Hvor ofte er du syk?

Mamsemoms

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Hygiene, smitte og bakterier er et veldig stort og omtalt tema om dagen, så da lurer jeg på:
hvor ofte er du syk?
Når du er syk, har du blitt smittet av andre tror du?
Tar du noen forholdsregler? Håndvask, antibakteriell, vasker du hendene ofte/normalt/lite? Er det litt hysteri rundt hygiene eller syns du det er greit?

Jeg har helt OK hygiene :P Liker å lukte godt, vasker hendene etter doss og tar meg sjeldent i trynet sånn gjennom dagen. Har et barnehagebarn og han vasker hendene før vi går derfra. Vi vasker trynet og hender før matlaging og middag etc. Utover litt antibakteriell og klor når vi en sjelden gang i blant har omgangssyken i hus, gjør vi ingen ekstreme tiltak. Og vi er ikke ofte syke. Treåringen var sist syk i vinter. Mannen ble nok smittet da og lå nede noen dager (mannfolk), også fikk jeg litt hoste og feber.
Så vi er vel kanskje dårlig sånn 2-3 ganger i året ca.

Jeg er nesten aldri syk, ikke samboeren heller :-) Vasker hender etter do, før mat etc. Men etter jeg var syk i svangerskapet har jeg hatt crappy immunforsvar og vært mye syk. Fryktelig irriterende :-P Nå er det en del spriting hos oss grunnet vår datter, men ikke overdrevent :-) Hun har ikke vært syk enda.

Har ørtogførti studiepoeng i hygiene, renhold og helse.
Ble litt påvirket av studiene i forhold til hygiene.
Er forkjøla to ganger i året (februar/mars og oktober) og har omgangssyken sånn ca hvert femte år.
Aldri vært så lite borte fra jobb som da jeg jobbet i barnehage :p
Vasker hender ofte nok:
Etter bleieskift og dobesøk
Etter å ha vært ute
Før og etter matlaging
Ved synlig møkk
Etter bruk av sterke midle
Etter kontakt med slimhinner

Har antibac i veska i forkjølelsessesongen, følger hostereglene og 48-timersregelen ;)

Er nok verken mer eller mindre syk enn andre.

Jeg og samboer er veldig lite syke.
Vi hadde begge influensa i vinter, det hadde vi ikke hatt siden vi var unge (vi er 35 og 40). Frøkna på da 3 hadde det også, men ikke 6-åringen.
Ellers er det bare litt vanlig småforkjølelser på oss voksne og eldstemann en gang eller to i året. Eldste har vært borte fra skolen 2 dager dette året pga sykdom. Det føler jeg er mer enn godkjent
Frøkna er mye mer syk, men det er mest forkjølelser, som setter seg ekstra hos henne pga astma.

Vi jobber i bhg og skole, så vil si vi er utsatt for mye smitte, men holder oss friske selv. Selv uten å være hysterisk på hygiene. Vi har også lite sykdom blant ungene på min avdeling i bhg, selv om det er småbarnsavdeling.

vil si det er normalt forhold til hygiene.
Ikke alltid vi vasker hender før vi spiser mat her hjemme, så glipper innimellom faktisk. Uten at det gjør oss noe mer syke av den grunn.

Går ikke og vasker hverken hender eller ansikt på meg selv eller ungene før vi drar fra Sfo, bhg eller jobb.

Vi er mye syke, både jeg og kb men ikke pga hygiene akkurat.
BI har begge store øreproblemer

Vasker meg etter do og bæsjebleier. Og før jeg lager mat. Aldri antibac. Er aldri syk, mange år siden sist. Barna blir heller ikke syke virker det som. Eldste har hatt omgangssyke et par ganger, og forkjøla et par ganger. Friske som fisker :) vi tar alle tran, kanskje derfor? :) nå er jeg litt redd vi blir syke kun for at jeg skriver dette hihi

Syk par-tre ganger i året. Sesong-forkjølelse eller smitta av frøkna. Sist jeg ble skikkelig forkjøla ble hun selvfølgelig smitta av meg noen dager etter. Rent uunngåelig da jeg er hjemme med henne på dagtid :p og hun bor oppå meg:p

Men generelt lite syk tror jeg. Gubben er stortsett aldri syk.

