Hvor stort var barnet ditt?

• Trådstarter Trådstarter Maanda
  • Opprettet Opprettet
M

Maanda

Guest
Hvor stort var barnet ditt ved fødsel? Og ved 8 mnd?

Jeg får hele tiden hører hvor knøttliten lillemor er, og helsesøstra vil ha ekstraveiinger/målinger hele tiden. Hun sier det sikkert ikke er noe galt, men at de gjør det likevel. Selv var jeg et knøtt også, men det hører hun ikke på.

Lillemor var 2940 gram/47 cm ved fødsel, hun blir 8 mnd om 1 uke og er 65 cm lang og veier 6730 nå.. Er det virkelig så lite som alle skal ha det til?

3515 g ved fødsel, ca 7kg ved 8 mnd. (gut)

3820 g ved fødsel, ca 6,5kg ved 8 mnd (jente)

*TryllTryll* skrev:

Ikke store barn det heller. De har jo da vokst mindre på 8 mnd enn det jenta mi har gjort. Har HS vært hysteriske på veksten? Mye kontroller?

Minste var 49.cm og 3064gr ved fødsel. På 8.mnd kontrollen var hun 68,5cm og veide 7340. Liten og spe :-)

Men høres jo ut som jenta de vokser som hun skal?! og da er det ikke noe å bekymre seg for:-)

Jenta mi var samme størrelse som din da hun var 4/5 mnd.

Ved fødsel: 3,7 kg. og 51 cm.
8 mnd: ca. 8,5 kg. og 70 cm.

:)

Her var guttene store,men eldste snuppa var 3145 g og 49 lang ved fødselen og 6890 g og 66 cm ved 8 mnd kontrollen. Lille snuppa var 3090 g og 50 cm ved fødselen og for 2 uker siden på 8 mnd kontrollen var hun 65,4 cm og 6420 g..... Jentene gikk ned til å begynne med,men etter det fulgt sin kurve og det var godt nok for helsesøster her, hun la og til grunne at jeg ikke er så stor......

4 kg ved fødsel og 7.9 kg når hun var 8 mnd. lite ifølge meg..

Hun er nå 15 mnd og 9.9 kg... 

noen er store og noen er små...sånn er det bare:) nå har ikke jeg helsekortet tilgjengelig her og nå, så hvor mye hun veide når hun var 8 mnd husker jeg ikke, men ikke mer enn din tror jeg! Hun veide 2450 ved fødsel, 47 lang.
Nå er hun 4,5 år og veier bare 15 kg, ikke noe unormalt går mye på arv

så lenge hun følger sin egen kurve er det vel ikke så veldig viktig hva vekta viser egentlig?

MIn veide 4050 ved fødsel og har fulgt sin egen kurve, og ingen har sagt noe - før førskolekontroll nå.. da ville hs plutselig føleg han opp når han begynner på skolen for hun syns han var for tung ifht høyden.....  gutten er bare muskler...
men men..

Noen er store og noen er små ja.. :) Er nok ikke noe galt av den grunn, det er helt vanlig det..

Gutten min var stor, født i uke 39, 4075 g og 52 cm. Husker ikke nøyaktig, men han veide rundt 10 kg ved 8 mndrs alder, så stor gutt ja.. Nå er han straks 2 år, og veier ca 13,5 kg... og har str 25 i sko.. pailabber.. Selv var jeg født til termin, og veide 2,5 kg og var 46 cm... var ikke 13 kg før jeg ble 3 år, og har den dag i dag str 35/36 i sko.. Så det er stooor forskjell.. Men vi er friske og raske begge to! ;)

Syns jeg hører en del om hysteriske helsesøstre jeg altså... Nei, jeg ville nok ikke bekymra meg :)

Jenta mi var 2820 gram og 49 cm. Hun er ikke 8 mndr riktig enda, men på 6-mndrs kontroll var hun 68 cm og 6870 gram. Ikke hørt noe om at hun er unormalt lita nei. Bare hun følger sin egen kurve er alt normalt, har jeg fått høre.

Maanda skrev:

*TryllTryll* skrev:

Ikke store barn det heller. De har jo da vokst mindre på 8 mnd enn det jenta mi har gjort. Har HS vært hysteriske på veksten? Mye kontroller?

Ikkje med guten.
Men med jenta var me på ein del kontroller for å sjekke vekta. Ho brukte laang tid på å legge på seg.

I dag e ho vertfall ei rund og god jente på ca 1m og 15kg. :)

Hun følger jo sin kurve, men den går litt opp og så ned, den er ikke rett, men jevnt over er det en fin kurve. Føler bare hs stresser meg mer og mer.

Hun spiser jo masse! Idag har hun spist dette:
Frokost: pupp
Lunsj: Stor porsjon havregrøt
Mellommåltid: fruktpure med havregryn og pupp
Middag: 1/2 glass middag + 1/2 banan
Middag 2(kun fordi vi spiste etter henne): 3 ss ris, 1 liten broccoli og 2 små biter kylling
Kveldsmat: 1 brødskive med kaviar + pupp

Hun har GOD matlyst og spiser masse, noe hs ikke tror på. Hun spør stadig "sikker på at hun spiser så mye?", og det gjør hun jo!

50 cm og 3472 gr.

Hvor stor hun var på 8 mnd. kontrollen kan jeg fortelle i morgen ettermiddag :p

Minsta mi er lita, hun var ikke lita ved  fødselen 51 cm og 3560 gram 9 dager før termin og ved 8 mnd var hun 66 cm og 6980 gram men hun har fulg sin egen kurve fint som helsesøster her sier.
Hun er enda lita, 18 mnderskontrollen var hun 77,5 cm lang og 9690 gram!

Storebror var 3910 gram og 52 cm 7 dager over termin, og 72 cm og 9190 gram på 8 mnd!

Mi var 3900g ved fødsel og følgte vektkurven sin (den høyeste kurva som er der) hele veien. Dvs hun har alltid vært veldig godt i hold, og tro meg, jeg har fått det høre fra mange kanter at hun er for "tykk" og at jeg ikke måtte gi hun så mye grøt og vente med mat osv. Jeg gjorde ikke det og er glad for det.

Nå som hun er 18mnd og har gått siden hun var 11 mnd er hun helt perfekt, godt i hold, men ikke tykk. langt i fra.

så lenge babyen din har det bra og følger vektkurven, uansett om det er den høyeste eller den laveste kurven så er alt bare helt slik det skal være :)

det viktigste er at de følger in egen kurve. gjør hun det ville jeg ikke bekymret meg.

Back
Topp