Hvor ofte spiser din baby nå?

DiaSusa

Forelsket i forumet
Hei! Pga dårlig vektoppgang har vi i to mnd matet (fullammer) snuppa hver andre time fra 06.00 til rundt 19.00 (nettene styrer hun selv).. Nå har vi også begynt med litt smaksprøver og grøt, og det virker som at innimellom når jeg tilbyr puppen så er hun ikke sulten, blir bare liggende å kosesutte uten egentlig å spise. Siden vekta nå går riktig vei, så lurer vi på om vi skal la henne regulere seg selv på dagtid også. Hva tror dere? Hvor mange måltider spiser deres babyer for tiden?

Dette hadde jeg nok bestemt i samråd med HS! Alle barn er jo så forskjellige :) men min spiser flaske 4-5 ganger per dag (spiser ingenting på natten, får mme). Han får også grøt rundt lunsj og ofte smaksprøver til middag! Spiser mellom 100-235 ml per måltid, men det går jo ikke å vite når man ammer :)

Vi har mat 7, 11, 15, 19, 23.
Han får mme så kan jo ikke helt sammenlignes.

Tenker også som hun over, kan vere greit å snakke med hs.

Spiser stort sett 5 måltider og sover hele natten, får mme så blir jo ikke det samme ☺ Hadde tatt en tlf til helsestasjon

Fullamming her også (med unntak av litt smaksprøver)! Her går det alt fra en time mellom amming til nesten 4 timer;) men hun vil ikke ha hvis jeg legger henne til og hun ikke er sulten, så det hadde nok ikke hjulpet! Men spiser nok vanligvis med 2-3 timers mellomrom:)

Jeg har pratet med HS, men her jeg bor har de slitt med å ansette en ny helsesøster, så hun som er midlertidig vikar er utdannet sykepleier og har egentlig lite peiling på babyer.. Så fikk igrunn beskjed om å prøve og feile litt. Derfor jeg var interessert i hva dere mener, mange med mer erfaring enn meg her ;)

Har prøvd å la henne styre selv i dag, og våknet kl 01, 06, 07.30, 10 og 12.15. Så spiser godt selvom ikke jeg styrer klokka. Hun får også smaksprøver av grøt morgen og kveld, + litt pære/eplepure midt på dagen. Hvis alt går greit videre i dag tror jeg at vi prøver etter hennes "indre klokke" til over jul, så får jeg heller veie igjen da..

Har du prøvd å pumpe deg for å se hvor mye melk du har? For det kan nesten virke som at baby ikke blir mett, så derfor må du amme så ofte. Jeg også drev med dette og hadde nesten ingen vektøkning på baby, derfor begynte jeg å gi mme i tillegg. Jeg har fått det bedre og ikke minst vesla mi, som faktisk blir mett nå, og er mye roligere! HS mente at selv om jeg hadde nok melk, så var den kanskje ikke næringsrik nok. Det er mye å tenke over, men det viktigeste er at baby legger naturlig på seg, og hvis å amme etter baby sin rytme går bra, så gjør det med go samvittighet :)

Har du prøvd å pumpe deg for å se hvor mye melk du har? For det kan nesten virke som at baby ikke blir mett, så derfor må du amme så ofte. Jeg også drev med dette og hadde nesten ingen vektøkning på baby, derfor begynte jeg å gi mme i tillegg. Jeg har fått det bedre og ikke minst vesla mi, som faktisk blir mett nå, og er mye roligere! HS mente at selv om jeg hadde nok melk, så var den kanskje ikke næringsrik nok. Det er mye å tenke over, men det viktigeste er at baby legger naturlig på seg, og hvis å amme etter baby sin rytme går bra, så gjør det med go samvittighet :)
Vell, det jeg ammer hver time - annenhver time hele døgnet. Men har mer enn nok melk.

