Hvor ofte kjenner dere liv?

Bolle3

Flørter med forumet
Er 15 uker på vei, og har stort sett hver dag siden uke 12 kjent bobling/fiskehale ihvertfall 1 gang til dagen. Idag har eg ikkje kjent noe... Hvor ofte er det vanlig å kjenne liv? Kan en ha en dag uten å kjenne noe?
 
Som regel hver dag [emoji4] kjent ca i to uker. Ikke like mye hver dag. Er vel senere man må kjenne noe hver dag;) legg deg ned etter du har spist og kjenn etter. Evt drikk et saft med kald saft :)
 
Uke 19 og kjenner vær dag , kjent ca i 2 uker ( andre gangs fødende) første gang kjente jeg ikke før uke 20-21
 
Som regel hver dag [emoji4] kjent ca i to uker. Ikke like mye hver dag. Er vel senere man må kjenne noe hver dag;) legg deg ned etter du har spist og kjenn etter. Evt drikk et saft med kald saft :)

Hvor langt er du på vei? Skal prøve saft-tipset[emoji6]
 
Jeg er gått inn i uke 20, og kjenner enda ikke liv :( Har vært på ultralyd så vet at alt er bra, men kjedelig å vente... Heldige dere som kjenner hver dag! Gleder meg:)
 
Kjent hver dag siden 16+1. I uke 16 var det mest om kvelden, nå er det når som helst på dagen, oftest når jeg sitter, ligger og når jeg har spist. (Er andregangs).
Jeg fikk saft på oul for å få knøtte til å snu seg riktig vei. Det funket, men jeg kunne ikke kjenne at hun snudde seg og tok bena på hodet selvom jeg såg det på skjermen, så er ikke alt vi kjenner.
 
Er 15 uker på vei, og har stort sett hver dag siden uke 12 kjent bobling/fiskehale ihvertfall 1 gang til dagen. Idag har eg ikkje kjent noe... Hvor ofte er det vanlig å kjenne liv? Kan en ha en dag uten å kjenne noe?

Hei!

Det er først i uke 25 at man skal ha kjent liv, og først i uke 28 man skal kjenne det hver dag før ting er bekymringsverdig.
Foreløpig er fosteret bittelite, og har god plass. Derfor er det helt normalt å ikke kjenne noe hver dag, eller ikke i det hele tatt. :)

(Husk folat. :) )
 
Hei!

Det er først i uke 25 at man skal ha kjent liv, og først i uke 28 man skal kjenne det hver dag før ting er bekymringsverdig.
Foreløpig er fosteret bittelite, og har god plass. Derfor er det helt normalt å ikke kjenne noe hver dag, eller ikke i det hele tatt. :)

(Husk folat. :) )

Husk folat? :confused: Jeg fikk beskjed hos legen min og gynekologen der jeg var på tidlig ultralyd at jeg bare skulle ta folat 1.trimester? Har sluttet å ta det for flere uker siden jeg :eek: Burde jeg begynne igjen? Kan det ha gjort noe skade at jeg ikke har tatt det nå siden uke 13, er i uke 20 nå...
 
Husk folat? :confused: Jeg fikk beskjed hos legen min og gynekologen der jeg var på tidlig ultralyd at jeg bare skulle ta folat 1.trimester? Har sluttet å ta det for flere uker siden jeg :eek: Burde jeg begynne igjen? Kan det ha gjort noe skade at jeg ikke har tatt det nå siden uke 13, er i uke 20 nå...

Viktigst i starten frem til ryggraden lukker seg. Det er defekt i forbindelse med det som er største faren ved folatmangel i svangerskapet.
 
Husk folat? :confused: Jeg fikk beskjed hos legen min og gynekologen der jeg var på tidlig ultralyd at jeg bare skulle ta folat 1.trimester? Har sluttet å ta det for flere uker siden jeg :eek: Burde jeg begynne igjen? Kan det ha gjort noe skade at jeg ikke har tatt det nå siden uke 13, er i uke 20 nå...

