Hvor ofte..?

Zephyra

Forumet er livet
VIP
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
...gjør dere forskjellig husarbeid?
Hvor ofte vaskes gulv, bad, gulvtepper?
Hvor ofte vasker dere rundt, altså inni skap og vegger og tak?
Sengetøy som skiftes and you name it :p

Tenker dere noe spesielt om folk som gjør dette en del oftere/sjeldnere enn dere selv?

Tar vanlig husvask (støvtørking, støvsuging og gulvvask) én gang i uka, skifter også ukentlig på sengene.

Ellers tror jeg vi har "normale" rutiner på det meste. Bortsett fra vindusvask, der er vi laate :-p Bor ved havet og vinduene er dekket av salt før vi får sukk for oss.

Støvsuger, skifter på senga og tørker støv 2-3 ganger i uka.
Går over overflater på kjøkken og bad daglig.
Vasker gulv med mopp og styr når foreldrene våre kommer på besøk (så kanskje 10 ganger i året).
Vinduer på vår og høst.
Rundvask når vi flytter, pusser opp eller har ryddesjau for å donere til loppis.

Når jeg har tid! Støvsuge gjør vi hver dag, den går av seg selv. Alt annet tar jeg når tid og lyst er der.
Noen ganger hver dag, andre ganger hver 14 dag:)

Hver dag:
Kjøkkenbenk og bord vaskes.
Klesvask.
Støvsuger og mopper over gulvet i første etasje (gang, stue, kjøkken og vaskerom).

Ukentlig:
Støvsuge og vaske alle gulv og tørke støv på alle overflater støv legger seg. Dørhåndtak og dører får seg også en vask.
Badet vaskes hver uke, men jeg vasker gjerne over servant og badekar en gang til og doen også hvis nødvendig.
Kjøkkenet vaskes, alle kjøkkenskap og flater. Kjøleskapet inni rett før ukeshandling.

Sengetøy byttes annenhver uke eller oftere.

Gulvteppene er digre så de vasker jeg for hånd ute og henger til tørk på sommeren. Og så henger jeg de ut i kuldegrader en gang på vinteren.

Rundvask med vegger og inni skap hver vår. Noen vegger taes ukentlig med fingermerker etter barna.

Vinduer vaskes ved behov, kanskje en gang i måneden eller hver tredje måned, kommer an på hvilke vinduer det er. Noen i gulvhøyde må vaskes fri for fingermerker ukentlig.

Skifter seng annenhver helg.

Vasker gulv minst en dag i uka.
Mopper gulv 2 dager i uka.

Tørker støv på overflater en dag i uka.

Rundvask i alle skap og skuffer og vegger osv en gang i året.

Toalett og vask vaskes 2-3 ganger i uka, kommer an på når jeg ser det er skitten rundt og i vasken.

Vasker daglig overflater på kjøkken og tørker av bord i stua.
Støvsuger 2-3ganger i uka.
Vasker bad og tørker støv i hjemmet 1-2 ganger i uka.
Vasker IKKE gulv hver uke (har 3 etasjer og sliter med rygg).
Skifter på senga før det har gått 14 dager (som regel ukentlig).

:)

Ved behov :p tar ting som viser etterhvert. Har hund og barn så støvsuger hele tiden. Men blir ofte litt her og litt der. Føler aldri hele huset er strøkent på samme tid. Tar ofte alle soveroma på ein dag. Og stue kjøkken på samme dag og gang og bad på ein dag. Så har vi ein stor kjeller som eg vasker når eg gidder. Bruker kun vaskerommet der nede.

Vasker når det trengs.
Samme med støvsuging og støvtørking.
Sengeskift 1 gang i uka.
Rundvask med vask av vegger og inni skap o.l 1-2 ganger i året.

Støvsuger, vasker border, benker, vasker opp, tørker over vask på badet hver dag. Vasker gulver ved behov (har en gulper på snart 7 mnd og ei frøken som bruker balsamspray så blir noen ganger i uka). Senger skiftes på ca 1 gang i uka. Vasker klær etter behov ca 3 vask i uka. Ellers så tørker jeg støv 1-3 ganger i uka. Vinduer, skaper og slikt taes når jeg orker og det trengs. Vi er 2 med husstøvallergi samt en som fyker rundt på gulvene så her holdes det ganske støvfritt..