Vasker meg etter do og bæsjebleier. Og før jeg lager mat. Aldri antibac. Er aldri syk, mange år siden sist. Barna blir heller ikke syke virker det som. Eldste har hatt omgangssyke et par ganger, og forkjøla et par ganger. Friske som fisker :) vi tar alle tran, kanskje derfor? :) nå er jeg litt redd vi blir syke kun for at jeg skriver dette hihi
Våknet med halsvondt i dag, jeg! :P

I år har vi alle vært mye syk, bortsett fra mellomste. Gubben og eldste fikk influensa i januar, vi andre omgangssyke. Etter det har jeg hatt 5 forkjølelser siden februar, og de sitter gjerne i flere uker. Har vel hatt 2 uker som lengste opphold mellom to forkjølelser.

Har normal regime på håndhygien. Kanskje litt mer ved sykdom.
Skifter håndduk flere ganger for dag ved sykdom, men ellers et veldig avslappet forhold til bakterier.
Vi er ikke mer syk enn andre, men det merkes ved nytt bhg-år og nye barn/voksne. Blir spennende til høsten når vi har skolebarn og der blir mange nye barn og voksne.
Junior og faren hadde en periode nå nylig med forkjølelse, mens jeg slapp unna. Er en periode med mye kaldt vær, så vanskelig å kle på rett.

Vi er ofte forkjøla. Det kommer for det meste fra barnehagen. Vi samsover fortsatt med 2 åringen så det han får det får vi også:p

Jeg er ikke ofte syk, kanskje 1-2 ganger i året. Men mannen derimot, har elendig immunforsvar, og er syk ofte. I påsken fikk mannen omgangssyke, da var det flere år siden sist, for min del, men da ble jeg smittet. Mini holdt seg frisk, så det var jo veldig greit :-) Mini har heller ikke vært mye syk, 1 gang utenom vaksiner.
Vi er ikke fanatiske på hygiene, vasker etter do og bleier. Ikke alltid før middag. Jeg jobber i bhg og det har hendt at mannen har blitt syk og ikke jeg :-P

Ved Bhg start var det enormt mye sykdom. Men ellers er det lite heldigvis. Er overhode ikke hysterisk med hygiene. Ikke antibac. Vasker hendene mye når jeg lager mat og når jeg har skiftet bleier osv.
Kunne sikkert ha vært flinkere.

Er vel syk sånn 2-3 ganger i året. Sesongforkjølelse :) bortsett fra det er jeg ikke så ofte syk.

Lille var vel ordentlig syk nå sist uke, det var første gangen, hun er 11mnd :)

En gang eller 2 i året? Gjerne en runde med oppkast og en med forkjølelse:p barna er 5 og går siste året i bhg. Det har blitt myyyye mindre syke i hus etterhvert, men alle bakterier og virus klarer vi ikke å unngå. Fører normal hyginene med håndvask etter do/før mat. Og jentene må vaske seg når de har vært ute å lekt. Klor/antibaktrielt drar jeg frem ved spysyke. Da vasker jeg do/ vask og dørhåntak.

Jeg har stort sett en kraftig forkjølelse (med feber og alt annet som følger med) i året og en litt mildere. Husker ikke sist jeg hadde omgangssyke, men vil tro jeg tar mine forhåndsregler over gjennomsnittet, siden jeg alltid er den eneste som ikke får det her hjemme. Bruker sjeldent antibac, mest på bilturer eller skogsturer.
Ellers sprites vask og dørhåndtak under utbrudd av sykdom hjemme, hender vaskes oftere enn ellers og sengetøy kokvaskes.

Jeg er egentlig "aldri" syk. Er litt forkjøla nå, en konsekvens av å ha blitt gjennomvåt og iskald på leirskole. Min sykdom er mer en og annen hodepine eller generell slitenhet som kan slå ekstra ut. Omgangsyke går det kanskje et par år mellom hver gang, og det er kun da jeg vet at jeg har blitt smittet, men da er det jo som regel fra mitt eget barn. Frøkna er som meg, sjelden syk. Mannen har en kronisk sykdom, men sjelden feber eller slikt der også.

Syk en gang eller to i årey vanligvis. Ikke nødvendigvis feber etc, men alt fra forkjølelse til omgangssyka.

Back
Topp