Hvor ofte er dere på kontroll

JellyBean28

Betatt av forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg er nå 31+1 og føler plutselig at jeg har vært på lite svangerskapskontroller i forhold til andre. Mulig jeg bare innbiller meg dette altså. Men hvor ofte er dere/har dere vært på kontroll hos lege/jordmor?

1 gang i Mnd går jeg, og jeg går kun til legen :)
Men pga diverse har jeg minst 2 vekst estimeringer på sykehuset. Skal på min 2 i uke 36 :)

Om alle prøver er fine og du ikke har et risiko svangerskap så er det ikke så ofte en går men, helt på slutten trapper en jo opp litt da. I 2014 ble det vell 1 gang vær uke, og en ekstra pga baby ikke snudde seg å lå i sete lenge...

Egentlig så er det vel 1 gang i mnd, men her har det vært en del ting og tang så jeg har blitt/blir nøye fulgt opp. Kose deg med at du ikke har ett risikosvangerskap:)

Jeg har hatt/skal ha de vanlige kontrollene:
Ca. uke 9, ca. 19, 24, 28, 32, 36, 38, 40 og 41. I tillegg to på sykehuset (uke 28 og 32) pga en sykdom som krever litt fødselsplanlegging. Jeg har bare vært hos jordmor på de ordinære, men hun første byttet jobb, og hun nye er gravid med termin i august, så tror jeg kommer til å gå til fastlegen i sommer. Litt for mye kjas og bli kjent med nok en jordmor.

Jeg har vært på kontroll i:
uke 12 (lege)
uke 16 (jordmor)
uke 21 (jordmor)
uke 25 (jordmor)
uke 28 (lege)
uke 29 (jordmor)

I tillegg til dette har jeg vært på OUL i uke 18, samt at vi har vært på to private UL vi har betalt for i uke 12 + uke 26.
Også har jeg vært til to glukosetester hos legen i uke 16+uke 28, men det er litt utenfor "de vanlige" kontrollene.

Nå har jeg fått påvist mild svangerskapsdiabetes og bekkenløsning, så regner med kontrollene blir hyppigere framover. Venter blant annet på innkalling til sykehuset for veiledning med svangerskapsdiabetes.

Lurer jo egentlig på hva som skjer hvis helsekortet blir fullt i de kontrollradene. Får man nytt da? Jeg har vel 5 rader igjen, og aner at det kommer til å blir brukt opp...

Hei! Jeg var i uke 12. I uke 18 regnes oul som en kontroll fikk jeg vite. Så var jeg vel i uke 24 hos jordmor, og uke 28 hos lege. Skal til jordmor i dag igjen. Er straks 32 uker

Jeg har vært på kontroll i:
uke 12 (lege)
uke 16 (jordmor)
uke 21 (jordmor)
uke 25 (jordmor)
uke 28 (lege)
uke 29 (jordmor)

I tillegg til dette har jeg vært på OUL i uke 18, samt at vi har vært på to private UL vi har betalt for i uke 12 + uke 26.
Også har jeg vært til to glukosetester hos legen i uke 16+uke 28, men det er litt utenfor "de vanlige" kontrollene.

Nå har jeg fått påvist mild svangerskapsdiabetes og bekkenløsning, så regner med kontrollene blir hyppigere framover. Venter blant annet på innkalling til sykehuset for veiledning med svangerskapsdiabetes.

Lurer jo egentlig på hva som skjer hvis helsekortet blir fullt i de kontrollradene. Får man nytt da? Jeg har vel 5 rader igjen, og aner at det kommer til å blir brukt opp...
Mitt ble fult sist jeg var på sykehuset nå. En får bare side 2 hos den du går til kontroll hos:)

Føler også at jeg har hatt lite kontroller, men er sikkert bare fordi jeg helst skulle hatt en liten hver dag :p Har vært i uke 9 og 12 hos lege, uke 19 på UL. De siste har jeg vært hos jordmor. 22, 26, og skal nå i uke 30 :)

Ellers har det vært en del småkomplikasjoner mtp bekkenløsning, blødning osv, så har vært noen småturer ekstra til lege og fødeavd.