Bad blir vaska hver tirsdag.
Senger skiftet hver fredag.
Tørker støv hver onsdag.
Støvsuger/tørrmopper kanskje 2 ganger i uka, kommer litt an på behov.
Vasker flekker på gulvene ettersom vi ser dem, ellers helmopper vi dem kanskje 2 ganger i mnd.
Vasker klær etterhvert som de forskjellige kategoriene blir fylt opp.
Vinduer vaskes minst 2 ganger i året, vår og høst.
Vaskefrie tak, så de vaskes aldri. Men går over med en tørrmopp dersom jeg ser noe spindelsvev eller lignende.
Veggene vaskes heller ikke, dersom ikke det er noe spesielt. Hadde ødelagt tapeten.
Lister vaskes når de er støvete, kanskje annenhver mnd.
Vasker om i skaper og skuffer hver jul og vår ca.

Nå har vi kun et barn på 9 år som ikke griser så mye, og en katt i tillegg til oss voksne. Så blir ikke så mye skitt. Kan se for meg når huleboeren kommer ut, at hyppigheten på vaskingen øker. :p

Det jeg gjør daglig er å koste kjøkken/stuegulv flere ganger, tømme/fylle oppvaskmaskinen, klesvask, rydding og vasker av bordene/kjøkkenbenker.

Annenhver dag/ hver tredje dag tørker jeg av hyller/benker/kommoder, støvsuger stue/kjøkken/gang, tørker av dørhåndtak og andre overflater/lister/veggdeler barna griser til og tørker av frontene på kjøkkenskap.

En gang i uka skifter jeg på alle senger, støvsuger alle rom i huset (badene og soverommene + trappa i tillegg til de skrevet ovenfor), vasker vinduene innendørs og vasker toalett/bad :)

Rundvask 3-4 ganger i året. Men store deler av vegger (i barnegrisehøyde) og kjøkkenskap blir vasket oftere.

Daglig vasking??? :o

Hvordan får dere tid mellom jobb, middag, kveldsstell etc? :p

Heldigvis er vi ikke griser, så det blir ikke så skittent at det må vaskes noe sted daglig. Når det vaskes gjøres det i helgene, for det er da vi har tid.

Her gjøres alt når det er behov, det kan variere hvor lang tid det tar før badet er skittent, det må støvsuges etc. Prøver å vaske soverom/skifte på sengene annen hver helg, men noen ganger kan det gå lengre tid. Støvsuging gjøres ca en gang i uken, men noen ganger kan det gå to uker. :)

Vindusvask kanskje en gang i året...inni skuffer og skap? Når vi flytter. :p

Støvsuger minst to ganger i uka. Går over med gulvmopp etter støvsuging.

Bad en gang i uka ca.
Gulvtepper støvsuges. Rundvask kanskje en gang i året :p

Sengetøy to ganger i uka.

Har en mann med psoriasis, så dermed blir det mye oftere enn kanskje andre med sengetøyet.

Fredag er min vaskedag :p
Så da støvsuger jeg oppe og nede, under sofan og selve sofan, tørker støv og vasker gulvet og badet. Tørker over alle kjøkkenskapene. Høyglans innredning og en ettåring passer ikke helt sammen :p
Ellers blir kjøkkenet ryddet og tørket over hver dag.
Støvsuger 2-3 ganger i uka. Tar som regel skuffene på kjøkkenet 1 gang i uka også.
Bytter sengetøy ca hver 14 dag
Vasker klær 3-4 ganger i uka
Oppvaskmaskinen blir tatt ved behov

Ellers blir resten også tatt ved behov

Heldigvis er vi ikke griser, så det blir ikke så skittent at det må vaskes noe sted daglig. Når det vaskes gjøres det i helgene, for det er da vi har tid.

