaret er "greit. La meg være i fred" ;)
Så bra at dere får beskjed ved henting på SFO. Her får jeg ikke noe beskjed om hendelser fra skoledagen når jeg henter på SFO. Får veldig god informasjon fra tiden barnet har vært på SFO.

Må bare signere sara her, minimale. Litt for lite til tider, i dag har barnet mitt blitt syk på skolen. Han fikk bare beskjed om å holde ut dagen. Så jeg kunne nok ønske litt mer, men skjønner der er mye for de
Det er ikke greit tenker jeg. Er barnet sykt bør man forvente at de tar kontakt.

Får alltid greit med beskjeder når det er noe.
Han har astma og det tikker inn en meld når han har virka mer plaget enn ellers, eller annet rundt det.
Og ellers så klart om det har hvert noe utenom det vanlige.
Her har det hvert litt av hvert med utredning ol, og han mistrivdes veldig på skolen, så vi har nok litt tettere kontakt enn vanlig, også i forhold til tilpasning av fagstoff ol. Men med fagstoff for høyere klassetrinn, har han fått set mye bedre, derfor også mindre kontakt.
Jeg tenker at om jeg ikke får noen beskjeder, så går det fint.
Det høres ut som dere har en god kontakt med læreren. Ikke mye jeg forventer, men at jeg får en mld når det har vært noe utenom det vanlige trodde jeg var vanlig. Har nå skjønt at for lærer her er ikke det vanlig.

Så bra at dere får beskjed ved henting på SFO. Her får jeg ikke noe beskjed om hendelser fra skoledagen når jeg henter på SFO. Får veldig god informasjon fra tiden barnet har vært på SFO.
Får stort sett aldri info fra sfo. Hei ha det typ

Stort sett er det jo hade jeg også får ved henting, men dersom ungen har en kul i panna så har de forklaringen. Men de fleste dager er det jo faktisk ikke noe å melde om.

Stort sett er det jo hade jeg også får ved henting, men dersom ungen har en kul i panna så har de forklaringen. Men de fleste dager er det jo faktisk ikke noe å melde om.
De dagene det ikke er noe å melde forventer jeg ikke noe informasjon, men de dagene som det har skjedd noe trodde jeg at det var vanlig å gi beskjed som eks. ved skader (snakker ikke her som små skrubbsår) eller at barnet helt tydelig har mistrives på skolen.

De dagene det ikke er noe å melde forventer jeg ikke noe informasjon, men de dagene som det har skjedd noe trodde jeg at det var vanlig å gi beskjed som eks. ved skader (snakker ikke her som små skrubbsår) eller at barnet helt tydelig har mistrives på skolen.
Ja, det synes jeg også er normalt å få høre noe om. Som sagt, henter jeg en unge med en kul så får jeg vite hva som har skjedd (både fra sfo og fra ungen)

Greia er jo at etterhvert som de blir eldre så kan de selv fortelle oss mer. Og de voksne vet mindre av hva som skjer.

Ja, det synes jeg også er normalt å få høre noe om. Som sagt, henter jeg en unge med en kul så får jeg vite hva som har skjedd (både fra sfo og fra ungen)

Greia er jo at etterhvert som de blir eldre så kan de selv fortelle oss mer. Og de voksne vet mindre av hva som skjer.
Ja og vi skal vite mindre hva som skjer, det er en naturlig del i barns utvikling. 6 åringen klarer å fortelle sin side av situasjonen, men det gir ikke alltid et helt riktig bilde av den reelle situasjonen

Back
Topp