Jeg har pratet med HS, men her jeg bor har de slitt med å ansette en ny helsesøster, så hun som er midlertidig vikar er utdannet sykepleier og har egentlig lite peiling på babyer.. Så fikk igrunn beskjed om å prøve og feile litt. Derfor jeg var interessert i hva dere mener, mange med mer erfaring enn meg her ;)

Har prøvd å la henne styre selv i dag, og våknet kl 01, 06, 07.30, 10 og 12.15. Så spiser godt selvom ikke jeg styrer klokka. Hun får også smaksprøver av grøt morgen og kveld, + litt pære/eplepure midt på dagen. Hvis alt går greit videre i dag tror jeg at vi prøver etter hennes "indre klokke" til over jul, så får jeg heller veie igjen da..
Syntes det høres greit ut jeg. Men hvordan er timene før 1 og etter 12.15?
Vår snuppe ammer hver time-hver andre time hele døgnet. Hun regulerer selv da. Har masse melk, men hun krever visst mye mat. Hun har begynt å få smake på grøt nå da. I ett håp om at hun kanskje klarer seg litt lengere uten pupp om kvelden etterhvert :p

Syntes det høres greit ut jeg. Men hvordan er timene før 1 og etter 12.15?
Vår snuppe ammer hver time-hver andre time hele døgnet. Hun regulerer selv da. Har masse melk, men hun krever visst mye mat. Hun har begynt å få smake på grøt nå da. I ett håp om at hun kanskje klarer seg litt lengere uten pupp om kvelden etterhvert :p

Er bare på første dagen med selvregulering nå :p Etter 12.15 har hun spist 15.00. Hun spiser som regel kun to ganger på natta, legges Kl 19-20, våkner 00-01 og 05-06.

Har ikke overflod av melk, men er ikke noe problem å pumpe 120-150ml hvis det er en time eller to siden snuppa har spist. De få gangene hun får flaske spiser hun 90-120ml, noe som er ganske greit etter hva HS sa. Når melka står i kjøleskapet blir det et greit fettlag på toppen, så tror ikke den er næringsfattig heller.

Grunnen til at jeg spør om jeg kan kutte ut "tvangsforing" hver andre time er jo nettopp fordi hun ikke spiser skikkelig alle gangene hun får pupp, fordi hun ikke virker sulten. Feks kan hun spise aktivt og glupsk i 20-30min kl10.00, men når hun da får tilbud om pupp igjen kl12.00, så spiser hun ikke aktivt, bare kosesutter og spytter puppen ut. Ellers er hun en glad og fornøyd baby, sover godt om natta, har 5-6 våte bleier i døgnet og ca 1 bæsjebleie. Utenom litt dårlig vektoppgang så er alt veldig bra.

Tror jeg prøver å la henne selvregulere seg noen dager nå, og ser hvordan det går.

Forøvrig syns jeg også at HS er i overkant opptatt av vekt. Selvom hun legger lite på seg, så går det jevnt oppover. Og så lenge snuppa er blid, fornøyd, skriker når hun er sulten, bæsjer og tipser, så kan det vel ikke være mye som er feil med hu? Det sier i hvert fall fornuften min, selvom mammahjertet gjerne ville at hun går opp hvertfall 100g i uka..

Forøvrig syns jeg også at HS er i overkant opptatt av vekt. Selvom hun legger lite på seg, så går det jevnt oppover. Og så lenge snuppa er blid, fornøyd, skriker når hun er sulten, bæsjer og tipser, så kan det vel ikke være mye som er feil med hu? Det sier i hvert fall fornuften min, selvom mammahjertet gjerne ville at hun går opp hvertfall 100g i uka..
Det viktigste er jo at de følger sin egen kurve. Det sier iallefall de på sykehuset :)
Syntes det høres ut som du gjør rett :) og siden hun ikke spiser så lenge av gangen når du "tvangsforer" henne så får hun jo sikkert ikke i seg så mye av den tykke og næringsrike ettermelka. Og siden det høres ut som hun alikevell spiser ganske ofte så ville jeg bare latt henne regulere det selv en periode å se :)

Er bare på første dagen med selvregulering nå :p Etter 12.15 har hun spist 15.00. Hun spiser som regel kun to ganger på natta, legges Kl 19-20, våkner 00-01 og 05-06.
Okei :) det høres jo flott ut! :) skulle ønske frøkena mi sov så lenge av gangen :p haha :p

I dag endte vi med amming 01:00, 06:00, 07:30, 10:00, 12:15, 15:00, 16:30, 17:30 og 19:00.

Nå sover hun søtt i senga si <3

Back
Topp