Hvor skjer assistert befruktning?

Morkel

Andre møte med forumet
Gjøres dette på sykehuset eller finnes det egne klinikker? Hvor mange steder i landet er det? Husker min tante og onkel fikk beskjed om å reise til Haugesund (de bor i Stavanger) da det var aktuelt for dem. Da måtte man også være gift for å få assistert befruktning. Er det sånn ennå?
 
Eg har nett vert gjennom første prøverørsforsøk. (som gjekk bra!! Er 15 veker på veg!) du kan få gjennomført 3 prøverør/ IVF forsøk på fem sjukehus i landet; Haugesund, Bergen, Trondheim, Riksen og Porsgrunn (trur eg..). I tillegg kan ein få private forsøk utover dei tre "offentlige" forsøkene på Volvat og ev andre private klinikker.

Hugser ikkje om ein må vere gift for å få gjennomført IVF, men trur ein må dokumentere eit "fast" forhold. No må nokre korrigere meg dersom eg tar heilt feil! Eg er gift sjølv, og tenkte ikkje overe akkurat det.
 
Imånedsskifte jan/feb i år var jeg gjennom mitt første IVF forsøk ved fertilitetsklinikken i Porsgrunn,og det klaffet[;)]Så nå er jeg 20 uker på veig[:)] Jeg og min partner er ikke gift, men samboere..Jeg regner med da at man ikke trenger være gift... Når jeg oppsøkte hjelp til assistert befrukning så ble jeg henvist av fastlegen.
 
Hallo.
Kune Du fortelt meg hva er assistanse befruknig er?
Om det pleier i klafe me igangg man har gåt igjen om det?
Tokk dere hormonkurere osv?
Hvor lang tid yokk det til du fekk vete at du er Gravid?
Hvor møye kr det?
Syke hus fortalte meg lat jeg og måte kanskje På et Prøverør behandling.
Jeg og Kjæresten min har vært i lag 1 år nå.
Men ikke Samboer.
Vi er ikke samboer for andre grynner...

Kunne dre Hjelp meg å svare på spørsmålene ?

Tusen takk...
 
Hei Nicita!
Jeg har fullført 3 kurer med Pergotime. Men hos oss vil ikke det være nok. [&:]
(Det er han som er problemet hos oss)
Vi skal til Danmark i sommer på en privat klinikk som heter Ciconia.... Gleder oss. Er litt dyrere der men det er ingen ventetid slik at vi vil få hjelp med en gang. Det er jo ikke pengene som betyr noe her da [8D]
Jeg skal begynne med lavstimulering i juli, og håper på at resten skal skje i august.[8|]

Assistert befruktning er jo at en får hjelp i form av at klinikken "tar ut" egg hos oss jenter, hjelper disse "småtrolla" til mannen til å befrukte egget, så etter 18 timer (etter etter befruktning) settes det inn i oss jenter igjen. Så er det 14 dagers venting i spenning for å se om det er full klaff[;)]

Vi er heller ikke gifte, må skrive under på noe som tilsier at vi er sammen og ønsker dette sammen (står på dansk, tror det var det de mente)

Håper du blir litt klokere nå.
 
Tusen tusen tusen takk Lindus74.
Hos oss er det begge vi to som har problemer.
Det er att Jeg har pco og ikke får eggløsning og han Høy hormoner og sædkvaliteten svømer sient.
Så det er mer problemer.
Jobber begge dere?
Hvordan fekk dere kontakt med Danmark privat Kliniken ?
Hvet dre om Sverige har privat klinikk da?
Hvorfor gjør du ikke i Norge da?

Tusen takk...

Ps: Bor dere i sammen da?
 
ORIGINAL: Nicita

Jeg og Kjæresten min har vært i lag 1 år nå.
Men ikke Samboer.
Vi er ikke samboer for andre grynner...


Gikk igjennom IVF i fjor sommer, og vi fikk beskjed at vi måtte være samboere eller ha hatt samme adresse i 2 år.
 
Hei nicita[;)]

Assistert befrukning betyr at man får hjelp til å bli gravid. Ved prøverør/ IVF setter legen inn befrukta egg i livmoren.Det klaffer ikke alltid ved første forsøk,men sykepleieren sa til meg at egget fester seg lettere hos de som har vært gravide fra før,men de aner ikke hvorfor.Etter de satt inn egg hos meg så tok jeg en test 2 uker etterpå.Det blir som en vanlig syklus.Lykke til,håper det klaffer for dere[:)]
 
Vi har gjennomført IVF (såkalt "vanlig prøverør") på Ullevål sykehus i Oslo. I Norge er det kun to metoder som benyttes; IVF og mikroinjeksjon.

Ved IVF tas modne egg ut fra kvinnen, og mannen gjør sitt i et glass. Dette blandes så sammen i en skål, og så svømmer sædcellene rundt og naturen går sin gang.
Det mest vanlige er at to befruktede egg (de to som ser aller best ut) settes inn igjen i livmoren 2-3 dager etterpå. Det gir en fjerdedels sjanse for å få tvillinger, hvis forsøket går bra.
Før man kommer så langt må kvinnen igjennom en lengre hormonkur med nesespray og sprøyter som er ganske slitsom for kroppen, men helt overkommelig hvis man lærer seg å ta det litt med ro.

Mikroinjeksjon gjøres der hvor kvaliteten på sædcellene og/eller eggene er så dårlig at "vanlig" bekruktning ikke vil fungere. Litt av skallet på egget skrelles av, og en sædcelle av best mulige kvalitet plukkes ut og får litt hjelp til å bli dyttet inn i egget.

Vi bor på Hamar, og for oss var Ullevål nærmeste alternativ. Vi har fått meget god oppfølging og informasjon hele veien, og er også så heldige at det klaffet på første forsøk. Er nå 9+1 på vei med en liten en og har termin 3. mars 2006. Kjempespennende!
Ullevål har imidlertid ikke fryser ennå, slik som de har i Trondheim og Bergen, så egg som ikke benyttes destrueres. (Men de skal visstnok få fryser ganske snart.)
 
Back
Topp