Hvor ofte er det normalt å amme?

Satinsky

Prinsemamma
Jeg har en 14 uker gammel gutt som spiser i snitt en gang i timen når han er våken. På natten spiser han stort sett annen hver time. Han kan ha litt lengre intervaller også. En sjelden gang går det fire timer. Han har hatt god vekst siden fødsel, hvor han da var 2835g og 50cm. På 3 mnd ktr var han 6000g og 61,5cm.
Siste fem uker har han gått opp 1150g. Han gulper veldig lite, og har god kontroll på spiseteknikk. Jeg er ikke sår. Føler av og til at jeg går tom fordi han spiser så ofte, og da kan han bruke tid på å sovne. Smokk er han lite glad i, bruker den kun når han har magevondt, eller på trilletur. Han sover fra kl 18.30-1900 til 06-07, avbrutt av spising. En times lur på morgenen, og en liten dupp på ettermiddagen. Han kan også sove på trilletur på formiddagen, opp til to timer. Som regel spiser han i ti min, deretter en rapepause og så litt til. Prøver også å by begge bryst, han kan da ta litt til fra det andre. Stort sett avføring i løpet av et lite tidsrom på et par timer en gang i døgnet. Da kommer det gjerne en del, og det er gult og litt kornaktig, som regel. Noen små avføringer innimellom ellers.
Jeg synes selv det virker som om gutten min har det bra, men helsesøster syntes han spiste VELDIG ofte. I følge henne skulle babyer på hans alder klare seg med hver tredje time.
De gangene han sliter med å sovne på kvelden, sutrer med furteleppe og bare vil suge og suge, men det ikke kommer noe særlig, og jeg får den såre følelsen i brystet som om det er tomt (har tømt de en gang i forbindelse med intervallamming), lurer jeg på om jeg burde prøve å gi mme for å se om han vil ha og blir fornøyd. Jeg vil jo ikke at han skal være sulten når han skal sove. Det er en veldig vond følelse at han kanskje får for lite. I tillegg har han lagt på seg mindre pr uke i det siste. Han er veldig slank, men følger kurven sin.
Vekten min går jevnt og trutt ned, jeg har nå bare 4 av 22 kilo igjen. Jeg spiser seks brødskiver om dagen, en solid porsjon middag,og spiser to frukter. Spiser også godterier innimellom, så jeg får i meg nok mat. Går gode turer hver dag, og trener styrke et par dager i uken.

1: Er det normalt at han spiser så ofte, eller indikerer det et større behov?
2: Er det galt av meg å prøve å gi mme de gangene han ikke får sove og jeg føler at jeg har gått tom?

Takknemlig for råd.
 
Hei igjen! :)

Beklager at du har måttet vente så lenge på svar!

Har gutten din spist så hyppig hele tiden eller er dette noe som har begynt nylig? Hvor lenge har det i såfall stått på? Det er veldig individuelt hvor ofte barna har behov for å spise og det avhenger av flere faktorer hos både mor og barn. Det er ikke noe som heter at de spise til faste intervaller. Det er vanligst at spedbarn har noen perioder i løpet av døgnet hvor de spiser sjelden og noen hvor de spiser hyppigere. Morsmelken er jo både mat og drikke for dem så hvis vi sammenligner med oss selv så tar jo vi oss og en matbit og litt å drikke utenom våre hovedmåltider. Vi spiser ikke til helt faste intervaller, mellom frokost og lunsj tar vi oss gjerne et glass vann og en frukt feks, etter middag tar vi gjerne en kopp kaffe og noe godt hvis vi har mulighet (iallefall jeg ;)) så hvis vi ser sånn på hva vi spiser i løpet av en dag så inntar vi også noe oftere enn hver 3.-4. time- for babyen er det likedan bare at alt de inntar er melk. Og babyer er like forskjellige som vi voksne er, så mens noen spiser sjelden så spiser noen av oss hyppig.

Du skriver at han i snitt spiser en gang i timen, hvor lange intervaller har han når det går lenger tid enn en time?
Han legger jo veldig godt på seg, 230 gr/uke de siste 5 uker!? Det er jo ikke noe som indikerer at han får for lite mat så jeg ville ikke gitt mme ut fra det du skriver :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Hei :)
Han har spist ofte siden fødselen. Han spiser jo ikke like lenge hver gang, så jeg forstår jo at det dreier seg om å slukke tørsten også. Det lengste jeg har opplevd at han har vært uten mat på dagtid, er tre timer, og da gikk jeg tur i 2,5 time av den tiden. Jeg har prøvd å følge litt mer med på hvordan han spiser nå, og jeg har kommet frem til at han har behov for mye melk ca hver 3-4 time, og i mellom der tar han seg en liten drikkepause på ti minutter eller så. De gangene han spiser mye, vil han ha begge bryst. På natta prøver jeg å få han til å ta begge to, i et lite håp om at han skal sove litt lengre, men jeg synes stort sett jeg gir mat til de samme tidene uansett. Han tar kun et bryst av gangen på natta. Jeg mater stort sett til disse tidene: 22-2330-0130-0300-0500. Han legger seg jo for natta rundt kl 1830, og klarer seg ofte til kl 22 da. Jeg legger også merke til at det er forskjellig hvor mye han spiser på natta. Nå er han i tillegg forkjølet og tett i nesa, så det er noen ganger enda hyppigere amming. Det hjelper heldigvis å dryppe nesa med morsmelk.

Hvis jeg bare skal bruke min egen sunne fornuft, så tror jeg at lillegutt er flink til å regulere selv så lenge jeg tar signalene, så jeg får bare la være å høre på helsesøster.
 
Jeg syns han høres helt normal ut ut fra det du beskriver og han er jo veldig tidlig ute med å legge seg tidlig på kvelden og har et langt sovestrekk tidlig på kvelden. Han legger godt på seg og så lenge dere trives med dette så syns jeg ikke det er nødvendig å lage problemer uten at det er det :)

Nattammingen er ikke bare for matens skyld, de trenger av og til litt trøst og kos også, og det er aldri feil å gi. Det er viktig å huske på at amming betyr så mye mer enn bare mat for barnet :)
 
Back
Topp