Hvor ofte kontroll

bibbi

Blir kjent med forumet
I løpet av dette svangerskapet har jeg vært ca tre ganger til jordmor. Er nå 35 uker på vei. Var hos jordmor denne uka og skal ikke tilbake før om 4 uker.
Uten noen legekontroller i mellomtiden.
Er ikke dette veldig lenge? Trodde man skulle gå tettere på slutten av svangerskapet?
Skal sies at alt er bra og at jeg ikke har hatt noen problemer i svangerskapet.
 
Det var sjelden ja.. nå fra uke 37 har jeg kontroll hver uke. Og fra 32-33 annenhver. Alt bra hele veien her også.
 
Jeg har heller ikke hatt noe problemer i svangerskapet men fra uke 36 ville jordmor ha ukentlige kontroller:)
 
Her var det 32/33 uker, så 36 uker og 38 uker
 
Tror jeg også har vært hos jm 3-4 ganger... Hun sa engang til meg at de bruker ikke tid på "friske" oppegående gravide:) så antar at det er en bra ting?
 
I løpet av dette svangerskapet har jeg vært ca tre ganger til jordmor. Er nå 35 uker på vei. Var hos jordmor denne uka og skal ikke tilbake før om 4 uker.
Uten noen legekontroller i mellomtiden.
Er ikke dette veldig lenge? Trodde man skulle gå tettere på slutten av svangerskapet?
Skal sies at alt er bra og at jeg ikke har hatt noen problemer i svangerskapet.
Hvorfor skal du ikke til legen? Er vanlig å gå til kontroll hver andre uke i slutten, så du burde vel hatt en kontroll innimellom der :)
 
Hvorfor skal du ikke til legen? Er vanlig å gå til kontroll hver andre uke i slutten, så du burde vel hatt en kontroll innimellom der :)


Virket ikke som det var vanlig. Spurte jordmor om jeg burde gå til legen i mellomtiden, men hun sa nei. Hun skulle ha ferie så kan jo hende det er derfor at jeg ikke får komme før om fire uker.
Er selvfølgelig bra at man blir sett på som frisk og oppegående, noe jeg føler meg som og..
Men er noe med det når man er førstegangsfødende. Man blir litt ekstra nervøs når det nærmer seg og ikke helt vet hvordan ting utarter seg.
 
Virket ikke som det var vanlig. Spurte jordmor om jeg burde gå til legen i mellomtiden, men hun sa nei. Hun skulle ha ferie så kan jo hende det er derfor at jeg ikke får komme før om fire uker.
Er selvfølgelig bra at man blir sett på som frisk og oppegående, noe jeg føler meg som og..
Men er noe med det når man er førstegangsfødende. Man blir litt ekstra nervøs når det nærmer seg og ikke helt vet hvordan ting utarter seg.
Hm så rart.. Det er jo det som er det vanlige. ImageUploadedByBV Forum1413631026.782766.jpg jeg har alltid vært frisk og oppegående, men har gått oftere på kontroll i slutten.
 
Jeg har hatt 3 kontroller hos JM og to hos fastlegen, var hos legen denne uken, så har jeg en time i uke 38 hos JM, så har jeg ikke time før dagen etter termin.
Er 36+6 i dag:)
Jeg trodde også at man skulle gå oftere på slutten, spesielt siden jeg er førstegangs og det er mye jeg lurer på spesielt nå på slutten, men det var tydeligvis ikke nødvendig :)
 
Jeg har hatt 3 kontroller hos JM og to hos fastlegen, var hos legen denne uken, så har jeg en time i uke 38 hos JM, så har jeg ikke time før dagen etter termin.
Er 36+6 i dag:)
Jeg trodde også at man skulle gå oftere på slutten, spesielt siden jeg er førstegangs og det er mye jeg lurer på spesielt nå på slutten, men det var tydeligvis ikke nødvendig :)


Ja man lurer på alt mulig. Også er man så redd for at man plutselig skal føde for tidlig. Uten at man engang har snakket med jordmor om fødsel og amming.