Mitt ble fult sist jeg var på sykehuset nå. En får bare side 2 hos den du går til kontroll hos:)
Jeg har det grønne helsekortet og det er det flere sider på bakover, men regnet med at de ikke skal skrives på. Så du har altså fått en ekstra ark? :)

Jeg har også kun vært på de "standard" timene :) Gleder meg til 32 ukers kontrollen neste uke! Jeg har vært litt uheldig med leger og jordmor, fastlegen min gikk ut i et år permisjon når jeg ble gravid så har vikar der. Og jordmora mi har begynt å jobbe på ahus så fikk ny der til forrige kontroll. Nå er hun også gravid og skal ut i permisjon før meg, då får enda en ny jordmor før fødsel :p Veldig hyggelige folk alle sammen, bare maks uflaks for kontinuiteten i oppfølgingen føler jeg. Jeg har ikke hatt noen store problemer i svangerskapet, kun bekkenløsning, så har gått veldig fint alikevel da :)

Jeg har det grønne helsekortet og det er det flere sider på bakover, men regnet med at de ikke skal skrives på. Så du har altså fått en ekstra ark? :)
Jeg har det lilla og det var bare 1 side. Side to skrev legen ut på printeren og ser veldig annerledes ut enn side 1, men har de linjene hvor kontrollene skrives inn:)

Jeg har det lilla og det var bare 1 side. Side to skrev legen ut på printeren og ser veldig annerledes ut enn side 1, men har de linjene hvor kontrollene skrives inn:)
Da blir det vel en ordning på det :) Mitt blir nok også snart fullt. Og nå er det både rosa og gule markeringstusjstreker på det.
Rosa = GBS
Gult = Sv.diabetes
Lurer på hva det neste blir... :( :p

Jeg er nå 31+1 og føler plutselig at jeg har vært på lite svangerskapskontroller i forhold til andre. Mulig jeg bare innbiller meg dette altså. Men hvor ofte er dere/har dere vært på kontroll hos lege/jordmor?
Sniker litt fra juli:
Er vel 12, 18/20(oul), 24, 28, 32, 36, 38, 40 som er det de regner som standard kontroller. Dvs 1gang i mnd frem til de siste ukene før fødsel.
Så egentlig bare 4 du bør ha vært på til nå.

Her skviste jm inn en ekstra time etter oul men ellers er det ca de timene jeg har hatt ( skal ha for uke 38 imorgen, 37+5 da). Men har vært til noen kontroller på sykehuset også for vekstestimering.

Føler også at jeg har hatt lite kontroller, men er sikkert bare fordi jeg helst skulle hatt en liten hver dag :p Har vært i uke 9 og 12 hos lege, uke 19 på UL. De siste har jeg vært hos jordmor. 22, 26, og skal nå i uke 30 :)

Ellers har det vært en del småkomplikasjoner mtp bekkenløsning, blødning osv, så har vært noen småturer ekstra til lege og fødeavd.

Da er det nok bare jeg som føler det sånn. :) Har vel vært på 3 til nå i tillegg til OUL.
Også var jeg lagt inn på KAD i starten av svangerskapet.
Har forsåvidt vært hos legen hver måned pga blodprøver grunnet lavt stoffskifte og sykemelding for hyperemesis men da har det kun vært snakking om jobb og den ene blodprøven.

Sniker litt fra juli:
Er vel 12, 18/20(oul), 24, 28, 32, 36, 38, 40 som er det de regner som standard kontroller. Dvs 1gang i mnd frem til de siste ukene før fødsel.
Så egentlig bare 4 du bør ha vært på til nå.

Her skviste jm inn en ekstra time etter oul men ellers er det ca de timene jeg har hatt ( skal ha for uke 38 imorgen, 37+5 da). Men har vært til noen kontroller på sykehuset også for vekstestimering.

Jeg har vært på 3 svangerskapskontroller i tillegg til UOl så da stemmer det jo.
Også var jeg lagt inn på KAD i starten av svangerskapet.
Er forsåvidt hos legen hver måned men da er det kun snakk om sykemelding og en blodprøve for å sjekke stoffskiftet. Er lenger på laben en hos legen :P

Jeg har risikosvangerskap og er på ukentlig kontroll hos fastlegen, og hver 3./4. på sykehuset. Skulle gjerne hatt et normalt svangerskap med færre kontroller.:-)

Back
Topp