Hvor ofte - lege og jordmor

• Trådstarter Trådstarter BoOojaa
  • Opprettet Opprettet
B

BoOojaa

Guest
Hvor ofte er det vanlig å gå til lege og jordmor i svangerskapet ??

Var hos legen i dag og hun sa jeg bestemte selv hvor ofte [emoji28]. Skal også ha litt tettere oppfølgning pga forrige svangerskap og konisering..

Jm sa i dag at det ikke var vanlig med kontroll før i uke 24 etter denne første. Men hun satte meg opp på en i uke 17 også. Hun syntes det var litt lenge mellom kontrollene, så ville gjerne at jeg kom litt oftere. Trodde det var hver 4.uke etter uke 24, men neimen veit jeg.

Nå skal jeg følges tett opp av gyn også da, så ser jo for meg at det blir masse kontroller.
Men det er bare betryggende :)

Jm sa i dag at det ikke var vanlig med kontroll før i uke 24 etter denne første. Men hun satte meg opp på en i uke 17 også. Hun syntes det var litt lenge mellom kontrollene, så ville gjerne at jeg kom litt oftere. Trodde det var hver 4.uke etter uke 24, men neimen veit jeg.

Nå skal jeg følges tett opp av gyn også da, så ser jo for meg at det blir masse kontroller.
Men det er bare betryggende :)

Ja, legen nevnte jeg skulle bestille time hos jordmor. Normalt var ikke timen der før ETTER OUL, men hun anbefalte en time før, for å opprette kontakten liksom..

Kan jeg spørre hvorfor gyn ?

Hvor ofte er det vanlig å gå til lege og jordmor i svangerskapet ??

Var hos legen i dag og hun sa jeg bestemte selv hvor ofte [emoji28]. Skal også ha litt tettere oppfølgning pga forrige svangerskap og konisering..

Er det vanlig med tettere oppfølging pga konisering? Jeg har ikke fått noe beskjed om dette[emoji33]

Er det vanlig med tettere oppfølging pga konisering? Jeg har ikke fått noe beskjed om dette[emoji33]

Det kommer litt an på hvor mye de tok. Om du har født før osv. Men du kan jo spørre! Er nok mest mot slutten, at de sjekker at livmorhalsen tåler «vekta» osv [emoji4]

Det er ikke alle sykehus som praktiserer ekstra oppfølging, så lurt å høre med legen din. Etter koniserong er livmorhalsen litt kortere og KAN føre til at den er litt svakere. Det kan da oppstå problemer når lille i magen blir tyngre. Vanlig er å følge opp dette etter uke 24:)

Det er ikke alle sykehus som praktiserer ekstra oppfølging, så lurt å høre med legen din. Etter koniserong er livmorhalsen litt kortere og KAN føre til at den er litt svakere. Det kan da oppstå problemer når lille i magen blir tyngre. Vanlig er å følge opp dette etter uke 24:)

Legen min sa ikke om det var hun, jordmor eller sykehus som skulle følge opp dette.. men får vel vite mer etterhvert [emoji4]

Jeg var hos lege i uke 8, tatt blodprøver i uke 12 og skal til jordmor i denne uken (uke 13) Fortalte jordmor hvor mange uker jeg var da jeg snakket med henne for å bestille time, og hun mente dette var en fin tid å komme første gangen :) Jeg er førstegangsfødene.

Jeg var hos lege i uke 8, tatt blodprøver i uke 12 og skal til jordmor i denne uken (uke 13) Fortalte jordmor hvor mange uker jeg var da jeg snakket med henne for å bestille time, og hun mente dette var en fin tid å komme første gangen :) Jeg er førstegangsfødene.

Ok [emoji4] tenkte ringe i morgen, er jo alltid kos på kontroll fordi de ofte hører etter hjertelyden [emoji87][emoji7]

Ja, legen nevnte jeg skulle bestille time hos jordmor. Normalt var ikke timen der før ETTER OUL, men hun anbefalte en time før, for å opprette kontakten liksom..

Kan jeg spørre hvorfor gyn ?

Epilepsi, så da får jeg oppfølging hos spesialist.

Var på første kontroll i uke 12/13 og ble satt opp på neste time i uke 24 :) Tror ikke det er normalt med så mange kontroller i starten, i mellomtiden er det jo UL. Jeg er også konisert men både legen og jm sa at jeg ikke trenger tettere oppfølging.

Takk for svar! Da sjekker jeg med legen som opererte meg, det er nemlig samme legen som hjalp meg med fødselsangst sist - og skal til han igjen for å snakke om fødsel denne gangen [emoji4]

Det kommer litt an på hvor mye de tok. Om du har født før osv. Men du kan jo spørre! Er nok mest mot slutten, at de sjekker at livmorhalsen tåler «vekta» osv [emoji4]

Takk for svar! Sjekker med legen etterhvert jeg da[emoji4]
Dette er tredjemann, men første etter koniseringen..

Jeg går de vanlige oppsatte kontrollene. Første kontroll her er uke 12, så uke 18-20 som er oul, uke 24, 28 osv. Har blitt ekstra fulgt opp av fastlegen da pga ekstrem kvalme denne gang. Jeg hadde egentlig tenkt å kun gå til lege på første kontroll denne gang pga blodprøvene og jm resten men pga kvalmen vil legen følge meg ekstra opp siden jeg er sykemeldt.

Fikk også beskjed at det var uke 12, 18-20 (UL), 24, 28 etc som var vanlig av min jordmor da jeg var der i uke 12 :) Men stikker innom eller sender melding til legen når jeg lurer på noe eller vil ha noe sjekket! I tillegg har jeg UL-jordmoren min som jeg plager når jeg føler for det, men det er bare en ekstra bonus :P

Da har jeg ringt jordmor og skal til kontroll / samtale der om 2 uker (15+4) også skal vi legge en plan om oppfølgning [emoji4] så blir neste kontroll oul og lege innimellom [emoji4],

Jeg var hos jordmor når jeg var rundt 7uker på vei. Å hun ville jeg skulle komme en gang i mnd ca. Men nå bor jeg på ei lite bygd, så de har god kapasitet til å følge opp de gravide. Var på 2 lege timer. En da jeg fant ut att jeg var gravid, og en nå i uke 14. For å gå gjennom blodprøvene jeg tok når jeg var 12 uker på vei. Å hun ville jeg skulle komme på ny legetime igjen etterhvert. Så fikk besjed om å snakke med jordmor neste gang, å høre om når hun mente det var på plass med en ny legetime. Vet ikke helt hvorfor jeg skal på det igjen, da legen bare tar blodtrykket og gjør igrunn det samme som jordmor ... Men jeg får høre med jordmor nestegang :)

Back
Topp