Jeg fikk ikke vite om hodet var festa nå i uke 34. Glemte å spørre og hun sa heller ikke noe om det..
Man blir jo nervevrak :p
 
Må forresten også bare si at svangerskapsforgiftning kan utvikle seg veldig raskt og er vanligere mot slutten som sikkert også er grunnen til hyppigere kontroller. Min venninne fikk nettopp sitt første barn og hun fikk oppdaget sv.forgiftning på kontrollen i uke 38. Hun merket ingenting selv på kroppen. Hun måtte legges inn på sykehuset og allerede dagen etter var tilstanden så forverret at hun måtte settes igang. Så derfor tror jeg at jeg ville bestilt meg en legetime inni der, så du får den oppfølgingen du har krav på.
 
Må forresten også bare si at svangerskapsforgiftning kan utvikle seg veldig raskt og er vanligere mot slutten som sikkert også er grunnen til hyppigere kontroller. Min venninne fikk nettopp sitt første barn og hun fikk oppdaget sv.forgiftning på kontrollen i uke 38. Hun merket ingenting selv på kroppen. Hun måtte legges inn på sykehuset og allerede dagen etter var tilstanden så forverret at hun måtte settes igang. Så derfor tror jeg at jeg ville bestilt meg en legetime inni der, så du får den oppfølgingen du har krav på.


Ja svangerskapsforgiftning er også noe jeg har tenkt på. Samboeren min synes jeg er litt små hysterisk for at jeg ikke skulle oftere på kontroller..hehe. men veninnene mine reagerte også og sa jeg måtte bestille legetime.
Så da er jeg ikke så paranoid allikevel :p
Får ta en tlf på mandag :)
 
Jeg har bare vært hos jordmor 2 ganger... å det var i uke 24 ish å i uke 32. Skal tilbake til jordmor når jeg er 38 uker så har jeg fått time til legen dagen før termin.. men jeg har gått til legen sånn ca hver 4 uke.. men synes jordmor kunne vært mye oftere.
 
Jeg har hatt time anna hver uke fra uke 32 og fram til uke 36. Nå etter uke 37 er det en gang i uka.
 
Jeg har vært på vekstkontroll og vanlig jordmorkontroll hver 14 dag siden uke 24 pga alvorlig svangerskapsforgiftning forrige svangerskap. Alt ser greit ut så langt :)
 
Har gått annenhver gang til lege og jordmor. Husker ikke hvor mange ganger jeg har vært hos hver... Pleid å si når neste legetime er når jeg er hos jordmor og motsatt. Jordmor sa for litt siden at fremover var det kontroll ca hver andre uke. Er nå 36+1. Var hos vikarjordmor sist. Da var det tre uker til neste legetime og ho stussa litt på han hadde satt opp time da.... Blir ca to uker før termin det, virka som det var siste time hos han. Siden blodtrykket mitt var litt høyere enn tidligere for ei uke siden skal jeg til ny kontroll hos jordmor i begynnelsen av uka sånn det blir midt mellom timene.

Er jo satt opp retningslinjer for svangerskapsomsorgen så litt rart det er så forskjellig fra plass til plass....
 
Ja man lurer på alt mulig. Også er man så redd for at man plutselig skal føde for tidlig. Uten at man engang har snakket med jordmor om fødsel og amming.

Jeg fikk ikke vite om hodet var festa nå i uke 34. Glemte å spørre og hun sa heller ikke noe om det..
Man blir jo nervevrak :p
Nei det er helt sant! Når jeg var hos fastlegen nå, sa han at magen hadde sunket,men hodet ikke var festet..
Søkte litt rundt på nettet, og der står det at hodet må feste seg før magen synker..
Så nå går jeg rundt her da, og lurer på om magen er sunket i det hele tatt eller om han bare var inkompetent og hodet faktisk er festet :p
 
Nei det er helt sant! Når jeg var hos fastlegen nå, sa han at magen hadde sunket,men hodet ikke var festet..
Søkte litt rundt på nettet, og der står det at hodet må feste seg før magen synker..
Så nå går jeg rundt her da, og lurer på om magen er sunket i det hele tatt eller om han bare var inkompetent og hodet faktisk er festet :p

Haha :p du skal ikke se bort fra at han var inkompetent. Er mange nedstøva fastleger som sitter på kontorene. Finner mer ut av å google enn å spørre de om det man lurer på..
 
Haha :p du skal ikke se bort fra at han var inkompetent. Er mange nedstøva fastleger som sitter på kontorene. Finner mer ut av å google enn å spørre de om det man lurer på..
Hahah, ja det tror jeg nok :p
Satt som et spørsmålstegn når jeg leste det, så skal bli kjekt å komme til JM å spør henne :p
 
Back
Topp