Trenger ikke folat nå etter 1. Trimester nei :) annet enn normal dose i multivitaminer :)
 
Husk folat? :confused: Jeg fikk beskjed hos legen min og gynekologen der jeg var på tidlig ultralyd at jeg bare skulle ta folat 1.trimester? Har sluttet å ta det for flere uker siden jeg :eek: Burde jeg begynne igjen? Kan det ha gjort noe skade at jeg ikke har tatt det nå siden uke 13, er i uke 20 nå...

Dessverre er ikke alt av helsepersonell oppdatert på de nyeste anbefalingene, som sier at man bør ta folat hele svangerskapet.
(Selv om anbefalingene kom i 2014.)
Faktisk anbefales man å ta folat hver dag fra man er 18 til man er 61, også ta økt dose i svangerskapet. (400 mcgr, og opptil 500mcgr.)

Den største skaden skjer som regel i begynnelsen, før nevralrøret lukker seg, og det er derfor man anbefaler å bruke folat fra man begynner å prøve å få barn, eller helst tidligere også, siden mange kvinner ikke vet at de er gravide før uteblitt mens.
Men folat har mange andre funksjoner også, så begynn gjerne igjen, men ikke bekymre deg over at du har latt være en stund. :)
 
Ok, ser ingen kilde!
men svaret mitt er basert på hva legen sagt. Han sa at jeg ikke trenger å ta folat, om jeg ikke vil spise det som godteri. Så forholder meg til det :)

Her er kildene ramset opp:
https://altformamma.no/artikler/602/article/item/null/nye-anbefalinger-opptil-800-mcgr-folat


Legen er forpliktet til å følge disse anbefalingene, og skal være oppdatert.:)

(Lar som regel være å linke fordi reglene er strenge her på hva man får linke til, og da blir ting slettet uansett.)
 
Jeg tar ikke folat, og har kjent liv i et par uker nå. Er 18+0 i morgen. De siste dagene har jeg kjent hver dag, ingenting utenpå bare inni. Alle jordmødre og leger jeg har pratet med sier at 200 mcgr folat som er i multivitamin er nok. Egentlig har vi godt nok kosthold i norge til at vi ikke trenger folat i det hele tatt, og egentlig ikke fordi folsyre, som er det vi får kjøpt, ikke er folat, og bryter ned naturlig folat fra feks brokkoli. Så. Hver sin mening.
 
Sniker fra desember.

Husk at uke 15 er veldig tidlig. Det er helt normalt at det går noen dager/uker mellom hver gang du kjenner noe ennå.

Jeg kjenner liv nærmest daglig nå men jeg har ikke gjort det før den siste uken (er 23+4).
 
Jeg tar ikke folat, og har kjent liv i et par uker nå. Er 18+0 i morgen. De siste dagene har jeg kjent hver dag, ingenting utenpå bare inni. Alle jordmødre og leger jeg har pratet med sier at 200 mcgr folat som er i multivitamin er nok. Egentlig har vi godt nok kosthold i norge til at vi ikke trenger folat i det hele tatt, og egentlig ikke fordi folsyre, som er det vi får kjøpt, ikke er folat, og bryter ned naturlig folat fra feks brokkoli. Så. Hver sin mening.

Nei, det handler ikke om meninger, det handler om forskning, retningslinjer og at helsepersonell skal forholde seg til de retningslinjene.
De er ikke der for morro skyld. ;)
Når legen min ikke holder seg oppdatert på slike simple ting blir jeg alltid skeptisk til hans/hennes kompetanse. Hvem vet hva annet h*n henger etter med eller vet for lite om...
 
Nei, det handler ikke om meninger, det handler om forskning, retningslinjer og at helsepersonell skal forholde seg til de retningslinjene.
De er ikke der for morro skyld. ;)
Når legen min ikke holder seg oppdatert på slike simple ting blir jeg alltid skeptisk til hans/hennes kompetanse. Hvem vet hva annet h*n henger etter med eller vet for lite om...

Det kommer ny forskning på ALLE områder hele tiden. Virkelig hele tiden. Det er så enormt mange forskere i verden, som finner ut forskjellige ting. Ganske bastant å påstå at man MÅ ta folat, eller folsyre, som vi faktisk tar, som bryter ned den naturlige folaten. Forskning sier også dette: http://forskning.no/forebyggende-he...e-folat-hos-gravide-kan-gi-okt-risiko-autisme
 
Back
Topp