Her gjøres alt når det er behov, det kan variere hvor lang tid det tar før badet er skittent, det må støvsuges etc. Prøver å vaske soverom/skifte på sengene annen hver helg, men noen ganger kan det gå lengre tid. Støvsuging gjøres ca en gang i uken, men noen ganger kan det gå to uker. :)

Vindusvask kanskje en gang i året...inni skuffer og skap? Når vi flytter. :p

Nå er jeg i perm, men ellers så har jeg gjort det på ettermiddagen/kveld. Tar enkelte ting om kvelden etter minste har lagt seg og eldste ser barnetv. Og ellers så tar jeg ting etter som hvilket rom jeg er i, har jeg hvert på do kan tar det ikke mange minutter å tørke over vask/do/speil. Har jeg vasket opp så er det fort gjort å ta en klut å tørke over alle andre flater også..
Men jeg foretrekker det slik så jeg slipper å bruke helgene til det :)

Vasker badet 2 ganger i uken, andre gulv vaskes en gang i uken.
Støvsuger hver dag. Tørker støv når gulvvasken blir tatt.
Vasker jo kjøkkenbenk og bord hver dag flere ganger til dagen.
Vasker vindu innvendig en dag i uken(fingermerker) og da har jeg en gjennomgang av alle dører i huset også. Skifter på sengen hver søndag, vasker klær hver søndag, brettedag mandag.
Vasker i skap 2 ganger i året
Ellers blir det kanskje gjort litt ekstra ved behov :)

Nå når jeg har baby som åler seg rundt støvsuger jeg alle gulv hver dag, ellers blir det lett over med støvsuger 3-4 dager i uken. Vasker og tørker støv en gang i uken, og skifter på sengene en gang i uken. Kjøkkengulvet må tas litt oftere da, det blir ved behov. Tørker opp det jeg søler etterhvert når jeg holder på på kjøkkenet, men må gå etter og vaske litt hver gang noen andre i familien har laget mat. :p Bruker et par minutter hver dag på å tørke av vasken og speilet på badet, og tar flekker når jeg ser noen. Vasker klær og legger inn i skapene hver dag, da går det i en fei i motsetning til om jeg skulle samlet opp. Etter at vi flyttet til kysten har jeg pusset 1/4 av vinduene hver uke, så alle er tatt en gang i måneden. Da vi bodde lengre inn i landet var ikke det nødvendig. Skap og skuffer tas ved behov, sikkert ikke mer enn en gang i året. Tar litt her og litt der, aldri alt på en gang. Gulvteppene ble tatt bort for vask / rens da de ble skitne, og er aldri kommet tilbake igjen. Av og til kjøper jeg nye. Tror muligens jeg har ørten skitne tepper på loftet et sted, så jeg må nesten si at de aldri vaskes.

Jeg bruker lite tid på husarbeid egentlig, alt går veldig raskt. Jeg har aldri noensinne tenkt over hva andre gjør og ikke gjør, eller hvor ofte de gjør det jeg ikke vet hva er. :p Eller forresten, en av naboene mine henger ut gulvtepper hver eneste dag, uansett vær. Jeg sier til barna at hun er så flink til å vaske, men når hun henger ut teppene sine i regn og ruskevær tenker jeg stille for meg selv at hun sikkert har et problem stakkars. Hun bor alene, uten pelsdyr...

Har litt rutine på det.

Når jeg går på badet med ungene starter robotstøvsugeren. Når ungene er ferdig stelt, lagt og lest for så går jeg ned å rydder opp kveldsmaten og vasker over kjøkkenbenken, vasken og kjøkkenbordet og tripptrappstolen, bærer ut søppel og vasker søplebøttene og tar ut av oppvaskmaskinen som ble satt på etter middag og setter inn etter kveldsmaten. Da pleier robotstøvsugeren å være ferdig så da mopper jeg kjapt over med våt mopp, men bare "midt på gulvet" og under spisebordet. Hadde nok noen dager holdt med støvsuging bortsett fra gangen.

Mens ungene er i badekaret vasker jeg over vask og toalett hvis det trengs, sorterer klesvask, finner fram klær til dagen etter. Og hvis de bader med olje, vasker jeg kjapt over badekaret når de pusser tennene.

Back
Topp