Hvor sikker er ultralyd termin?

Røverdatter

Blir kjent med forumet
Jeg var på ultralyd igår,og da ble jeg satt tilbake 1uke. Etter mine egne beregninger så skal jeg være 18uker på vei. Men jormora sa jeg var 16pluss5. Men jeg får det bare ikke til å stemme. Hørt at fosteret kan gå i dvale eller no. Altså leser mye rart inne på diverse forum. Håper noen av dere kan gi meg noe svar.

Takk=)

De går jo etter målene, men du vet jo best når du hadde eggløsning..
Er ikke like lett å måle en baby nøyaktig på ul heller... 

med lillemann ble jeg satt tilbake 7 dager, han kom på dagen for UL-termin.
Med lillemor ble jeg satt tilbake 8 dager, hun kom 18 dager før...

Men jeg har ikke vært enig i terminen denne gangen i det hele tatt....(hadde en UL-termin som stemte med mens-termin, og den ser joda uttil å stemme bedre...)

Om du vet når du hadde EGGLØSNING, eller om du bereger din termin utfra MENS har litt å si for hvor sikker din egen beregning av termin er da...

Men altså, statistisk sett vil flere barn bli født til den termin som beregnes på UL enn den termin moren selv har kommet frem til.

I forhold til alle legehold, kontroller, overtid, prematurt, så er det UL-termin som gjelder, så du kan likegodt bare ta den innover deg likevel. Og ettersom babyer som er født inntil 3 uker før og inntil 2 uker etter termin regnes som "født til forventet tid", så er en ukes endring ikke det helt store...

Slutta på ppillen i begynnelsen av september ifjor. siste menstruasjon hadde jeg i romjula. Og da var vel eggløsning rundt den 9januar. Og kjæresten min reiste bort den 12januar. så det ser jeg på som umulig at jeg bare er 16pluss5.

Hvorfor i all verden går ett befruktet egg i dvale? hehe.

Dersom barna mine skulle ha blitt unnfanget på det tidspunktet som UL-terminen kom fram til hadde de ikke vært her[&:] Jeg ble satt tilbake 8-10 dager med de 2 siste og begge ble født før UL-terminen. Sistemann ble til og med født en dag etter min egen termin, og var tørr i huden -noe som kan indikere overtid[&:]
Det skal sies at jentene mine lå litt under gjennomsnittet på lengden, så dette kan jo ha hatt noe å si på målene på UL. Jeg aner ikke, men som regel så kommer babyene våre heldigvis når de er klar for verden[:)]

Er du bekymret skal du ta dette opp med lege eller jordmor - for de bør absolutt ta hensyn til din egen termin dersom du skulle gå veldig på overtid. Det kan bli lang overtid dersom de kun ser på UL-terminen.

Jo det kan skje at fosteret kan gå i dvale, men tror det er sjelden. Da jeg skulle ha sønnen min ble jeg satt tilbake 6 dager og han kom enda 3 dager etter ultralydtermin. Den gangen følte jeg ultralyden var mer riktig enn mens termin.

Men da jeg skulle ha datteren min hadde jeg menstermin 22 juli og fikk ultralyd termin 4 august. Jeg visste det ikke kunne stemme, for da fikk jeg positiv graviditetstest bare et par dager etter befruktningen. Men datteren min kom 24 juli og jordmødrene sa da at hun heller så ut som hun var født for sent enn for tidlig. Hun veide 3980 gram og var 52 cm. Hun var litt tørr og hadde ikke antydning til å ha noe fosterfett.

Takk for alle gode svar=). Kommer garantert til å ta det opp med jordmor=). Har time der 8mai. Har spørsmål om alt..hehe. Så lille knerten for første gang igår og det var en uvirkelig opplevelse. Han var helt vill,lå å sparket med beina som en lliten propell.=)=). Tror det blir gutt forresten,men jordmora klarte ikke se hvilket kjønn. Har en ganske så utdatert ultralydmaskin i min lille by.

Back
Topp