Hvor sliten kan man være før det er utenfor normalen...?

FruOfelia

Glad i forumet
August 2018
Jeg er mammaen til en syv måneder gammel gutt, og jeg har vel vært ganske sliten siden han ble født. Men for 10-11 dager siden begynte jeg plutselig å føle meg helt utmattet. Jeg føler meg svak, svimmel og helt utkjørt av en dusj, av en liten tur i nabolaget eller av å rydde pittelitt hjemme. (Før kunne jeg gå et par times trilletur, ikke at det er hardtrening men jeg var i grei form). Og selv om jeg har vært sliten og trøtt som normalt er for en småbarnsmor, så er dette et helt nytt nivå av sliten. Jeg har vært to ganger hos legen og tatt div blodprøver som ikke viser noe unormalt (stoffskifte, jern, d-vit osv). Legen sa bare at: det er slitsomt å bli mor, du må bare ta hensyn til det og droppe andre aktiviteter nå en stund. Vel, jeg gjør ingenting nå, så det er vanskelig å droppe noe. Jeg har ikke noe sosialt liv utenom mannen min og babyen fordi jeg må bare legge meg tidlig hver kveld, så utkjørt er jeg.

Så jeg lurer på, er dette innafor normalt sliten?? Er det noen andre som har følt det sånn? Skal jeg bare gå å vente på at det blir bedre, legen har jo ingenting å tilby meg...

Jeg hadde det lett de første 5mnd. Så begynte det med mye nattevåk, tidlige morgener. Ved 1 års alder kraftig halsbetennelse og mye problemer og sykdom ifht mandlene nå det siste året. Jeg har vært mye trøtt og sliten, jobbet fullt det siste året og holdt ut..hatt 3 store(!!!) Håravfallsperioder de siste 2 årene og tror jeg er på vei med det 4. nå i disse dager.. til tross for det har jeg "bare" vært trøtt og sliten, kroppen har vært i en slags autopilot-tilstand og jeg har kommet meg gjennom det...
Frem til i vårest.. Da føltes alt ut som en kamp og jeg hadde null overskudd.. fikk kommentarer på jobb om at nå var jeg myyye mer trøtt og sliten enn da det holdt på som værst i fjor.. Da dro jeg til legen og tok masse blodprøver.. stoffskifte, hormoner, vitaminer etc. . Alt var (heldigvis normalt). Men jeg fikk andre medisiner for pollen og litt andre allergier jeg har. Og jeg ble bare "mamma-sliten" igjen :)
Kanskje du skal sjekke deg for det? Jeg har også fått med nesten kronisk bihulebetennelse i lang, lang tid.. det var allergien som gjorde det.. så det ene drar ofte med seg det andre! :(

Jeg er mammaen til en syv måneder gammel gutt, og jeg har vel vært ganske sliten siden han ble født. Men for 10-11 dager siden begynte jeg plutselig å føle meg helt utmattet. Jeg føler meg svak, svimmel og helt utkjørt av en dusj, av en liten tur i nabolaget eller av å rydde pittelitt hjemme. (Før kunne jeg gå et par times trilletur, ikke at det er hardtrening men jeg var i grei form). Og selv om jeg har vært sliten og trøtt som normalt er for en småbarnsmor, så er dette et helt nytt nivå av sliten. Jeg har vært to ganger hos legen og tatt div blodprøver som ikke viser noe unormalt (stoffskifte, jern, d-vit osv). Legen sa bare at: det er slitsomt å bli mor, du må bare ta hensyn til det og droppe andre aktiviteter nå en stund. Vel, jeg gjør ingenting nå, så det er vanskelig å droppe noe. Jeg har ikke noe sosialt liv utenom mannen min og babyen fordi jeg må bare legge meg tidlig hver kveld, så utkjørt er jeg.

Så jeg lurer på, er dette innafor normalt sliten?? Er det noen andre som har følt det sånn? Skal jeg bare gå å vente på at det blir bedre, legen har jo ingenting å tilby meg...
Vitamin B12 mangel ?
Du vil føle at det er sirup i beina når du går.
Holder på å sovne når du ikke er i direkte aktivitet dvs.også når du kjører bil og det ikke skjer så mye i trafikken.

B12= cobalaramid på en blodprøve.

1 dag etter vitamin sprøyten er satt føler du deg pigg igjen og 2 dager etter sprøyten føler du at du sprudler av energi

Back
Topp